Účelom predkladaného vládneho návrhu zákona je úprava podmienok vyplácania starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku programovým výberom a z dôvodu zachovania rovnakých podmienok pre vyplácanie programového výberu a dočasného dôchodku aj úprava podmienok vyplácania dočasného starobného a dočasného predčasného starobného dôchodku, s cieľom zabezpečiť väčšiemu počtu sporiteľov možnosť slobodnejšie sa rozhodovať pre rôzne formy vyplácania dôchodkov.
O vládnom návrhu zákona sa určuje nová hranica sumy, s ktorou sa bude porovnávať súčet doživotne poberaných dôchodkov sporiteľa. Touto hranicou má byť pri novom nastavení zákona, tzv. referenčná suma, t.j. priemerná mesačná suma starobného dôchodku z I. piliera určená k 30. novembru kalendárneho roka.
Na určenie referenčnej sumy sa použije starobný dôchodok z I. piliera,
a)na ktorý vznikol nárok po 31. decembri 2003 a nárok na výplatu ktorého trvá ku dňu, ku ktorému sa referenčná suma určuje,
b)ktorý by sa vyplácal v sume nezníženej za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení, ak nárok na starobný dôchodok z I. piliera vznikol poistencovi, ktorý je alebo bol sporiteľom, a
c)ktorý nebol znížený z dôvodu súbehu s inou dôchodkovou dávkou.
Takto nastavená referenčná suma bude platná v kalendárnom roku nasledujúcom po kalendárnom roku, v ktorom sa určila.
Za predpokladu, že nedôjde k signifikantným zmenám relevantných charakteristík sporiteľov oproti sporiteľom doteraz žiadajúcim o dôchodok, by nárok na programový výber a dočasný dôchodok mohla v budúcnosti získať približne polovica sporiteľov. S úsporami, nad rámec ich zabezpečenia vo výške referenčnej sumy, by sa po