DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
V súčasnosti kľúčový problém predstavuje absencia obligatórneho odborného a bezpečného riadenia banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom. Je mimoriadne dôležité, aby pre každú baňu, lom alebo prevádzku existovala zákonná povinnosť zabezpečiť zodpovedného vedúceho zamestnanca, alebo jeho zástupcu.
V praxi sa vyskytujú prípady, keď organizácie v konaní o povolenie dobývania ložiska nevyhradeného nerastu predkladajú so žiadosťou územné rozhodnutie bez vyznačenej právoplatnosti. Pretože konajúci obvodný banský úrad je z úradnej povinnosti povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie podľa zákona o správnom konaní 32 ods. 1 správneho poriadku), prenáša sa tým zodpovednosť za zistenie presného a skutočného stavu veci na obvodný banský úrad. Navrhovanou úpravou sa dosiahne spresnenie aplikačnej praxe a povinnosť dokladovať skutočný stav veci na organizáciu.
Oprávnenie poskytovať poradenstvo na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky banskými úradmi nebola doposiaľ zakotvená v legislatíve pre oblasť výkonu hlavného dozoru. Pritom ide o jedno z najdôležitejších preventívnych opatrením v boji proti vzniku mimoriadnych udalostí.
Rovnako neexistuje priamy kontrolny a korekčný mechanizmus, prostredníctvom ktorého by bolo možné preskúmať postupy a závery vyšetrovania obvodného banského úradu.
3. Ciele a výsledný stav
Novela reaguje aj na niektoré nedostatky aplikačnej praxe , ktoré významné pri povoľovaní a prevádzke banskej činnosti a činnosti vykonávané banským spôsobom. Účelom tohto návrhu je upraviť najmä niektoré ustanovenia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, ako aj aplikovať poznatky a zistenia z vyšetrovaní mimoriadnych udalostí za ostatné obdobie, a to najmä pri vyšetrovaní príčin havárií a závažných
pracovných úrazov.
Cieľom novely je najmä ustanoviť zodpovednú osobu alebo jej zástupcu zadefinovaním osôb vedúcich zamestnancov, čím sa dosiahne zvýšenie odbornej spôsobilosti na pracovisku a vyššia miera bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov.
Technická dokumentácia, podľa ktorej je banská činnosť povolená, je kľúčovým dokumentom na vykonávanie povolenej banskej činnosti. Novela zabezpečuje, aby o zmenách v technickej dokumentácii bol obvodný banský úrad prinajmenšom informovaný. Zmena technickej dokumentácie patrí medzi zásadné opatrenia.
4. Dotknuté subjekty
Účastníci právnych vzťahov na úseku banskej činnosti.
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Podnetom pre návrh zákona bolo vyšetrovanie mimoriadnej udalosti požiari a následnom explozívnom vyhorení plynov s následkom smrteľných pracovných úrazov 20 zamestnancov, ku ktorej došlo dňa 10.8.2009 v podniku Hornonitrianske bane Prievidza, a.s. na ťažobnom úseku Baňa Handlová. Z dokumentácii tejto tragickej udalosti vyplynuli poznatky, ktoré je potrebné upraviť vo všeobecne záväzných predpisoch, aby sa v maximálne možnej miere predišlo takýmto nešťastiam. Novela zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv, a to zvýšením istoty
zamestnancov v banských činnostiach zvýšením bezpečnosti a ochranou zdravia pri ich práci.
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK