Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vládny návrh zákona“) je vypracovaný z dôvodu plnenia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2016 2020 (ďalej len „programové vyhlásenie“).
Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že rozšíri možnosť programového výberu v II. dôchodkovom pilieri.
Aktuálna právna úprava umožňuje vyplácanie dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia programovým výberom, resp. prostredníctvom dočasného dôchodku len menšiemu počtu sporiteľov. V priebehu prvého roka výplatnej fázy dôchodkov z II. dôchodkového piliera uzatvorilo zmluvu resp. dohodu o vyplácaní dôchodku z II. piliera len približne 43 % sporiteľov, ktorí požiadali o vyhotovenie ponuky dôchodku.
Účelom predkladaného vládneho návrhu zákona je úprava podmienok vyplácania starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku programovým výberom a z dôvodu zachovania rovnakých podmienok pre vyplácanie programového výberu a dočasného dôchodku aj úprava podmienok vyplácania dočasného starobného a dočasného predčasného starobného dôchodku, s cieľom zabezpečiť väčšiemu počtu sporiteľov možnosť vybrať si ich nasporené prostriedky prostredníctvom dôchodku poberaného programovým výberom, resp. prostredníctvom dočasného dôchodku, čím sa im zároveň umožní slobodne sa rozhodovať o tom, ako so svojimi úsporami naložia. Rovnako je cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona zatraktívniť výplatnú fázu z II. dôchodkového piliera pre sporiteľov.
Vládny návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy a negatívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe. Na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, na rozpočet verejnej správy a na životné prostredie vládny návrh zákona nemá žiadne vplyvy.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.