1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G, 07C)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
2
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G, 07C)
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora (07C0101)
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu bude zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtovej kapitoly MPSVR SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Čl. I – V rámci právnej úpravy služieb zamestnanosti sa upravujú podmienky poskytovania príspevku na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51), príspevku na dochádzku za prácou (§ 53) a príspevku na podporu mobility za prácou (§ 53a).
§ 51 – rozšírenie okruhu cieľovej skupiny – UoZ – absolventov škôl na vykonávanie absolventskej praxe v oblastiach, ktoré nemusia zodpovedať príslušnej skupine učebných odborov alebo študijných odborov
§ 53 a 53a – zavedenie možnosti pokračovať v poskytovaní príspevku zamestnancovi v schválenom období aj v prípade bezprostrednej zmeny zamestnania, skrátenie lehoty pre opätovné poskytnutie príspevkov z dvoch na jeden rok, zvýšenie maximálnej výšky príspevku ak oň požiadajú obaja manželia.
Čl. II – V rámci právnej úpravy pomoci v hmotnej núdzi sa upravia podmienky započítavania príjmu u člena domácnosti, ktorému sa poskytuje osobitný príspevok, a to zo 75 % na 50 % z jeho príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Cieľom je zvýšiť motiváciu osôb, ktoré sú dlhodobo nezamestnané alebo dlhodobo neaktívne v systéme pomoci v hmotnej núdzi, aby riešili svoju nepriaznivú sociálnu situáciu uplatním sa na trhu práce, a to zamestnaním sa. V tomto prípade ide už o posilnenie existujúceho nástroja, ktorým je poskytovanie osobitného príspevku po dobu dvanástich mesiacov, ktoré je už zakotvené v zákone o pomoci v hmotnej núdzi, a to zvýšením pomoci v hmotnej núdzi v prípade tejto skupiny domácnosti. Týka sa to tých domácnosti, ktoré napriek tomu, že aspoň jeden z jej členov sa zamestná zostávajú v systéme pomoci v hmotnej núdzi, t.j. najmä rodín s deťmi. Ide o pozitívny vplyv na príjmovú situáciu týchto rodín, ako aj zníženie rizika chudoby.
Kto bude návrh implementovať? Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
3
Kde sa budú služby poskytovať? Príspevky sa budú poskytovať prostredníctvom 46 úradov práce, sociálnych vec a rodiny na celom území Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51)
Príspevok na dochádzku za prácou (§53)
Príspevok na podporu mobility za prácou (§53a)
Predpokladaný počet osôb, ktorým sa poskytuje osobitný príspevok a v prípade, ktorých sa predpokladá poskytovanie alebo zvýšenie poskytovanej pomoci v hmotnej núdzi
Pozn.: Uvedené údaje v tabuľke sú predpokladané počty podporených UoZ prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce, na základe ktorých sa odhadovali finančné nároky (čl. I) a predpokladané počty osôb ovplyvnené navrhovanými zmenami podľa čl. II.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
K čl. I
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sa vychádzalo z:
•priemernej výšky príspevku stanovenej zákonom,
•vývoja reálneho čerpania finančných prostriedkov a vytvorených pracovných miest pre mladých ľudí prostredníctvom národných projektov v rokoch 2015 a 2016,
4
•celkového objemu finančných prostriedkov, ktoré sú rozpočtované v rámci kapitoly Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny na program 06G – Ľudské zdroje.V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
•Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa §§ 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2017 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 116 054 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 048 646 eur zo zdroja ESF a 1 067 408 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
•Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2018 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 389 426 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 281 012 eur zo zdroja ESF a 1 108414 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
•Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2019 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 670 836 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 520 211 eur zo zdroja ESF a 1 150 625 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
•Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2020 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 932 251 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 742 413 eur zo zdroja ESF a 1 189 838 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
K čl. II
V prípade osôb, ktoré sú príjemcami osobitného príspevku a zároveň sú členovia domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi sa vychádzalo z reálneho vývoja tejto skupiny osôb v rámci systému pomoci v hmotnej núdzi s využitím administratívnych údajov. Ide o kvalifikovaný odhad, ktorý vychádza z predpokladu že v dôsledku zníženia percenta započítavania príjmu z pracovnej činnosti u tejto skupiny osôb o 25 % sa táto zmena môže týkať cca 2 190 osôb. Pri prepočtoch a finančných vplyvov sa vychádzalo tiež z príjmového rozdelenia v prípade domácností, kde aspoň jeden člen domácnosti má príjem z pracovného pomeru.
Celková kvantifikácia výdavkov zohľadňuje všetky tieto faktory, ako aj expertné odhady.
5
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
6
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Medzirezortný program Ľudské zdroje 06G
Medzirezortný program Sociálna inklúzia 07C
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
642 032 – Bežné transfery na aktívne opatrenia trhu práce
642 026 – Bežné transfery na dávku v hmotnej núdzi a príspevkom k dávke
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom