1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Tri poisťovne zapojené do vyplácania dôchodkov zo starobného dôchodkového sporenia a šesť dôchodkových správcovských spoločností (DSS).
Pozn.: Jednotlivé DSS by spĺňali kritériá pre malé a stredné podniky (MSP) ako samostatné podnikateľské subjekty. V súlade s odporúčaním Európskej komisie 2003/361/EC sa však pre potreby analýzy vybraných vplyvov posudzujú kritériá MSP vrátane počtu zamestnancov a obratu akcionárov DSS. Z tohto dôvodu bude mať legislatívna úprava vplyv len na veľké podniky.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Identifikované dotknuté subjekty boli pri príležitosti prípravy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov oslovené s ponukou na konzultácie. Túto ponuku zástupcovia všetkých dotknutých subjektov prijali. Prvé stretnutie v rámci konzultácií sa uskutočnilo dňa 31. mája 2016 na Ministerstve práce sociálnych vecí a rodiny SR (MPSVR SR). Ďalej sa so subjektmi pokračovalo v konzultáciách prostredníctvom e-mailovej komunikácie. Dňa 16. júna 2016 sa uskutočnilo ďalšie osobné stretnutie so zainteresovanými subjektmi v rámci týchto konzultácií, pričom sa na tomto stretnutí s podnikateľskými subjektmi dohodlo na ich pokračovaní opätovne formou e-mailovej komunikácie. Uzatvorenie konzultácií bolo dohodnuté na 1.7.2016.
Hlavné body konzultácií:
Hlavným bodom konzultácií bol obsah pripravovanej novely zákona č. 43/2004 Z. z., ktorým je úprava podmienok výplaty dôchodku formou programového výberu vyplácaného dôchodkovými správcovskými spoločnosťami a dočasného dôchodku vyplácaného poisťovňami. Konkrétne:
- vypustenie podmienky, aby bol úhrn kráteného dôchodku z I. piliera a doživotného dôchodku z II. piliera vyšší než suma nekráteného dôchodku z I. piliera;
- vypustenie osobitných podmienok poberania programového výberu pre tých, ktorí nemajú krátený dôchodok z I. piliera a zjednotenie podmienok pre všetkých sporiteľov;
- vyplácanie dôchodku formou programového výberu alebo dočasného dôchodku bude možné po splnení jedinej podmienky a to, ak súčet súm doživotných dôchodkov vyplácaných z I. piliera, výsluhových dôchodkov, obdobných dôchodkov vyplácaných z cudziny a doživotných dôchodkov z II. piliera bude vyšší ako novo-určená hranica /O jej výške sa uvažovalo v rozmedzí od 1,2-násobku životného minima po hranicu priemerného starobného dôchodku (približne 414,70 eur k 30. aprílu 2016)/.
Výsledky konzultácií:
Stanoviská konzultovaných subjektov k pôvodne diskutovaným hraniciam nároku na programový výber / dočasný dôchodok. Upozorňujeme, že hranica nároku na programový výber / dočasný dôchodok sa následne zmenila.
Dotknuté subjekty ocenili záujem konzultovať prípravu zmeny zákona. Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO) napriek predloženým argumentom zo strany ministerstva zaslala záverečné nesúhlasné stanovisko, ktoré o. i. odôvodnila najmä tým, že navrhovaná právna úprava bude mať dopad na adekvátnosť dôchodkového zabezpečenia sporiteľov, nízky záujem sporiteľov o dôchodok z II. piliera bol v roku 2015 ovplyvnený otvorením II. piliera a uvedená zmena podľa názoru SLASPO prispeje k zníženiu atraktivity trhu, ako aj konkurencie na
2
trhu výplat dôchodkov z II. piliera. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností v záverečnom stanovisku uviedla, že by sa priklonili k čo najvyššej hranici v rámci uvedeného rozpätia, t. j. hranici priemerného starobného dôchodku a to z dôvodu, aby boli sporitelia doživotne zabezpečení v čo najvyššej miere.
Pozn.: uvedené konzultácie MPSVR SR zorganizovalo na dobrovoľnej báze napriek skutočnosti, že o potrebe vykonať konzultácie Ministerstvo hospodárstva SR v danom čase nerozhodlo a neinformovalo MPSVR SR ako predkladateľa o povinnosti vykonať konzultácie v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vládny návrh zákona nemá vplyv na výšku priamych finančných nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vládny návrh zákona nemá vplyv na výšku nepriamych finančných nákladov.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vládny návrh zákona nemá vplyv na výšku administratívnych nákladov.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
3
Rok 2015, ako prvý rok výplatnej fázy, ukázal, že viac ako polovica sporiteľov neuzatvorila zmluvu na dôchodok (či s poisťovňou alebo dôchodkovou správcovskou spoločnosťou),ktorého ponuka im bola zaslaná na ich vlastnú žiadosť. Osobitne sa to prejavilo pri ponukách na doživotný dôchodok bez možnosti programového výberu, kde k podpisu zmluvy (s poisťovňou) prišlo len u 39% sporiteľov. Je možné očakávať, že rozšírenie možnosti slobodne sa rozhodnúť o forme vyplácania dôchodku, bude viesť u sporiteľov k celkovému nárastu percenta uzatvorených „zmlúv na dôchodok“, a to z dôvodu nárastu uzatvorených dohôd o vyplácaní dôchodku programovým výberom.
Vplyv legislatívnej zmeny na životné poisťovne bude hlavne v tom, že sa zmenší časť trhu, ktorú budú mať garantovanú a rozšíri sa časť trhu, o ktorú budú môcť súťažiť. Dôležité je zdôrazniť, že sporitelia nemusia využiť celé svoje úspory na programový výber. Prvý rok výplatnej fázy totiž ukázal, že približne 30 % kapitálu, ktorý mohol byť použitý na programový výber, bol nakoniec použitý na zakúpenie poistného produktu.
Predpokladá sa, že uvedená zmena v nastavení výplatnej fázy môže mať v dlhodobom horizonte pozitívny vplyv na dôchodkové správcovské spoločnosti z dôvodu zvýšenia motivácie poistencov vstupovať do II. piliera dôchodkového systému. Zvýšená motivácia môže byť podmienená tým, že v budúcnosti sa väčšia časť z nich bude môcť rozhodnúť akým spôsobom naloží so svojimi úsporami.
Je dôležité upozorniť, že existuje množstvo faktorov, ktoré môžu mať vplyv na mieru dopadu predkladanej právnej úpravy na podnikateľské subjekty, avšak ich presná kvantifikácia nie je možná, keďže silne podmienené behaviorálnymi aspektmi zúčastnených strán a ďalšími externými faktormi.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
V súčasnosti ťažko odhadnúť vplyv na inovácie. Kapitál, ktorý si sporitelia budú môcť vybrať prostredníctvom programového výberu, budú môcť následne použiť aj na produkty neregulované zákonom o starobnom dôchodkovom sporení poskytované nielen poisťovňami, ale aj inými finančnými inštitúciami.