DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.Cieľom predloženia návrhu zákona je zabezpečiť transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/720 z 29. apríla 2015, ktorou sa mení smernica 94/62/ES, pokiaľ ide o zníženie spotreby ľahkých plastových tašiek.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/720 z 29. apríla 2015, ktorou sa mení smernica 94/62/ES, pokiaľ ide o zníženie spotreby ľahkých plastových tašiek (ďalej len „smernica“), ukladá povinnosť dosiahnuť trvalé zníženie spotreby ľahkých plastových tašiek. Smernica ukladá členským štátom konkrétnu povinnosť vybrať si medzi dvoma opatreniami: buď prijať opatrenia, ktorými sa zabezpečí, že ročná miera spotreby neprekročí v priemere 90 ľahkých plastových tašiek na osobu do konca roka 2019 a nie viac ako 40 ľahkých plastových tašiek na osobu do roku 2025; alebo sa zabezpečí, že do konca roka 2018 už nebudú ľahké plastové tašky poskytované na mieste predaja tovaru alebo produktov zdarma, prípadne sa zabezpečí, že budú zavedené rovnako efektívne nástroje. Zavádzajú sa nové definície: plast, plastové tašky, ľahké plastové tašky, veľmi ľahké plastové tašky. V záujme posúdenia účinnosti opatrení na zníženie, smernica zavádza osobitné ustanovenia o monitorovaní, ktoré členským štátom ukladajú povinnosť 36 mesiacov po nadobudnutí účinnosti právneho predpisu každoročne podávať správu o ročnej spotrebe plastových tašiek. Transpozičná lehota uplynie do 27. novembra 2016.Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.Návrh zákona bol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.Návrh zákona má pozitívny vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí, rozpočty vyšších územných celkov a zároveň nemá sociálny vplyv, vplyv na informatizáciu, služby vernej správy na občana a ani na procesy služieb vo verejnej správe. Predkladaný návrh má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.