1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (MPSVR SR – 07C0202 Rodičovský príspevok )
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
financovanie zabezpečené v rozpočte Sociálnej poisťovne
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z vládneho návrhu zákona budú finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2017 a rozpočtového výhľadu na roky 2018 a 2019.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
Úprava materského – navrhuje sa zvýšenie sadzby materského o 5 p. b.
2.2.1. Popis návrhu:
Uvedený vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov ustanovuje zvýšenie sadzby materského o 5 p. b. zo súčasných 70 % na 75 % denného vymeriavacieho základu. Účinnosť predmetného opatrenia sa navrhuje od 1. mája 2017.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované zmeny si vyžiadajú zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne, ktorá ju zabezpečí vlastnými riešiteľskými kapacitami.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov má priamy vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2017 až 2019. Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 6 926,9 tis. eur v roku 2017; 12 671,8 tis. eur v roku 2018 a 13 510,0 tis. eur v roku 2019.
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
3
Uvedený vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov nemá vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, ani na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Výdavky štátneho rozpočtu – predpokladá sa zníženie výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky z dôvodu nižšieho čerpania rodičovského príspevku. Výdavky štátneho rozpočtu na rodičovský príspevok budú vplyvom zavedenia nárastu sadzby na materské pre rok 2017 nižšie o 31,1 tis. eur v roku 2017; o 53,8 tis. eur v roku 2018 a o 54,5 tis. eur v roku 2019.
Tabuľka č. 4A
Vplyv na štátny rozpočet MPSVR SR (cash = ESA2010)
Výdavky štátneho rozpočtu MPSVR SR (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky štátneho rozpočtu MPSVR SR celkom
4
Výdavky Sociálnej poisťovne – predpokladá sa zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne z dôvodu nárastu sadzby materského.
Pri kvantifikácii sa vychádzalo z predpokladu, že navrhovaná zmena sa dotkne priemerného mesačného počtu 27 300 vyplatených dávok materské v roku 2017 (iba 7 mesiacov, nakoľko účinnosť je až od 1. mája 2017); 28 119 v roku 2018 a 28 681 v roku 2019. Nepredpokladá sa zvýšenie počtu prípadov z dôvodu schválenia predmetnej zmeny. Priemerná mesačná suma materského vzrastie zo 484,2 na 518,8 eura v roku 2017; z 501,2 na 537,0 eura v roku 2018 a z 523,5 na 560,9 eura v roku 2019. Osobitne bol zohľadnený multiplikačný vplyv navrhovanej úpravy súvisiaci s nárastom maximálneho vymeriavacieho základu na určenie dávok nemocenského poistenia vrátane materského (z 1,5-násobku na 2-násobok priemernej mzdy z pred dvoch rokov, účinnosť od 1. januára 2017).
Výdavky Sociálnej poisťovne na nemocenské dávky budú vplyvom nárastu percentuálnej sadzby na určenie materského vyššie v roku 2017 o 6 958,0 tis. eura, v roku 2018 o 12 725,6 tis. eur a v roku 2019 o 13 564,5 tis. eura.
Tabuľka č. 4B
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash = ESA2010)
Výdavky Sociálnej poisťovne (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne celkom