D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Milan Laurenčík a Martin Klus.
Cieľom navrhovanej úpravy je zamedziť kumulácii funkcie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky s funkciami starostov, primátorov a predsedov VÚC, ako aj s funkciou generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne ako verejnoprávnej inštitúcie. Uvedená kumulácia funkcií otvára možnosť získavania neodôvodnených výhod pre riadený subjekt (obec/mesto, vyšší územný celok a verejnoprávna inštitúcia-Sociálna poisťovňa) a takýto stav stavia poslancov Národnej rady Slovenskej republiky do permanentného konfliktu záujmov pri rôznych hlasovaniach - najmä pri štátnom rozpočte a daniach, ale napr. aj napríklad aj pri hlasovaniach o zákonoch zasahujúcich do života verejnoprávnej inštitúcie (v danom prípade Sociálnej poisťovne), kde výhoda v prospech konkrétnej obce/mesta, VÚC alebo verejnoprávnej inštitúcie môže ísť na úkor iných subjektov, alebo spoločnosti ako celku. Schválením predloženého návrhu sa uvedený konflikt záujmov eliminuje.
Súčasný model, pri ktorom sa v súbehu funkcie poslanca s inou funkciou uhrádzanou z verejných prostriedkov druhý plat redukuje na úroveň najviac minimálnej mzdy ako predkladatelia odmietame, pretože sa ním len konzervuje súčasný stav, pri ktorom vždy existuje riziko, že za volebným úspechom daného politického subjektu bude okrem iného aj prepojenosť záujmov v procese rozhodovania na celoštátnej a regionálnej/komunálnej úrovni, na ktorom hmotne zainteresované tisícky ľudí. Samotný plat toho-ktorého funkcionára je preto na mocenskej šachovnici zanedbateľný a títo funkcionári nemajú problém sa ho zriecť a pred verejnosťou to prezentovať ako nezištné obetovanie sa.
Návrh ústavného zákona je v súlade s ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky, inými ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti ani sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zakotviť nový výpočet funkcií a povolaní, ktorých sa týka novelizovaný ústavný zákon. V porovnaní s doterajšou úpravou sa predloženým návrhom výpočet funkcií rozširuje o funkciu generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne.
K bodu 2
Medzi okruh subjektov, s ktorými je nezlučiteľná funkcia poslanca Národnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje zakotviť aj funkciu starostov obcí, resp. primátorov miest (v kontexte na čl. 2 ods. 3 sa to týka aj starostov mestských častí v Bratislave a Košiciach), funkciu predsedov samosprávnych krajov, ako aj funkciu generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa ako verejnoprávna inštitúcia spravuje miliardy eur a funkcia generálneho riaditeľa ako mimoriadne ľudsky i profesionálne náročná si vyžaduje nominanta, ktorý sa tejto práci bude venovať naplno.
K bodu 3 a 4
Ide o úpravu vnútorného odkazu v zákone v nadväznosti na doplnenie písmena zl) v čl. 2 ods. 1.
K bodu 5
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa súbeh funkcií zakladajúcich rozpor s týmto ústavným zákonom rieši tým spôsobom, že daný funkcionár je povinný do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto ústavného zákona ich vykonávanie skončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k ich skončeniu.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. júla 2017.