Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok:19.10.2016
Koniec: 2.11.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Začiatok: 3.11.2016
Koniec: 24.11.2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
14. 12. 2016
2.Definovanie problému
Úprava materského navrhuje sa zvýšenie sadzby materského o 5 p.b. zo súčasných 70 % na 75 % denného vymeriavacieho základu.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom navrhovanej právnej úpravy je výraznejšie podporiť rodičov detí, ktorí pred nástupom na materskú dovolenku vykonávali zárobkovú činnosť a boli nemocensky poistení, a to prostredníctvom zvýšenia percentuálnej sadzby materského zo súčasných 70 % denného vymeriavacieho základu na 75 %. Vplyvom predmetného opatrenia budú mať osoby poberajúce materské nárok na približne 100 % čistého príjmu, ktorý dosahovali pred vznikom nároku.
4.Dotknuté subjekty
Osoby poberajúce nemocenskú dávku – materské.
5.Alternatívne riešenia
Pri zachovaní súčasne účinného právneho stavu by sa na určenie materského naďalej používala sadzba 70 % denného vymeriavacieho základu. Predmetný vládny návrh zákona zvyšuje túto sadzbu na 75 % denného vymeriavacieho základu, čo bude mať pozitívny vplyv na dotknutú skupinu osôb. Nezvažovali sa iné alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy celkový vplyv na rozpočet verejnej správy bude negatívny z dôvodu
zvýšenia percentuálnej sadzby vymeriavacieho základu na určenie sumy materského zo súčasných 70 % na 75 % z denného vymeriavacieho základu. Predmetným opatrením sa zvýšia výdavky Sociálnej poisťovne na materské. Zároveň dôjde k zníženiu výdavkov štátneho rozpočtu (z dôvodu nižšieho čerpania rodičovského príspevku). Zvýšené výdavky Sociálnej poisťovne budú prevyšovať úsporu v štátnom rozpočte.
Sociálne vplyvy – očakáva sa pozitívny vplyv na príjmy oprávneného okruhu osôb poberajúcich materské.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Slavomír Ďuriška
email: slavomir.duriska@employment.gov.sk
tel.: 02/20461919
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok uvedených nižšie.
Komisia uplatnila k materiálu nasledujúce pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
1)V doložke vybraných vplyvov je v bode 9. označený rozpočtovo nezabezpečený vplyv a v analýze vplyvov na rozpočet je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný rozpočtovo nekrytý vplyv v rokoch 2017 2019, avšak v bode 2.1.1. Financovanie návrhu sa uvádza, že „Zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z vládneho návrhu zákona budú finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2018 a rozpočtového výhľadu na roky 2019 a 2020.“. Tento nesúlad Komisia žiada odstrániť.
2)Zároveň Komisia žiada výdavky v rokoch 2017 2019 vyplývajúce z predloženého vládneho návrhu zabezpečiť v rámci rozpočtu Sociálnej poisťovne, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet. V tomto zmysle je potrebné prepracovať celý materiál.
Vyjadrenie predkladateľa:
K pripomienke č. 1: Nazdávame sa, že sa v tomto prípade nejedná o nesúlad, keďže tak v doložke vybraných vplyvov v bode 9., ako aj v tabuľke č. 1 doložky vplyvov na rozpočet sa uvádza, že predkladaný vládny návrh nie je z pohľadu Rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2017 a výhľad na roky 2018 a 2019 aktuálne krytý, zatiaľ čo v bode 2.1.1. Analýzy vplyvov na rozpočet sa uvádza, že „Zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z vládneho návrhu zákona budú finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2018 a rozpočtového výhľadu na roky 2019 a 2020.“, t.j. v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne, ktorý bude predložený v roku 2018. Jedná sa o dva odlišné materiály predkladané v rozdielnom čase.
K pripomienke č. 2: Nakoľko bol Rozpočet Sociálnej poisťovne na rok 2017 a rozpočtový výhľad na roky 2018 a 2019 schválený vládou Slovenskej reepubliky pred predložením materiálu do predbežného pripomienkového konania, nie je v možnostiach predkladateľa zabezpečiť aby bola uvedená pripomienka premietnutá do aktuálneho Rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2017 a rozpočtového výhľadu na roky 2018 a 2019.
Z uvedených dôvodov nevidíme možnosť ako pripomienkam Stálej pracovnej komisie na posudzovanie vybraných vplyvov vyhovieť.
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov dňa 5. decembra 2016 vyjadrila súhlasné stanovisko s predloženým materiálom v rámci záverečného posúdenia vybraných
vplyvov po MPK.