Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Uľahčenie prístupu na trh práce:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k príspevkom, ktorých cieľom je zvýšenie mobility za prácou pre zamestnancov, ktorí ho poberajú. Predpokladá sa ich vyššie využívanie ako pri súčasnom právnom stave. Skracuje sa doba na opätovné poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou z dvoch rokov na jeden rok od ukončenia jeho poberania a umožňuje sa pokračovať v jeho poberaní v prípade bezprostrednej zmeny zamestnania v schválenom období. Zároveň sa navrhuje zvýšenie maximálnej výšky príspevku, ak oň požiadajú obaja manželia.
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k absolventskej praxi pre absolventov škôl nakoľko sa navrhovanou úpravou zákona umožní „posunúť“ absolventa do iného odboru, než aký vyštudoval/vyučil sa. Dnes sa využíva tento nástroj na získanie praktických pracovných skúseností výlučne v ukončenom odbore. Je však veľa absolventov, ktorí jednoducho skončili vzdelávanie nevyužiteľné pre trh práce, takže firmy týchto UoZ nezamestnajú, ani ak budú mať pracovné skúsenosti. Keďže absolventská prac je fakultatívny nástroj, pracovníkovi úradu bude umožnené rozhodnúť sa podľa konkrétnych podmienok daného UoZ – napr. ako súčasť rekvalifikačného procesu, alebo preverenia schopnosti UoZ úspešne absolvovať zmenu kvalifikácie.
Návrh môže mať mierne negatívny vplyv na prístup k službám zamestnanosti, ako aj na prístup k zdravotnému poisteniu na obmedzenú dobu (maximálne po dobu 6 mesiacov) pre UoZ, ktorí sa zamestnajú a opakovane ukončia zamestnanie sprostredkované úradom predčasne do 1 mesiaca (okrem objektívnych dôvodov). Predpokladá sa, že počet takýchto UoZ bude nízky, nakoľko UoZ budú týmto návrhom motivovaní udržať si zamestnanie.