Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Milan Laurenčík, Martin Klus a Jana Kiššová.
Cieľom predloženého návrhu je reagovať na podnety nespokojných majiteľov motorových vozidiel, ktorým automaticky ukladané pokuty v prípade, že v zákonom stanovenom termíne vozidlo nepodrobia povinnej technickej a emisnej kontrole. Pokuty sa v súčasnosti pohybujú vo výške 165 eur (za nesplnenie každej z uvedených kontrol), ktoré podľa názoru predkladateľov, najmä pre sociálne najslabších, ako aj pre väčšinu dôchodcov neprimerane vysoké a nezriedka aj likvidačné.
Tento návrh odstraňuje neprimeranú tvrdosť zákona a zároveň je takto motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov motorového vozidla vykonať technickú, resp. emisnú kontrolu čo najskôr a vyhnúť sa tak neprimerane vysokej pokute napravením svojho pochybenia; ak do 15 dní odo dňa doručenia rozkazu prevádzkovateľ svoje vozidlo podrobí povinnej emisnej či technickej kontrole a zároveň uhradí 66 eur z uloženej výšky pokuty, pokuta sa bude považovať za uhradenú v plnej výške. Nastavená legislatívna úprava je inšpirovaná zákonom č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ak by prevádzkovateľ vozidla nesplnil ktorúkoľvek z oboch kumulatívnych podmienok (zabezpečiť nápravu v 15-dňovej lehote a zároveň uhradiť 66 eur), bude povinný zaplatiť plnú výšku udelenej pokuty, čiže 165 eur. Návrh zákona na jednej strane zmierňuje prístup štátu k občanom, na druhej strane ich pozitívnym spôsobom motivuje podstúpiť technickú aj emisnú kontrolu a dobrovoľne uhradiť zníženú pokutu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na verejné financie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv. Mierne negatívny vplyv na verejné financie nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, keďže nie známe čísla, koľko prevádzkovateľov motorového vozidla si v budúcnosti svoju povinnosť dobrovoľne splní a koľko nie.
B. Osobitná časť :
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zmena v nastavení spôsobu platenia pokút za nesplnenie povinnosti prevádzkovateľa vozidla podrobiť svoje vozidlo technickej a emisnej kontrole. V prípade splnenia dvoch kumulatívnych podmienok (zabezpečiť nápravu v 15-dňovej lehote a zároveň uhradenie sumy 66 eur) bude sa pokuta pôvodne vyrubená v sume 165 eur, považovať za uhradenú v plnej výške.
K bodu 2
Navrhuje sa štandardné prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa podľa doterajšej úpravy dokončia rozkazné konania začaté pred 1. májom 2017.
K čl. II
Navrhuje sa termín účinnosti na 1. mája 2017.