2.Zrušenie krajských organizácií cestovného ruchu (KOCR).
Zákon dnes umožňuje konštitúciu OOCR aj KOCR, pričom zakladateľmi KOCR sú VÚC a OOCR. Potláča sa teda vlastne princíp destinačného manažmentu v cestovnom ruchu, ktorý by mal vychádzať z vôle verejno-súkromných partnerstiev, tvorených obcami, združeniami a podnikateľskými subjektami, ktoré organizujú aktivity cestovného ruchu. Prax ukazuje, že sa pri súčasnom nastavení duplikujú aktivity, napr. pri účasti na výstavách cestovného ruchu sú nezriedka vedľa seba stánky KOCR aj ich členských OOCR, pri tvorbe webstránok, propagačných materiálov, marketingových posolstiev a pod. Pri systéme hlasovania podľa výšky vkladu, ktorý sa realizuje v niektorých KOCR a nie podľa systému čo člen to hlas, sa členským OOCR nezaručujú reálne rozhodovacie právomoci od ktorých sú podnikatelia v CR ( členovia týchto OOCR) závislí, resp. ich dosah na spôsob použitia financií KOCR. Pretože ak VUC v KOCR nastavia podmienky ich fungovania vložením neúmerne vysokého vkladu so systémom hlasovania s váhou hlasu podľa výšky vkladu, paralyzujú tým akékoľvek možnosti rozhodovania jednotlivých OOCR v KOCR.
Veľmi vážnym dôvodom pre zrušenie KOCR je skutočnosť, že nenaplnili zverené a očakávané ciele
•v kooperatívnom manažmente
•v budovaní kľúčových produktov CR pre regióny, kde pôsobia, ako jednej z najdôležitejších kreatívno-rozvojových funkcií v rozširovaní ponuky CR a uspokojovanie návštevníkov.
KOCR vôbec neplnili úlohy pri práci s rezidentom a jeho významným vstupom pri formulovaní produktov CR. KOCR sa nechopili možnosti využiť postavenie nadregionálnej autority pri komunikácií s externým prostredím, najmä pri utváraní podmienok pre kvalitný produkt.
Najzávažnejšia je vágnosť, s akou pristupujú KOCR k riešeniu verejného záujmu v regiónoch, kde sa hodnoty síce nachádzajú, dokonca tam pulzujú mikro strediská CR a pritom nie sú súčasťou žiadnej OOCR. Za obdobie od roku 2011 nevznikli mimo jednej OOCR (Región Gron, Žarnovnica) žiadne nové OOCR. V troch krajoch KOCR vôbec nevznikli a úlohy a ciele v CR ostávajú po starom, neriešené.
Predkladatelia sú toho názoru, že úlohy zverené VÚC alebo orgánom MDaV ( o to viac po odčlenení regionálneho rozvoja z ministerstva ) sú dostatočne obsiahlo určené už v súčasnosti, zákonom č. 91/2010. Máme zato, že VÚC a orgány MDaV naplnia funkciu pri kvalitnom rozpracovaní cieľov, najmä hlavné riešenie budovania kľúčových nosných produktov a verejného záujmu v rozvoji všetkých regiónov a hodnôt, ktoré vstupujú do produktu CR.
V nadväznosti na zrušenie KOCR sa výška dotácie pre OOCR zvýši zo súčasných 90% na 100% súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí. (Súčasný stav je rozdelený v pomere 10% pre KOCR a 90% pre OOCR). A zároveň zostáva pre rozvoj regiónu v OOCR ďalších 10%, ktoré by inak musela OOCR zaplatiť to KOCR ako členský poplatok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv.