1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 21.7.2016
Koniec: 25.7.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Začiatok: 5.8.2016
Koniec: 25.8.2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
14.12.2016
2.Definovanie problému
Súčasné nastavenie podmienok pre vyplácanie dôchodku z II. piliera programovým výberom umožnilo v roku 2015 využiť túto možnosť len cca 16 % sporiteľov, ktorí v danom roku požiadali o dôchodok z II. piliera a bola im vyhotovená ponuka na dôchodok z II. piliera. Ostatných 84 % sporiteľov teda nemohlo slobodne rozhodovať o tom, ako so svojimi úsporami so systému starobného dôchodkového sporenia naloží. Je dôležité, aby sporiteľ mohol rozhodovať o svojich úsporách zo systému starobného dôchodkového sporenia, avšak taktiež je dôležité naplniť účel starobného dôchodkového sporenia, ktorým je zabezpečiť spolu s dôchodkovým poistením podľa zákona o sociálnom poistení (dostatočný) príjem sporiteľovi v starobe. Potrebou je nájsť primeranú rovnováhu medzi možnosťou slobodne nakladať so svojimi úsporami v II. pilieri a potrebou primeraného a dostatočného zabezpečenia počas celého obdobia na dôchodku.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom predkladaného vládneho návrhu zákona je úprava podmienok vyplácania starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku programovým výberom a z dôvodu zachovania rovnakých podmienok pre vyplácanie programového výberu a dočasného dôchodku aj úprava podmienok vyplácania dočasného starobného a dočasného predčasného starobného dôchodku, s cieľom zabezpečiť väčšiemu počtu sporiteľov možnosť slobodnejšie sa rozhodovať pre rôzne formy vyplácania dôchodkov.
O vládnom návrhu zákona sa určuje nová hranica sumy, s ktorou sa bude porovnávať súčet doživotne poberaných dôchodkov sporiteľa. Touto hranicou byť pri novom nastavení zákona, tzv. referenčná suma, t.j. priemerná mesačná suma starobného dôchodku z I. piliera určená k 30. novembru kalendárneho roka.
Na určenie referenčnej sumy sa použije starobný dôchodok z I. piliera,
a)na ktorý vznikol nárok po 31. decembri 2003 a nárok na výplatu ktorého trvá ku dňu, ku ktorému sa referenčná suma určuje,
b)ktorý by sa vyplácal v sume nezníženej za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení, ak nárok na starobný dôchodok z I. piliera vznikol poistencovi, ktorý je alebo bol sporiteľom, a
c)ktorý nebol znížený z dôvodu súbehu s inou dôchodkovou dávkou.
Takto nastavená referenčná suma bude platná v kalendárnom roku nasledujúcom po kalendárnom roku, v ktorom sa určila.
Za predpokladu, že nedôjde k signifikantným zmenám relevantných charakteristík sporiteľov oproti sporiteľom doteraz žiadajúcim o dôchodok, by nárok na programový výber a dočasný dôchodok mohla v budúcnosti získať približne polovica sporiteľov. S úsporami, nad rámec ich zabezpečenia vo výške referenčnej sumy, by sa po
2
novom mohli slobodne rozhodovať, či ich použijú na navýšenie či kúpu anuity, dočasného dôchodku alebo ich použijú na programový výber.
4.Dotknuté subjekty
Tri poisťovne zapojené do vyplácania dôchodkov z II. piliera, šesť dôchodkových správcovských spoločností, všetci sporitelia v systéme starobného dôchodkového sporenia, ktorí budú žiadať o dôchodok z II. piliera.
5.Alternatívne riešenia
V Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2016-2020 sa vláda zaviazala priblížiť možnosť výplaty starobného dôchodku resp. predčasného starobného dôchodku z II. piliera programovým výberom širšiemu okruhu sporiteľov.
Alternatívne sa diskutovalo o znížení hranice pre umožnenie programového výberu v 4 variantoch:
na úrovni 1,2 násobku životného minima,
na úrovni 1,6 násobku životného minima,
na úrovni 2 násobku životného minima,
na úrovni priemerného vyplácaného starobného dôchodku.
Všetky 4 spomenuté varianty by viedli k naplneniu príslušného cieľa z programového vyhlásenia vlády. Nakoniec bola vybraná piata alternatíva, ktorou je hranica na úrovni vyššie definovanej referenčnej sumy. (Výška tejto sumy bola k 31.12.2015 cca 424 eur, k 30.6.2016 cca 428 eur.)
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 415/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 157/2015 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor ponukového listu.
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti**
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
10.Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy:
celkový vplyv na rozpočet verejnej správy v najbližších troch rokoch sa nepredpokladá žiadny:
­vládny návrh zákona nemá vplyv na verejné financie z dôvodu potreby úprav Centrálneho informačného ponukového systému prevádzkovaného Sociálnou poisťovňou, nakoľko tieto úpravy budú realizované vlastnými kapacitami Sociálnej poisťovne a hradené v rámci rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2017 a jej rozpočtového výhľadu na roky 2018 a 2019.
-v najbližších troch rokoch sa nepredpokladá žiaden signifikantný vplyv vládneho návrhu zákona na verejné financie z dôvodu zvýšenej motivácie poistencov vstúpiť do II. piliera dôchodkového systému; v dlhodobom horizonte vládny návrh zákona z tohto dôvodu môže mať negatívny vplyv na výšku príjmov Sociálnej poisťovne z poistného na dôchodkové poistenie, avšak taktiež môže prispieť k udržateľnosti dôchodkového systému (vzhľadom na zníženie na výdavkovej strane).
Vplyvy na podnikateľské prostredie:
celkový vplyv na dotknuté podnikateľské subjekty bude pozitívny aj negatívny:
-na poisťovne, vyplácajúce dôchodky zo systému starobného dôchodkového sporenia sa očakáva negatívny vplyv (podrobnosti sú uvedené v ďalšej časti doložky)
-na dôchodkové správcovské spoločnosti sa v dlhodobom horizonte očakáva pozitívny vplyv (podrobnosti sú uvedené v ďalšej časti doložky)
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
Sociálna poisťovňa:
­dáta z Centrálneho informačného ponukového systému
Dôchodkové správcovské spoločnosti:
-dáta o sporiteľoch - budúcich poberateľoch, ich priemerných nasporených sumách a priemerných odvedených príspevkoch za rok 2015
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila súhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s návrhom na dopracovanie.
Komisia odporučila predkladateľovi vyznačiť v doložke vybraných vplyvov, že materiál predpokladá negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe a následne vypracovať aj Analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana, a to v časti „7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe“, vzhľadom k tomu, že Komisia považuje za vhodné uviesť, že tak ako vyplýva z dôvodovej správy - „Sociálnej poisťovni sa ustanovuje nová povinnosť určovať priemernú mesačnú sumu sólo starobného dôchodku zo Sociálnej poisťovne, ktorý je vypočítaný len za samostatne vyplácané dôchodky.“, rovnako aj „je nevyhnutné ustanoviť povinnosť Sociálnej poisťovne sumu zverejňovať na webovom sídle“ - uvedené považuje Komisia za nové povinnosti pre Sociálnu poisťovňu.
Komisia ďalej odporučila predkladateľovi, aby v doložke vyznačil, že materiál nemá žiadne vplyvy na MSP.
Uvedené pripomienky boli akceptované a následne zapracované v Doložke vybraných vplyvov a v Analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana.