1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom:
MPSVR/Rodičovský príspevok 07C0202
- vplyv na ŠR (07C0202 – Rodičovský príspevok)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom:
MPSVR/Rodičovský príspevok 07C0202
Iné ako rozpočtové zdroje
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Vládny návrh zákona Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o zvýšení sumy rodičovského príspevku bude v jednotlivých rokoch zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MPSVR SR bez dodatočných požiadaviek na rozpočet.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predkladaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol vypracovaný z vlastnej iniciatívy Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Predkladaný vládny návrh novely zákona o rodičovskom príspevku ustanovuje, nad rámec automatického zákonného mechanizmu úpravy sumy rodičovského príspevku, úpravu sumy rodičovského príspevku zo sumy 203,20 eura na sumu 213,20 eura.
V súčasnosti platná suma rodičovského príspevku 203,20 eura mesačne sa navrhuje zvýšiť o 10 eur na sumu 213,20 eur, čo nadväzuje na pripravované zvýšenie materského o 5 % zo 70 % na 75 %. Rodičovský príspevok ako štátna sociálna dávka spravidla nadväzuje na skončenie poskytovania materského, ktoré je dávkou nemocenského poistenia, ale môže sa poskytovať aj súbežne popri materskom v prípade, ak suma rodičovského príspevku je vyššia ako materské poskytované za celý mesiac. V takomto prípade sa rodičovský príspevok poskytuje vo výške rozdielu medzi sumou rodičovského príspevku a sumou materského. Ak nárok na materské nevznikol, môže sa poskytnúť oprávnenej osobe rodičovský príspevok od narodenia dieťa. Vzhľadom na vecnú súvislosti a účel materského a rodičovského príspevku, obe dávky sú určené rodičovi, ktorý zabezpečuje starostlivosť o dieťa v útlom veku, navrhuje sa obdobné zvýšenie sumy rodičovského príspevku ako v prípade materského. Návrhom sa zároveň zabezpečí, aby v prípade poskytovania rodičovského príspevku vo výške rozdielu, bol rodičovi po zvýšení materského zvýšený aj rodičovský príspevok, čím sa zvýši celkový príjem rodiča.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Priemerný mesačný počet poberateľov rodičovského príspevku spolu
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z predpokladaného počtu poberateľov rodičovského príspevku v predchádzajúcom období (zdroj ÚPSVaR)
Na úpravu sumy rodičovského príspevku bol na rok 2018 použitý koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností 1,008. Na ďalšie roky boli použité koeficienty 1,014 pre rok 2019 a 1,017 pre rok 2020, ktoré boli určené Ministerstvom financií Slovenskej republiky podľa makroekonomickej prognózy zo septembra 2016.
4
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
5
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – MPSVR SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Rodičovský príspevok (07C0202)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom