Identifikované dotknuté subjekty boli pri príležitosti prípravy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov oslovené s ponukou na konzultácie. Túto ponuku zástupcovia všetkých dotknutých subjektov prijali. Prvé stretnutie v rámci konzultácií sa uskutočnilo dňa 31. mája 2016 na Ministerstve práce sociálnych vecí a rodiny SR (MPSVR SR). Ďalej sa so subjektmi pokračovalo v konzultáciách prostredníctvom e-mailovej komunikácie. Dňa 16. júna 2016 sa uskutočnilo ďalšie osobné stretnutie so zainteresovanými subjektmi v rámci týchto konzultácií, pričom sa na tomto stretnutí s podnikateľskými subjektmi dohodlo na ich pokračovaní opätovne formou e-mailovej komunikácie. Uzatvorenie konzultácií bolo dohodnuté na 1.7.2016.
Hlavné body konzultácií:
Hlavným bodom konzultácií bol obsah pripravovanej novely zákona č. 43/2004 Z. z., ktorým je úprava podmienok výplaty dôchodku formou programového výberu vyplácaného dôchodkovými správcovskými spoločnosťami a dočasného dôchodku vyplácaného poisťovňami. Konkrétne:
- vypustenie podmienky, aby bol úhrn kráteného dôchodku z I. piliera a doživotného dôchodku z II. piliera vyšší než suma nekráteného dôchodku z I. piliera;
- vypustenie osobitných podmienok poberania programového výberu pre tých, ktorí nemajú krátený dôchodok z I. piliera a zjednotenie podmienok pre všetkých sporiteľov;
- vyplácanie dôchodku formou programového výberu alebo dočasného dôchodku bude možné po splnení jedinej podmienky a to, ak súčet súm doživotných dôchodkov vyplácaných z I. piliera, výsluhových dôchodkov, obdobných dôchodkov vyplácaných z cudziny a doživotných dôchodkov z II. piliera bude vyšší ako novo-určená hranica /O jej výške sa uvažovalo v rozmedzí od 1,2-násobku životného minima po hranicu priemerného starobného dôchodku (približne 414,70 eur k 30. aprílu 2016)/.
Stanoviská konzultovaných subjektov k pôvodne diskutovaným hraniciam nároku na programový výber / dočasný dôchodok. Upozorňujeme, že hranica nároku na programový výber / dočasný dôchodok sa následne zmenila.
Dotknuté subjekty ocenili záujem konzultovať prípravu zmeny zákona. Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO) napriek predloženým argumentom zo strany ministerstva zaslala záverečné nesúhlasné stanovisko, ktoré o. i. odôvodnila najmä tým, že navrhovaná právna úprava bude mať dopad na adekvátnosť dôchodkového zabezpečenia sporiteľov, nízky záujem sporiteľov o dôchodok z II. piliera bol v roku 2015 ovplyvnený otvorením II. piliera a uvedená zmena podľa názoru SLASPO prispeje k zníženiu atraktivity trhu, ako aj konkurencie na