D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Renáta Kaščáková, Miroslav Ivan a Milan Laurenčík.
Zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu bol pôvodne prijatý s cieľom zabezpečiť trvalo udržateľný rozvoj cestovného ruchu ako aj ochranu záujmov členov oblastných organizácií cestovného ruchu a krajských organizácií cestovného ruchu, ktoré tento zákon upravuje. Spôsob fungovania a financovania organizácií cestovného ruchu zavedený týmto zákonom a jeho neskoršími novelami mal motivovať samosprávy, aby zefektívnili výber dane za ubytovanie a tieto finančné prostriedky vrátili späť do rozvoja cestovného ruchu na ich území a aby sa posilnila propagácia a prezentácia tohto územia ako destinácie cestovného ruchu. Motivácia spočíva v princípe, že čím viac prostriedkov samospráva vyberie a vloží do organizácie cestovného ruchu, tým vyššiu dotáciu dokáže získať od štátu. Zároveň sa predpokladalo, že sa zvýši motivácia samosprávy postihovať tých, ktorí poskytujú ubytovanie nelegálne -„načierno“. Kľúčovým očakávaným merateľným výsledkom je zvýšená návštevnosť destinácie zisťovaná počtom prenocovaní turistov a návštevníkov v danom území prostredníctvom databázy o vybratej dani za ubytovanie.
Po nadobudnutí účinnosti zákona sa zámery postupne začali v praxi realizovať zriaďovaním a uvádzaním do života oblastných organizácií cestovného ruchu (OOCR) a krajských organizácií cestovného ruchu (KOCR). K dnešnému dňu je zaregistrovaných 35 OOCR a 5 KOCR (zdroj : zverejnené údaje MDaV SR)
Cieľom predloženého návrhu je reagovať na podnety z praxe, ktorá odhalila niektoré problémy a nedostatky zákona. Ide o tieto okruhy problémov:
1.Posunutie termínov na predkladanie projektov a ich následné schvaľovanie
Podľa súčasnej legislatívy termíny na prípravu a predkladanie projektov a ich následné schvaľovanie stanovené na 28.február (podávanie informácií o počte prenocovaní a vybratej dani), 15. marca (predkladanie) a 31. mája (schvaľovanie). Tento stav sa v praxi ukázal ako málo flexibilný. Ministerstvo je síce zákonom zaviazané poskytnúť dotáciu do 30 pracovných dní od jej schválenia ministrom, avšak realita je taká, že k reálnej výplate dochádza často v poslednom štvrťroku daného roka. Prevahu projektov však OOCR realizujú oveľa skôr, v jarných a letných mesiacoch. OOCR majú pri takto nastavenom spôsobe financovania problém ich prefinancovať a ak ich chcú realizovať, nútené zaťažovať sa preklenovacími finančnými mechanizmami. Koncom decembra OOCR majú zvyčajne za sebou schvaľovanie plánu aktivít aj rozpočtu na nasledujúci rok, preto skorší termín by pre ne nebolo problémom splniť. Z uvedených dôvodov navrhujeme zmeniť termíny na zasielanie informácie členov OOCR o počte prenocovaní a vybratej dani na 31.január, na predkladanie projektov na 28. február a na ich schvaľovanie na 31. marec príslušného rozpočtového roka. Zmena si vyžiada iba zmenu manažmentu práce a pracovných zvyklostí jednak v rámci OOCR, jednak na ministerstve.
2.Zrušenie krajských organizácií cestovného ruchu (KOCR).
