1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
v tom:
MPSVR/Rodičovský príspevok 07C0202
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
z toho:
- vplyv na ŠR (07C0202 – Rodičovský príspevok)
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
Rozpočtové prostriedky
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
v tom:
MPSVR/Rodičovský príspevok 07C0202
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o zvýšení sumy rodičovského príspevku bude v jednotlivých rokoch zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MPSVR SR bez dodatočných požiadaviek na rozpočet.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predkladaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol vypracovaný z vlastnej iniciatívy Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Predkladaný vládny návrh novely zákona o rodičovskom príspevku ustanovuje, nad rámec automatického zákonného mechanizmu úpravy sumy rodičovského príspevku, úpravu sumy rodičovského príspevku zo sumy 203,20 eura na sumu 213,20 eura.
V súčasnosti platná suma rodičovského príspevku 203,20 eura mesačne sa navrhuje zvýšiť o 10 eur na sumu 213,20 eur, čo nadväzuje na pripravované zvýšenie materského o 5 % zo 70 % na 75 %. Rodičovský príspevok ako štátna sociálna dávka spravidla nadväzuje na skončenie poskytovania materského, ktoré je dávkou nemocenského poistenia, ale môže sa poskytovať aj súbežne popri materskom v prípade, ak suma rodičovského príspevku je vyššia ako materské poskytované za celý mesiac. V takomto prípade sa rodičovský príspevok poskytuje vo výške rozdielu medzi sumou rodičovského príspevku a sumou materského. Ak nárok na materské nevznikol, môže sa poskytnúť oprávnenej osobe rodičovský príspevok od narodenia dieťa. Vzhľadom na vecnú súvislosti a účel materského a rodičovského príspevku, obe dávky určené rodičovi, ktorý zabezpečuje starostlivosť o dieťa v útlom veku, navrhuje sa obdobné zvýšenie sumy rodičovského príspevku ako v prípade materského. Návrhom sa zároveň zabezpečí, aby v prípade poskytovania rodičovského príspevku vo výške rozdielu, bol rodičovi po zvýšení materského zvýšený aj rodičovský príspevok, čím sa zvýši celkový príjem rodiča.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2017
2018
2019
2020
Priemerný mesačný počet poberateľov rodičovského príspevku spolu
142 250
142 360
142 440
142 520
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z predpokladaného počtu poberateľov rodičovského príspevku v predchádzajúcom období (zdroj ÚPSVaR)
Na úpravu sumy rodičovského príspevku bol na rok 2018 použitý koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností 1,008. Na ďalšie roky boli použité koeficienty 1,014 pre rok 2019 a 1,017 pre rok 2020, ktoré boli určené Ministerstvom financií Slovenskej republiky podľa makroekonomickej prognózy zo septembra 2016.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – MPSVR SR
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
Rodičovský príspevok (07C0202)
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
9 930 017
17 191 759
17 373 316
17 709 008
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
7