1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok:19.10.2016
Koniec: 02.11.2016
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
03.11.2016
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
14. 12. 2016
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Súčasná suma rodičovského príspevku 203,20 eura mesačne sa navrhuje zvýšiť o 10 eur na sumu 213,20 eura, čo nadväzuje na pripravované zvýšenie materského o 5 %, a to zo 70 % na 75 %. V zmysle súčasného platného právneho stavu poskytovanie rodičovského príspevku oprávnenej osobe spravidla nadväzuje na skončenie poskytovania materského, ale môže sa poskytnúť aj súbežne popri materskom v prípade, ak suma rodičovského príspevku je vyššia ako suma materského. V takomto prípade sa rodičovský príspevok poskytuje vo výške rozdielu medzi sumou rodičovského príspevku a sumou materského. Ak nárok na materské nevznikol, môže sa poskytnúť oprávnenej osobe rodičovský príspevok od narodenia dieťa. Vzhľadom na uvedený vecný súvis a účel materského a rodičovského príspevku spočívajúci v starostlivosti o dieťa v útlom veku, navrhuje sa obdobné percentuálne zvýšenie sumy rodičovského príspevku ako v prípade materského. Navrhovaným postupom sa zároveň zabezpečí, že v prípade poskytovania rodičovského príspevku vo výške rozdielu, bude rodičovi po zvýšení materského zvýšený aj rodičovský príspevok, čím sa celkový príjem rodiča zvýši.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom predloženého vládneho návrhu je s účinnosťou od 1. mája 2017 zvýšenie sumy rodičovského príspevku zo sumy 203,20 eura na sumu 213,20 eura. V súčasnosti platná suma rodičovského príspevku 203,20 eura mesačne sa navrhuje zvýšiť na sumu
2
213,20 eura vo väzbe na pripravované zvýšenie materského zo 70 % denného vymeriavacieho základu na 75 %. Rodičovský príspevok ako štátna sociálna dávka sa spravidla poskytuje po skončení poberania materského, ale môže sa poskytovať aj súbežne popri materskom v prípade, ak suma rodičovského príspevku je vyššia ako materské poskytované za celý mesiac. V takomto prípade sa rodičovský príspevok poskytuje vo výške rozdielu medzi sumou rodičovského príspevku a sumou materského. Ak nárok na materské nevznikol, môže sa poskytnúť oprávnenej osobe rodičovský príspevok od narodenia dieťaťa. Vzhľadom na vecnú súvislosť a účel materského a rodičovského príspevku, t. j. obe dávky určené rodičovi, ktorý zabezpečuje starostlivosť o dieťa v útlom veku, navrhuje sa zvýšiť sumu rodičovského príspevku obdobne ako v prípade materského. Vládnym návrhom sa zároveň zabezpečí, aby v prípade poskytovania rodičovského príspevku vo výške rozdielu bol rodičovi po zvýšení materského zvýšený aj rodičovský príspevok, čím sa zvýši celkový príjem rodiča.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Subjekty, ktorých sa predkladaný vládny návrh priamo dotkne:
-Rodiny s deťmi vo veku do 3 , resp. 6 rokov, ktoré sú poberateľmi rodičovského príspevku.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Žiadne
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek spolu s odôvodnením.
Nevzťahuje sa.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
3
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Ildikó Polačeková, riaditeľka odboru štátnej podpory a stratégie sociálnej a rodinnej politiky, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ildiko.polacekova@employment.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Zdroj: ÚPSVaR a Makroekonomická prognóza zo septembra 2016 vydaná MF SR
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Predkladaný vládny návrh novely zákona ustanovuje nad rámec zákona úpravu sumy rodičovského príspevku, a to zo sumy 203,20 eura na sumu 213,20 eura.
V dôvodovej správe a v doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že vládny návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Z doložky vybraných vplyvov vyplýva rozpočtovo nekrytý negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom dodatočné nároky kvantifikované na rok 2017 v sume 9,93 mil. eur, na rok 2018 v sume 17,2 mil. eur a na rok 2019 v sume 17,4 mil. eur.
V Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2017 2019 sa v rozpočte kapitoly MPSVR SR s takýmto vplyvom na zvýšenie finančných prostriedkov neuvažuje.
Na základe vyššie uvedeného Komisia žiada v zmysle § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov uviesť aj návrhy na úhradu zvýšených výdavkov.
Stanovisko predkladateľa: Bezpredmetné.
4