Zákon dnes umožňuje konštitúciu OOCR aj KOCR, pričom zakladateľmi KOCR sú VÚC a OOCR. Potláča sa teda vlastne princíp destinačného manažmentu v cestovnom ruchu, ktorý by mal vychádzať z vôle verejno-súkromných partnerstiev, tvorených obcami, združeniami a podnikateľskými subjektami, ktoré organizujú aktivity cestovného ruchu. Prax ukazuje, že sa pri súčasnom nastavení duplikujú aktivity, napr. pri účasti na výstavách cestovného ruchu sú nezriedka vedľa seba stánky KOCR aj ich členských OOCR, pri tvorbe webstránok, propagačných materiálov, marketingových posolstiev a pod. Pri systéme hlasovania podľa výšky vkladu, ktorý sa realizuje v niektorých KOCR a nie podľa systému čo člen to hlas, sa členským OOCR nezaručujú reálne rozhodovacie právomoci od ktorých sú podnikatelia v CR ( členovia týchto OOCR) závislí, resp. ich dosah na spôsob použitia financií KOCR. Pretože ak VUC v KOCR nastavia podmienky ich fungovania vložením neúmerne vysokého vkladu so systémom hlasovania s váhou hlasu podľa výšky vkladu, paralyzujú tým akékoľvek možnosti rozhodovania jednotlivých OOCR v KOCR.
Veľmi vážnym dôvodom pre zrušenie KOCR je skutočnosť, že nenaplnili zverené a očakávané ciele
v kooperatívnom manažmente
v budovaní kľúčových produktov CR pre regióny, kde pôsobia, ako jednej z najdôležitejších kreatívno-rozvojových funkcií v rozširovaní ponuky CR a uspokojovanie návštevníkov.
KOCR vôbec neplnili úlohy pri práci s rezidentom a jeho významným vstupom pri formulovaní produktov CR. KOCR sa nechopili možnosti využiť postavenie nadregionálnej autority pri komunikácií s externým prostredím, najmä pri utváraní podmienok pre kvalitný produkt.
Najzávažnejšia je vágnosť, s akou pristupujú KOCR k riešeniu verejného záujmu v regiónoch, kde sa hodnoty síce nachádzajú, dokonca tam pulzujú mikro strediská CR a pritom nie sú súčasťou žiadnej OOCR. Za obdobie od roku 2011 nevznikli mimo jednej OOCR (Región Gron, Žarnovnica) žiadne nové OOCR. V troch krajoch KOCR vôbec nevznikli a úlohy a ciele v CR ostávajú po starom, neriešené.
Predkladatelia sú toho názoru, že úlohy zverené VÚC alebo orgánom MDaV ( o to viac po odčlenení regionálneho rozvoja z ministerstva ) sú dostatočne obsiahlo určené už v súčasnosti, zákonom č. 91/2010. Máme zato, že VÚC a orgány MDaV naplnia funkciu pri kvalitnom rozpracovaní cieľov, najmä hlavné riešenie budovania kľúčových nosných produktov a verejného záujmu v rozvoji všetkých regiónov a hodnôt, ktoré vstupujú do produktu CR.
V nadväznosti na zrušenie KOCR sa výška dotácie pre OOCR zvýši zo súčasných 90% na 100% súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí. (Súčasný stav je rozdelený v pomere 10% pre KOCR a 90% pre OOCR). A zároveň zostáva pre rozvoj regiónu v OOCR ďalších 10%, ktoré by inak musela OOCR zaplatiť to KOCR ako členský poplatok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K bodu 1
V nadväznosti na ústrednú myšlienku predkladanej novely zrušiť krajské organizácie cestovného ruchu, sa navrhuje vypustenie krajskej organizácie cestovného ruchu z okruhu subjektov zabezpečujúcich plnenie úloh v cestovnom ruchu.
K bodom 2, 4, 9, 10 a 17
V súvislosti so zrušením krajských organizácií cestovného ruchu sa navrhuje vypustenie tých ustanovení zákona, resp. častí jeho textu, ktoré obsahujú zmienku o krajskej organizácii cestovného ruchu.
K bodom 3 a 6
Súčasné znenie zákona používa ako spoločný pojem pre krajskú a okresnú organizáciu cestovného ruchu legislatívnu skratku „organizácie cestovného ruchu“. Predložený návrh túto skratku vypúšťa a v celom texte zákona použité slovné spojenie nahrádza pojmom „oblastná organizácia“.
K bodu 5
V nadväznosti na zrušenie krajských organizácií cestovného ruchu sa navrhuje, aby vyšší územný celok spolupracoval na tvorbe rôznych koncepčných a monitorovacích materiálov s oblastnou organizáciou. Napriek zrušeniu krajských organizácií cestovného ruchu sa naďalej predpokladá existencia krajskej koncepcie cestovného ruchu, ktorá je obsiahnutá aj v § 15 písm. j).
