Dôvodová správa
Všeobecná časť
V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia boli na rieke Ipeľ realizované vodohospodárske úpravy, ktorými došlo k výraznejším zmenám polohy koryta. V snahe upraviť priebeh štátnej hranice do koryta Ipľa bola väčšina týchto zmien zapracovaná do Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Maďarskou republikou o zmenách priebehu štátnej hranice po vodohospodárskych úpravách vykonaných na hraničných riekach Ipeľ, Slaná a Roňava, podpísanej 21. apríla 1997 v Bratislave (ozn. MZV SR č. 277/1999 Z. z.). Niektoré ďalšie zmeny polohy koryta vzhľadom na rozpracovanosť jednotlivých úsekov však do tejto zmluvy zaradené neboli. Bolo dohodnuté, že preloženie štátnej hranice do regulovaného koryta Ipľa v týchto častiach bude riešené osobitnou medzištátnou zmluvou po ich doriešení a zdokumentovaní.
V roku 2008 začali expertné rokovania o návrhu novej Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Maďarskom o štátnej hranici, ktorá nahradiť zastaranú zmluvu z roku 1956 (vyhl. MZV 8/1958 Zb.) a ktorá zahŕňa i zmeny priebehu štátnej hranice nastalé zmenou polohy koryta rieky Ipeľ v okresoch Nové Zámky, Levice a Lučenec. Zmluva bola podpísaná v Amsterdame 25. januára 2016 a vláda Slovenskej republiky ju schválila uznesením č. 291 z 3. júna 2015. Národnej rade Slovenskej republiky bude súbežne predložená s návrhom ústavného zákona ako samostatný materiál.
Podľa čl. 3 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky je potrebné zmeny štátnej hranice Slovenskej republiky schváliť ústavným zákonom.
Prijatie ústavného zákona nebude mať nijaký dopad na štátny rozpočet, rozpočty územnej samosprávy ani na rozpočty iných subjektov.
Ústavný zákon nezakladá nároky na pracovné sily, nemá dopad na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh ústavného zákona je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. 1
Podľa čl. 3 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky „Hranice Slovenskej republiky sa môžu meniť len ústavným zákonom.”. Článok 1 návrhu túto požiadavku napĺňa vyslovením súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky ako jediného ústavodarného orgánu Slovenskej republiky so zmenami štátnej hranice tak, ako ich upravuje Zmluva medzi Slovenskou republikou a Maďarskom o štátnej hranici podpísaná v Amsterdame 25. januára 2016.
K čl. 2
Pred nadobudnutím platnosti zmluvy, t. j. predtým, ako začne mať v dôsledku jej ratifikácie zmluvnými stranami právne účinky vo vzájomných vzťahoch, je potrebné splniť príslušné vnútroštátne podmienky podmieňujúce jej medzinárodné právne účinky. Účinnosť ústavného zákona, ktorým sa táto vnútroštátna podmienka realizuje, sa ustanovuje súčasne s nadobudnutím platnosti zmluvy. Ide o rovnaké riešenie, aké sa prijalo i v predchádzajúcich ústavných zákonoch, ktorými boli schválené zmluvy o zmenách štátnej hranice.
V Bratislave 21. septembra 2016
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert Kaliňák v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh ústavného zákona o súhlase so zmenami štátnej hranice medzi Slovenskou republikou a Maďarskom
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebné vypracovanie tabuľky zhody.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Ústavný zákon z ....... 2016 o súhlase so zmenami štátnej hranice medzi Slovenskou republikou a Maďarskom
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
* Materiál nelegislatívnej povahy
Σ Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
* Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: ..Ukončenie: ..
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Podľa čl. 3 ods. 2 Ústavy SR možno meniť hranice Slovenskej republiky iba ústavným zákonom.
3. Ciele a výsledný stav
Schválenie ústavného zákona je predpokladom pre ratifikáciu zmluvy medzi SR a Maďarskom o štátnej hranici, v ktorej sú zapracované zmeny štátnej hranice.
4. Dotknuté subjekty
5. Alternatívne riešenia
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno Σ Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
* Áno
* Nie
* Čiastočne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Sociálne vplyvy
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
jana.mogelska@minv.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
vzhľadom na charakter právneho predpisu komisii nebol návrh predložený