DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
Doložka vybraných vplyvov
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
✉ Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
V súčasnosti kľúčový problém predstavuje absencia obligatórneho odborného a bezpečného riadenia banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom. Je mimoriadne dôležité, aby pre každú baňu, lom alebo prevádzku existovala zákonná povinnosť zabezpečiť zodpovedného vedúceho zamestnanca, alebo jeho zástupcu.
V praxi sa vyskytujú prípady, keď organizácie v konaní o povolenie dobývania ložiska nevyhradeného nerastu predkladajú so žiadosťou územné rozhodnutie bez vyznačenej právoplatnosti. Pretože konajúci obvodný banský úrad je z úradnej povinnosti povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie podľa zákona o správnom konaní (§ 32 ods. 1 správneho poriadku), prenáša sa tým zodpovednosť za zistenie presného a skutočného stavu veci na obvodný banský úrad. Navrhovanou úpravou sa dosiahne spresnenie aplikačnej praxe a povinnosť dokladovať skutočný stav veci na organizáciu.
Oprávnenie poskytovať poradenstvo na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky banskými úradmi nebola doposiaľ zakotvená v legislatíve pre oblasť výkonu hlavného dozoru. Pritom ide o jedno z najdôležitejších preventívnych opatrením v boji proti vzniku mimoriadnych udalostí.
Rovnako neexistuje priamy kontrolny a korekčný mechanizmus, prostredníctvom ktorého by bolo možné preskúmať postupy a závery vyšetrovania obvodného banského úradu.
Novela reaguje aj na niektoré nedostatky aplikačnej praxe , ktoré sú významné pri povoľovaní a prevádzke banskej činnosti a činnosti vykonávané banským spôsobom. Účelom tohto návrhu je upraviť najmä niektoré ustanovenia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, ako aj aplikovať poznatky a zistenia z vyšetrovaní mimoriadnych udalostí za ostatné obdobie, a to najmä pri vyšetrovaní príčin havárií a závažných