1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
8 097 174
9 071 346
9 352 756
9 614 171
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G, 07C)
8 097 174
9 071 346
9 352 756
9 614 171
z toho: program 06G
7 116 054
7 389 426
7 670 836
7 932 251
- vplyv na ŠR
7 116 054
7 389 426
7 670 836
7 932 251
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
6 048 646
6 281 012
6 520 211
6 742 413
Spolufinancovanie
1 067 408
1 108 414
1 150 625
1 189 838
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
z toho: program 07C
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
- vplyv na ŠR
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
Rozpočtové prostriedky
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
2
Financovanie zabezpečené v rozpočte
8 097 174
9 071 346
9 352 756
9 614 171
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G, 07C)
8 097 174
9 071 346
9 352 756
9 614 171
Program 06G
7 116 054
7 389 426
7 670 836
7 932 251
Program 07C
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora (07C0101)
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu bude zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtovej kapitoly MPSVR SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši?
Čl. I V rámci právnej úpravy služieb zamestnanosti sa upravujú podmienky poskytovania príspevku na vykonávanie absolventskej praxe 51), príspevku na dochádzku za prácou (§ 53) a príspevku na podporu mobility za prácou (§ 53a).
§ 51 rozšírenie okruhu cieľovej skupiny UoZ absolventov škôl na vykonávanie absolventskej praxe v oblastiach, ktoré nemusia zodpovedať príslušnej skupine učebných odborov alebo študijných odborov
§ 53 a 53a zavedenie možnosti pokračovať v poskytovaní príspevku zamestnancovi v schválenom období aj v prípade bezprostrednej zmeny zamestnania, skrátenie lehoty pre opätovné poskytnutie príspevkov z dvoch na jeden rok, zvýšenie maximálnej výšky príspevku ak oň požiadajú obaja manželia.
Čl. II V rámci právnej úpravy pomoci v hmotnej núdzi sa upravia podmienky započítavania príjmu u člena domácnosti, ktorému sa poskytuje osobitný príspevok, a to zo 75 % na 50 % z jeho príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Cieľom je zvýšiť motiváciu osôb, ktoré dlhodobo nezamestnané alebo dlhodobo neaktívne v systéme pomoci v hmotnej núdzi, aby riešili svoju nepriaznivú sociálnu situáciu uplatním sa na trhu práce, a to zamestnaním sa. V tomto prípade ide o posilnenie existujúceho nástroja, ktorým je poskytovanie osobitného príspevku po dobu dvanástich mesiacov, ktoré je zakotvené v zákone o pomoci v hmotnej núdzi, a to zvýšením pomoci v hmotnej núdzi v prípade tejto skupiny domácnosti. Týka sa to tých domácnosti, ktoré napriek tomu, že aspoň jeden z jej členov sa zamestná zostávajú v systéme pomoci v hmotnej núdzi, t.j. najmä rodín s deťmi. Ide o pozitívny vplyv na príjmovú situáciu týchto rodín, ako aj zníženie rizika chudoby.
Kto bude návrh implementovať?
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
3
Kde sa budú služby poskytovať?
Príspevky sa budú poskytovať prostredníctvom 46 úradov práce, sociálnych vec a rodiny na celom území Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované počty
Objem aktivít
2017
2018
2019
2020
Čl. I
Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51)
6 720
6 922
7 124
7 326
Príspevok na dochádzku za prácou (§53)
6 572
6 901
7 246
7 608
Príspevok na podporu mobility za prácou (§53a)
1 080
1 188
1 307
1 372
Čl. II
Predpokladaný počet osôb, ktorým sa poskytuje osobitný príspevok a v prípade, ktorých sa predpokladá poskytovanie alebo zvýšenie poskytovanej pomoci v hmotnej núdzi
2 190
2 190
2 190
2 190
Pozn.: Uvedené údaje v tabuľke predpokladané počty podporených UoZ prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce, na základe ktorých sa odhadovali finančné nároky (čl. I) a predpokladané počty osôb ovplyvnené navrhovanými zmenami podľa čl. II.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
K čl. I
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sa vychádzalo z:
priemernej výšky príspevku stanovenej zákonom,
vývoja reálneho čerpania finančných prostriedkov a vytvorených pracovných miest pre mladých ľudí prostredníctvom národných projektov v rokoch 2015 a 2016,
4
celkového objemu finančných prostriedkov, ktoré rozpočtované v rámci kapitoly Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny na program 06G – Ľudské zdroje.
V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa §§ 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2017 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 116 054 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 048 646 eur zo zdroja ESF a 1 067 408 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2018 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 389 426 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 281 012 eur zo zdroja ESF a 1 108414 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2019 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 670 836 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 520 211 eur zo zdroja ESF a 1 150 625 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 51, 53 a 53a na rozpočet verejnej správy v roku 2020 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 7 932 251 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (6 742 413 eur zo zdroja ESF a 1 189 838 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
K čl. II
V prípade osôb, ktoré príjemcami osobitného príspevku a zároveň členovia domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi sa vychádzalo z reálneho vývoja tejto skupiny osôb v rámci systému pomoci v hmotnej núdzi s využitím administratívnych údajov. Ide o kvalifikovaný odhad, ktorý vychádza z predpokladu že v dôsledku zníženia percenta započítavania príjmu z pracovnej činnosti u tejto skupiny osôb o 25 % sa táto zmena môže týkať cca 2 190 osôb. Pri prepočtoch a finančných vplyvov sa vychádzalo tiež z príjmového rozdelenia v prípade domácností, kde aspoň jeden člen domácnosti príjem z pracovného pomeru.
Celková kvantifikácia výdavkov zohľadňuje všetky tieto faktory, ako aj expertné odhady.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
8 097 174
9 071 346
9 352756
9 614 171
Medzirezortný program Ľudské zdroje 06G
7 116 054
7 389 426
7 670 836
7 932 251
Medzirezortný program Sociálna inklúzia 07C
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
642 032 – Bežné transfery na aktívne opatrenia trhu práce
7 116 054
7 389 426
7 670 836
7 932 251
642 026 – Bežné transfery na dávku v hmotnej núdzi a príspevkom k dávke
981 120
1 681 920
1 681 920
1 681 920
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.