1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
27.10.2016
30.10.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
31.10.2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
december 2016
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
K základným cieľom návrhu zákona v oblasti služieb zamestnanosti patrí najmä dôsledná a na účely trhu práce zodpovedajúca regulácia podmienok, za ktorých môže uchádzač o zamestnanie (UoZ) vykonávať zárobkovú činnosť tak, že sa časovo upraví možnosť vykonávania tejto zárobkovej činnosti na zákonom stanovené obdobie v prepojení na možnosť jej vykonávania u jedného zamestnávateľa.
Súčasne sa návrhom zákona zabezpečuje vyššia motivácia UoZ prijať a udržať si zamestnanie sprostredkované úradom práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) tým, že sa neumožní jeho bezprostredný opätovný vstup do evidencie UoZ, a to na obdobie šiestich mesiacov od skončenia zamestnania, ak tento občan skončil zamestnanie, ktoré mu sprostredkoval úrad, do jedného mesiaca, a to opakovane.
Zároveň sa návrhom zákona podporuje aplikačnou praxou požadované a očakávané rozšírenie okruhu UoZ absolventov škôl na účely zabezpečenia lepšieho prístupu k získavaniu chýbajúcich odborných zručností a praktických skúseností na pracoviskách zamestnávateľa.
Dôležitá je aj podpora zvýšenia mobility za prácou nastavením priaznivejších podmienok pre poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou, ako aj zosúladenie so zákonom o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Cieľom je taktiež zefektívnenie a zrýchlenie procesov schvaľovania žiadostí o poskytnutie príspevkov zavedením lehoty pre dotknuté inštitúcie poskytujúce úradu práce údaje a informácie v súvislosti s overovaním splnenia zákonom stanovených podmienok (daňové a odvodové povinnosti, neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania), ako aj zavedením alternatívy preukazovania splnenia týchto podmienok.
V rámci systému pomoci v hmotnej núdzi je cieľom zvýšenie rozsahu motivácie dlhodobo nezamestnaných a dlhodobo neaktívnych osôb k prijatiu a udržaniu si aj nízko plateného
2
zamestnania, ako aj výraznejšie podporiť súbeh poskytovania osobitného príspevku s poskytovanou pomocou v hmotnej núdzi a mzdou. Po zavedení uvedeného návrhu dôjde k zvýšeniu počtu dlhodobo nezamestnaných a neaktívnych osôb v produktívnom veku, ktorých sa po nastúpení do pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu po dlhodobej neaktivite bude týkať súbeh poskytovania osobitného príspevku s poskytovanou pomocou v hmotnej núdzi a mzdou.
Súčasne cieľom navrhovaných zmien je aj zabezpečiť dôslednejšie napĺňanie zákona o pomoci v hmotnej núdzi, účelnejšie a efektívnejšie poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi a zlepšenie jeho výkonu v praxi.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
- Regulácia podmienok, za ktorých môže UoZ vykonávať zárobkovú činnosť
- Vyššia motivácia UoZ prijať a udržať si zamestnanie sprostredkované úradom
- Rozšírenie okruhu absolventov škôl z radov UoZ, ktorí budú podporení prostredníctvom AOTP
- Podpora zvýšenia mobility za prácou
- Zefektívnenie a zrýchlenie procesov schvaľovania žiadostí o poskytnutie príspevkov
- Zvýšenie motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi nájsť a udržať si zamestnanie
- Dôslednejšie napĺňanie účelu poskytovanej pomoci v hmotnej núdzi
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Subjekty dotknuté navrhovanou úpravou - UoZ vykonávajúci zárobkovú činnosť, UoZ – absolventi škôl, osoby so zdravotným postihnutím, zamestnávatelia, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, žiadatelia o príspevok podľa zákona o službách zamestnanosti, príjemcovia pomoci v hmotnej núdzi.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Viď Príloha č. 3.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Mikócziová,
helena.mikocziova@employment.gov.sk
, 02/ 2046 1442 MPSVR SR
Mgr. Turčániová,
diana.turcaniova@employment.gov.sk
, 02/2046 1316 MPSVR SR
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Štatistické údaje z informačného systému Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a MPSVR SR (RSD MIS).
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K NÁVRHU
ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 5/2004 Z. Z. O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV A KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 417/2013 Z. Z. O POMOCI V HMOTNEJ NÚDZI A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 25. októbra 2016 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“ spolu so žiadosťou o skrátenie PPK z dôvodu zabezpečenia predloženia predmetného návrhu zákona na rokovanie vlády SR ešte v tomto roku. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie vrátane MSP, pozitívno/negatívne sociálne vplyvy a negatívne vplyvy služieb verejnej správy na občana.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledujúce pripomienky a odporúčania:
K analýze vplyvov služieb verejnej správy na občana
K doložke vybraných vplyvov predmetného materiálu Komisia uvádza, že je vyznačený
4
správne negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana. Podľa názoru Komisie by však mal byť vyznačený aj negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe, a to z dôvodu, ktorý predkladateľ uvádza v analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana - Na zisťovanie splnenia podmienok podľa § 70 ods. 7 písm. a) d) zákona o službách zamestnanosti úradom u dotknutých subjektov (Finančné riaditeľstvo, zdravotné poisťovne, Sociálna poisťovňa, Národný inšpektorát práce) sa navrhuje stanoviť maximálna lehota 15 pracovných dní. – doteraz nebola stanovená žiadna lehota.
Konkrétne k analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana Komisia uvádza
nasledovné:
-Bod 7.1.2 je potrebné vyplniť podľa metodického postupu
oNázov služby - napr. podanie žiadosti o vydanie výpisu z listu vlastníctva ide o názov služby, ktorá sa bude navrhovaným zákonom meniť
oPlatná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná - napr. zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
oSubjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať - napr. okresný úrad.
-V bode 7.1.3. je potrebné vyšpecifikovať, či ide o priamy alebo nepriamy vplyv na službu verejnej správy – taktiež podľa metodického postupu
-V bode 7.2 je potrebné uviesť, či navrhovaná zmena bude mať dopad na občana, čo sa týka jeho finančných nákladov.
oStále platí, že občan si podá žiadosť o poskytovanie príspevku, ale zároveň podľa navrhovanej zmeny sa musí dostaviť na úrad podpísať dohodu o poskytnutí príspevku, čiže sa zvýšia jeho nepriame finančné náklady (cestovné).
Vyjadrenie MPSVR SR: Doplnené v predmetných bodoch.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
1.V časti 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Dotknuté podnikateľské subjekty z toho MSP“ predkladateľ uvádza, že negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý označil v Doložke vplyvov, bude v súvislosti s reguláciou podmienok, za ktorých môže uchádzač o zamestnanie (ďalej len „UoZ“) vykonávať zárobkovú činnosť spočívať v tom, že zamestnávatelia budú častejšie s UoZ uzatvárať dohodu o pracovnej činnosti/dohodu o vykonaní práce na kratšie obdobie, v úhrne 40 kalendárnych dní v roku. Komisia za to, že to nie je jediný negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý bude dôsledkom regulácie podmienok, za ktorých môže UOZ vykonávať zárobkovú činnosť. Ďalší negatívny vplyv na podnikateľské prostredie bude totiž dôsledkom novej úpravy, podľa ktorej počas vykonávania absolventskej praxe uchádzač o zamestnanie nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu u zamestnávateľa, u ktorého vykonáva absolventskú prax. Také isté zrušenie súbehu sa týka aj dobrovoľníckej služby. Tento zamestnávateľ príde o časť pracovnej sily, nakoľko UOZ sa bude musieť rozhodnúť, či si ponechá pracovnoprávny vzťah (čím stráca status UOZ a tým pádom aj nárok na absolventskú prax) alebo absolventskú prax so statusom UOZ (čím stráca možnosť pracovnoprávneho pomeru). Komisia odporúča predkladateľovi tieto skutočnosti doplniť do predmetnej časti Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyjadrenie MPSVR SR: Doplnené v časti 3.1.
2.V časti 3.2 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Vyhodnotenie konzultácií z toho MSP“ predkladateľ pri pripomienke č. 3 adresovanej zo strany SBA (K § 51 ods. 4 a § 52a ods. 2 - zrušenie súbehu zárobkovej činnosti a vykonávania absolventskej praxe alebo aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby zaviesť takéto zrušenie súbehu len u jedného-totožného zamestnávateľa;) udáva ako vyjadrenie predkladateľa, že „MPSVR SR sa nestotožňuje sa
5
predloženým návrhom...“. Avšak predkladateľ túto pripomienku akceptoval a to tým, že v bode 10. vlastného materiálu uvádza nasledujúcu právnu úpravu:
V § 51 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Počas vykonávania absolventskej praxe uchádzač o zamestnanie nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu podľa § 6 ods. 2 písm. a) u zamestnávateľa, u ktorého vykonáva absolventskú prax.“.
Obdobne sa upravil aj súbeh pracovnoprávneho pomeru a dobrovoľníckej služby v bode 13. vlastného materiálu. Komisia víta skutočnosť, že výsledná podoba návrhu je taká, že pripomienka v danej veci bola predkladateľom akceptovaná a zapracovaná. Komisia odporúča predkladateľovi túto skutočnosť uviesť pri vyhodnotení predmetnej pripomienky.
Vyjadrenie MPSVR SR: Na PPK bola omylom zaslaná nesprávna verzia návrhu zákona.
V znení predloženom na MPK sa navrhuje zrušenie možnosti súbehu vykonávania zárobkovej činnosti UoZ u akéhokoľvek zamestnávateľa počas vykonávania absolventskej praxe, aktivačnej činnosti alebo dobrovoľníckej služby.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.