Zároveň sa navrhuje zjednotenie podmienok pre všetkých sporiteľov, pretože vypustením podmienky, že II. pilier musí prekonať I. pilier, už neexistuje dôvod pre vytváranie osobitných podmienok pre sporiteľov s kráteným a nekráteným starobným, resp. predčasným starobným dôchodkom z I. piliera. Znamená to, že sporitelia, ktorí nemajú krátený starobný, resp. predčasný starobný dôchodok z I. piliera z titulu účasti v II. pilieri, už nebudú musieť splniť podmienku doživotne poberaných dôchodkov vo výške 4 – násobku životného minima a zároveň ani podmienku o použití 50 % nasporenej sumy na doživotný dôchodok. Budú pre nich platiť rovnaké podmienky ako pre sporiteľov, ktorí majú dôchodok z I. piliera krátený.
Ponuky vyhotovené do dňa účinnosti zákona však nestrácajú po tomto dni platnosť a možno na základe nich uzatvoriť zmluvu o poistení dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia, resp. dohodu o vyplácaní dôchodku programovým výberom.
Účelom navrhovanej úpravy je poskytnúť väčšiemu počtu sporiteľov možnosť vybrať si ich nasporené prostriedky programovým výberom alebo dočasným dôchodkom, čím sa im zároveň umožní slobodne sa rozhodovať o tom, ako so svojimi úsporami naložia.
K bodom 2 a 4 (§ 33 ods. 6 a § 33a ods. 8)
V praxi môže nastať situácia, že sporiteľ, ktorý splní podmienky vyplácania dočasného dôchodku, resp. programového výberu, nepoužije na kúpu dôchodku naraz celú nasporenú sumu. Na základe ponúk môže tento sporiteľ za časť nasporenej sumy začať poberať doživotný dôchodok, dočasný dôchodok, programový výber, alebo akúkoľvek kombináciu týchto dôchodkov. Navrhovanou úpravou sa zabezpečí, že daný sporiteľ bude môcť zvyšné prostriedky, ktoré mu ostanú na jeho osobnom dôchodkovom účte, vyčerpať prostredníctvom dočasného dôchodku alebo programového výberu bez toho, aby sa museli opätovne skúmať podmienky vyplácania týchto foriem dôchodkov. V zákone naďalej zostáva zachovaná podmienka, že sa sporiteľovi nemôžu naraz vyplácať viaceré dočasné dôchodky, resp. viaceré dôchodky poberané programovým výberom. Ak sa teda sporiteľ rozhodne pre poberanie dočasného dôchodku, resp. programového výberu, musí byť jeho predchádzajúci dôchodok dovyplácaný.
K bodu 5 (§ 41 ods. 1)
Navrhovanou zmenou (vypustenie odseku 1 v § 41) sa vylúči duplicitná právna úprava splatnosti dôchodkov. Splatnosť dôchodkov je už stanovená v aktuálnom odseku 2, a to najneskôr ôsmym dňom kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa dôchodok vypláca. Zároveň sa navrhovanou úpravou zabezpečí možnosť pre dôchodkové správcovské spoločnosti vyplácať dôchodok programovým výberom, najmä ak pôjde o jednorazový výber, v zásade ihneď po nadobudnutí účinnosti dohody o vyplácaní dôchodku programovým výberom. Účelom navrhovanej úpravy je umožniť dôchodkovej správcovskej spoločnosti vyplatiť uvedenú sumu bez nutnosti čakať s jej vyplatením do nasledujúceho mesiaca, keďže im to ich technické možnosti, na rozdiel od poisťovní, v praxi umožňujú. Zásada, že dôchodky v starobnom dôchodkovom sporení sa vyplácajú mesačne pozadu zostáva zachovaná. Navrhovaná zmena tak neovplyvní výplatu dôchodkov poisťovňami.
K bodu 6
Legislatívnotechnická úprava.