1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností, resp. na ich príjmy, ak je členom domácnosti osoba zo skupín ovplyvnených návrhom zákona, ktoré sú vymenované nižšie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na zvýšenie príjmov u domácností v hmotnej núdzi, v ktorých sa aspoň jednému členovi poskytuje osobitný príspevok, nakoľko sa mu bude z príjmu z pracovného pomeru počítať na účely pomoci v hmotnej núdzi z pôvodných 75% iba 50%.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Zvýšenie príjmov sa predpokladá u domácností, v ktorých člen:
1. poberá príspevok na dochádzku za prácou v schválenom období nastúpi do ďalšieho zamestnania bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie pri zachovaní ostatných podmienok;
2. poberá príspevok na podporu mobility za prácou a v schválenom období nastúpi do ďalšieho zamestnania dohodnutého najmenej na 6 mesiacov bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie, ak zmena miesta jeho pobytu zostáva zachovaná alebo ak o príspevok požiadajú obaja manželia;
3. je UoZ - absolvent školy, ktorý začne vykonávať absolventskú prax mimo odboru, ktorý vyštudoval;
Zvýšenie príjmov sa predpokladá u domácností v systéme pomoci v hmotnej núdzi, v ktorých:
4. dlhodobo nezamestnaným alebo dlhodobo neaktívnym členom, ktorí sa zamestnajú, vznikne nárok na osobitný príspevok. Pozitívne budú ovplyvnené všetky domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, v ktorých je aspoň jeden člen, ktorému sa poskytuje osobitný príspevok. Ide tak o jednotlivcov, dvojice bez detí ako aj rodiny s deťmi.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Návrh môže mať negatívny vplyv na príjmy UoZ, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť viac ako 40 dní v roku s príjmom do výšky 75% životného minima mesačne, a ktorí ju v dôsledku zmeny prestanú vykonávať v pôvodnom rozsahu alebo úplne prestanú vykonávať a ostanú v evidencii UoZ.
Návrh zákona môže mať negatívny vplyv na hospodárenie domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, a to znížením príjmu, v dôsledku zníženia dávky v hmotnej núdzi o 61,60 za každého plnoletého člena domácnosti alebo zániku nároku na ochranný príspevok v sume 34,69 €. Táto situácia môže nastať v prípade, že člen domácnosti nedodrží liečebný režim alebo nedoručí úradu potvrdenie o začiatku a skončení dočasnej
2
pracovnej neschopnosti člena domácnosti do stanovenej lehoty (troch pracovných dní odo dňa vystavenia potvrdenia o začiatku alebo skončení dočasnej pracovnej neschopnosti).
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
5. Časť zo skupiny UoZ, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť s príjmom do 75 % životného minima
6. Domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, kde minimálne jeden člen domácnosti nedodrží svoje povinnosti tak pri dávke v hmotnej núdzi, ako aj ochrannom príspevku.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Domácnosti s nezamestnaných členom (vyššie popísaný vplyv na uchádzačov o zamestnanie), domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi.
Zvýšenie príjmu u domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, kde aspoň jednému členovi je poskytovaný osobitný príspevok (ide o dlhodobo nezamestnaných alebo dlhodobo neaktívnych v systéme pomoci v hmotnej núdzi, ktorí sa zamestnajú) a zostanú v systéme pomoci v hmotnej núdzi, ovplyvnené budú všetky typy domácnosti v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1: poberatelia príspevku na dochádzku za prácou
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Predpokladá sa nárast príjmov priemere cca o 200 na jedného ovplyvneného poberateľa v roku.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Odhaduje sa, že pôjde o 1517 poberateľov za rok.
Ovplyvnená skupina č. 2: poberatelia príspevku na podporu mobility
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Predpokladá sa nárast príjmov priemere cca o 439 na jedného ovplyvneného poberateľa v roku.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Odhaduje sa, že pôjde o 249 poberateľov za rok.
Ovplyvnená skupina č. 3: UoZ – absolventi školy
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Predpokladá sa nárast príjmov priemere o 772,5 na jedného ovplyvneného UoZ v roku (128,75 počas 6 mesiacov).
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Odhaduje sa, že pôjde o 2 880 UoZ – absolventov škôl
Ovplyvnená skupina č. 4: domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, v ktorej sa aspoň jednému členovi poskytuje osobitný príspevok
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Pôjde o zvýšenie príjmu domácnosti v dôsledku nižšieho započítavania príjmu z pracovného pomeru u člena domácnosti, ktorí je príjemcom osobitného príspevku.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
3
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ide cca o 2 190 osôb.
Ovplyvnené skupiny č. 5 a 6:
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Vplyv na skupinu UoZ, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť s príjmom do 75 % životného minima nie je možné jednoznačne stanoviť, nakoľko závisí od mnohých premenných, ktoré sú v súčasnosti neznáme.
Priemerný počet UoZ, ktorí počas vedenia v evidencii UoZ vykonávali zárobkovú činnosť na základe dohôd mimo pracovného pomeru, v posledných rokoch osciloval okolo 60 tisíc. V skutočnosti je neskontrolovateľné a nedokázateľné, či ide naozaj o občasnú zárobkovú činnosť a príjem nepresahuje stanovený limit. Aplikačná prax naznačuje, že v mnohých prípadoch sa okrem priznanej odmeny vypláca nelegálne oveľa vyššia. Jedným z dôkazov je vysoký počet dohôd (zhruba viac ako jedna tretina 35-tisíc), s oficiálnym vymeriavacím základom (čiže odmena nahlásená v Sociálnej poisťovni) nižším ako 50 €, čo nepokryje ani dochádzanie do práce. Navrhovaná úprava ponecháva priestor pre potrebu UoZ privyrobiť si aj popri evidencii na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny a aj udržať si pracovné návyky. Predpokladá sa, že skupina UoZ, ktorí ostanú v evidencii a zníži sa im príjem zo zárobkovej činnosti v dôsledku navrhovaného obmedzenia výkonu práce na 40 dní v roku, bude malá.
Negatívne môžu byť ovplyvnené tie domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi, kde aspoň jeden člen nedodrží svoje povinnosti, tak pri dávke v hmotnej núdzi, ako aj ochrannom príspevku a to znížením príjmu, v dôsledku zníženia dávky v hmotnej núdzi o 61,60 za každého plnoletého člena domácnosti alebo zániku nároku na ochranný príspevok v sume 34,69 €. Táto situácia môže nastať, v prípade, že člen domácnosti nedodrží liečebný režim alebo nedoručí úradu potvrdenie o začiatku a skončení dočasnej pracovnej neschopnosti člena domácnosti do zákonom stanovenej lehoty (troch pracovných dní odo dňa vystavenia potvrdenia o začiatku alebo skončení dočasnej pracovnej neschopnosti). Nedá sa kvantifikovať o akú skupinu ide, nakoľko nie je možné predpokladať, aká veľká skupina bude svoje povinnosti porušovať. Očakáva sa však, že nikto svoje povinnosti porušovať nebude, nakoľko je odkázaný na poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi.
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
Domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi– významný rast príjmov u všetkých domácností v systéme pomoci v hmotnej núdzi, v ktorých je aspoň jeden člen, ktorému sa poskytuje osobitný príspevok.
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Uľahčenie prístupu na trh práce:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k príspevkom, ktorých cieľom je zvýšenie mobility za prácou pre zamestnancov, ktorí ho poberajú. Predpokladá sa ich vyššie využívanie ako pri súčasnom právnom stave. Skracuje sa doba na opätovné poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou z dvoch rokov na jeden rok od ukončenia jeho poberania a umožňuje sa pokračovať v jeho poberaní v prípade bezprostrednej zmeny zamestnania v schválenom období. Zároveň sa navrhuje zvýšenie maximálnej výšky príspevku, ak požiadajú obaja manželia.
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k absolventskej praxi pre absolventov škôl nakoľko sa navrhovanou úpravou zákona umožní „posunúť“ absolventa do iného odboru, než aký vyštudoval/vyučil sa. Dnes sa využíva tento nástroj na získanie praktických pracovných skúseností výlučne v ukončenom odbore. Je však veľa absolventov, ktorí jednoducho skončili vzdelávanie nevyužiteľné pre trh práce, takže firmy týchto UoZ nezamestnajú, ani ak budú mať pracovné skúsenosti. Keďže absolventská prac je fakultatívny nástroj, pracovníkovi úradu bude umožnené rozhodnúť sa podľa konkrétnych podmienok daného UoZ napr. ako súčasť rekvalifikačného procesu, alebo preverenia schopnosti UoZ úspešne absolvovať zmenu kvalifikácie.
Návrh môže mať mierne negatívny vplyv na prístup k službám zamestnanosti, ako aj na prístup k zdravotnému poisteniu na obmedzenú dobu (maximálne po dobu 6 mesiacov) pre UoZ, ktorí sa zamestnajú a opakovane ukončia zamestnanie sprostredkované úradom predčasne do 1 mesiaca (okrem objektívnych dôvodov). Predpokladá sa, že počet takýchto UoZ bude nízky, nakoľko UoZ budú týmto návrhom motivovaní udržať si zamestnanie.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
Vyššie popísaný vplyv na prístup k absolventskej praxi sa týka zraniteľnej skupiny nezamestnaných absolventov škôl (UoZ).
5
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Bez vplyvu.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Bez vplyvu.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nepredpokladá sa zánik pracovných miest.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Zvýšený dopyt po práci sa očakáva u zamestnávateľov, ktorí zamestnávali UoZ na dohodu viac ako navrhovaných 40 dní v roku a u zamestnávateľov, u ktorých UoZ vykonávali zárobkovú činnosť súbežne s vykonávaním absolventskej praxe, aktivačnej činnosti alebo dobrovoľníckej činnosti. Predpokladá sa, že zvýšený dopyt sa prejaví v náraste pracovných miest na pracovný pomer.
6
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Navrhovanými zmenami sa plánuje zabrániť využívaniu UoZ ako lacnej pracovnej sily, špekulatívnemu prístupu UoZ pri sprostredkovaní zamestnania úradom. Podporí sa mobilita za prácou, vytváranie, resp. obsadzovanie pracovných miest na pracovný pomer.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nemá vplyv.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
Jednou z navrhovaných úprav v oblasti služieb zamestnanosti je rozšírenie okruhu UoZ - absolventov škôl na účely zabezpečenia lepšieho prístupu k získaniu chýbajúcich odborných zručností a praktických skúseností na pracoviskách zamestnávateľa. Keďže absolventská prax slúži na získanie praktických pracovných skúseností UoZ absolventa školy v ukončenom odbore, mnoho UoZ absolventov škôl nespĺňal jednu zo základných podmienok pre výkon absolventskej praxe (zodpovedajúci stupeň vzdelania v príslušnej skupine učebných alebo študijných odborov) a nemajú tak možnosť využiť tento nástroj na získanie prvých pracovných skúseností. Pod pojmom absolvent školy sa na účely zákona č. 5/2004 rozumie občan mladší ako 26 rokov veku, ktorý ukončil príslušným stupňom vzdelania sústavnú prípravu na povolanie v dennej forme štúdia pred menej ako dvomi rokmi a od jej ukončenia nemal pravidelne platené zamestnanie.