DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Na rokovanie vlády Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je dosiahnutie dvoch zmien vo vzťahu k nábehu aktivácie elektronických schránok.
Prvou zmenou je uľahčenie situácie pri aktivácii elektronickej schránky všetkým subjektom, ktorým sa zo zákona aktivuje povinne teda najmä právnickým osobám. Zavádza sa pravidlo desiatich dní, ktoré znamená, že po tom, ako sa na strane správcu modulu elektronických schránok urobí úkon k tomu, aby sa do schránky dalo doručovať, začne plynúť lehota 10 dní, v rámci ktorej majiteľ schránky čas na organizačné zabezpečenie preberania elektronických správ.
Druhou zmenou je navrhované prechodné ustanovenie, podľa ktorého v prípade tých elektronických schránok právnických osôb zapísaných v obchodnom registri a organizačných zložiek, ktoré k 31. 12. 2016 nie aktivované, bude vyššie uvedená lehota plynúť do 30. júna 2017. Vzhľadom na skutočnosť, že napriek pôvodne trojročnej prechodnej lehote, posilneným kapacitám na strane Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a mediálnej kampani je nárast počtu štatutárov právnických osôb, zapísaných v obchodnom registri, ktorí majú elektronický občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostným osobným kódom (eID), stále nedostatočný (len na úrovni cca 24%). Táto situácia by mohla viesť k tomu, že od 1. januára 2017, kedy majú byť elektronické schránky právnických osôb, zapísaných v obchodnom registri aktivované, by mohla existovať praktická prekážka pre tieto osoby na prístup do elektronickej schránky. Z tohto dôvodu je vhodné upraviť nábeh elektronických schránok tak, aby bol postupný a aby štatutári, ktorí budú disponovať eID po 1. januári 2017, mali ešte priestor na prihlásenie sa do schránky a tým dokončenie jej aktivácie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie a nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona sa predkladá podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Z uvedeného dôvodu nebol návrh zákona predmetom medzirezortného pripomienkového konania.