K bodom 7 a 8
V § 7a ods. 2, ktorý upravuje zloženie Rady agentúry sa navrhuje vypustenie nominanta krajských organizácií a navýšenie počtu nominantov oblastných organizácií zo štyroch na päť.
K bodu 11
Navrhuje sa predsunutie termínu povinnosti člena oblastnej organizácie zaslať oblastnej organizácií informáciu o počte prenocovaní, vybratej celkovej výške dane za ubytovanie a výške dane za ubytovanie za predchádzajúci rok, ak je členom oblastnej organizácie obec a to z 15. marca na 28. februára.
K bodom 12 a 13
Navrhuje sa presunutie nadpisu spod paragrafu nad paragraf.
K bodu 14
Navrhuje sa vypustenie ustanovenia odkazujúceho na vypustené paragrafy 10 a 12.
K bodu 15
Navrhuje sa vypustenie paragrafov 24a a 24b, ktoré budú novelizačným bodom 17 začlenené na iné miesto v zákone (ako paragrafy 24c a 24d).
K bodu 16
V dôsledku vypustenia ustanovenia § 24 ods. 1, ktoré odkazuje na analogické použitie úpravy podľa vypúšťaných § 10 a 12,sa navrhuje vloženie nových § 24a 24d; zatiaľ čo § 24a a 24b zrkadlovými ekvivalentmi § 10 a 12, § 24c a 24d doterajšie § 24a a 24b (ide iba o zmenu v ich označení).
K bodom 18 a 19
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vypustením príslušných ustanovení, resp. so zmenou ich označovania.
K bodu 20
Navrhuje sa nové znenie § 29 ods. 4 v nadväznosti na navrhované vypustenie krajských organizácií zo zákona nie je dôvod rozčleňovať text do písmen a) a b) a zároveň sa (takisto v súvislosti so zrušením krajských organizácií, ktoré mali nárok na dotáciu vo výške 10% vybratej dane) navrhuje navýšiť hornú hranicu dotácie o spomínaných 10% - t. zn. z 90% na 100%.
K bodu 21
Vzhľadom na navrhované nové znenie § 29 ods. 4, podľa ktorého budú mať oblastné organizácie cestovného ruchu nárok na dotáciu najviac vo výške 100% dane z ubytovania (doteraz najviac 90%), sa navrhuje vypustenie odseku 5 z § 29.
K bodu 22
Navrhuje sa posun termínu pre doručenie žiadosti o poskytnutie dotácie a to z 15. marca príslušného rozpočtového roka na skorší termín – na 28. februára.
K bodu 24
Navrhuje sa posun lehoty, v rámci ktorej minister schvaľuje dotácie z 31. mája na skorší termín – na 31. marca.
K bodu 24
V súvislosti s tým, že navrhovaná právna úprava nepočíta s ďalšou existenciou krajských organizácií cestovného ruchu, navrhuje sa v § 31d ustanoviť orgánu krajskej organizácie určenému stanovami krajskú organizáciu zrušiť do 31. mája 2017. Zrušenie a zánik krajskej organizácie sa vykoná podľa právnej úpravy účinnej do 30. apríla 2017. Na účely vykonania nevyhnutých úkonov smerujúcich k likvidácii sa ustanovuje, že krajské organizácie vykonávajú svoju činnosť aj po dni účinnosti tejto novely podľa pôvodnej zákonnej úpravy.
V súvislosti so zmenou pravidiel hlasovania, kde podľa novej úpravy bude mať každý člen oblastnej organizácie jeden hlas, môže v niektorých prípadoch dôjsť ku kolízii znenia stanov oblastných organizácii a zákona. V záujme eliminácie tejto kolízie sa navrhuje prechodné ustanovenie § 31e, podľa ktorého nemožno použiť tie ustanovenia stanov, ktoré v rozpore s právnou úpravou účinnou od 1. mája 2017.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely na 1. mája 2017.