NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1725/2016
243a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č.276 z 19. októbra 2016 pridelila predmetný vládny návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku)
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243) odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet č. 92 z 15. novembra 2016.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 25 z 15. novembra 2016.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo uznesením č. 31 z 15. novembra 2016.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerušil rokovanie o vládnom návrhu zákona 16. novembra 2016 uznesením č. 89. Opätovne o návrhu rokoval 22. novembra 2016 a uznesením č. 89a odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I 8. bod § 31 ods. 1 sa slová „§ 30 ods. 2“ nahrádzajú slovami „§ 30.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, účelom ktorej je zmena vnútorného odkazu ustanovenia týkajúceho sa návrhu na zaradenie pomôcky do zoznamu pomôcok, nielen s poukazom na § 30 ods. 2 ale na celé znenie § 30. Ustanovenie § 30 ods. 2 stanovuje výlučne obsah návrhu, pričom odsek 1 upravuje samotné podanie a konkretizuje navrhovateľa, ktorý uvedený návrh podáva.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I 16. bode § 64 ods. 1 sa vypúšťajú slová „podľa odseku 4 o osobách podľa odseku 5“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Ide o legislatívnotechnickú úpravu nadväzujúcu na úpravy v čl. I 18. bode § 64 ods. 4 a v čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I 17. bode § 64 ods. 2 sa za slovo „údaje“ vkladá čiarka a slová „podľa odseku 4“ sa nahrádzajú slovami „ktoré príslušný orgán spracúva podľa tohto zákona,“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Ide o legislatívnotechnickú úpravu nadväzujúcu na úpravy v čl. I 18. bode § 64 ods. 4 a v čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.V čl. I 18. bode § 64 ods. 4 úvodná veta znie: „Osobné údaje, ktoré môže príslušný orgán spracúvať na dosiahnutie účelu podľa tohto zákona o fyzickej osobe uvedenej v odseku 5 písm. a) až c), sú“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Navrhnutou zmenou sa rozdeľuje okruh osobných údajov na skupinu osobných údajov, ktoré príslušný orgán spracúva o osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) až c).
Pri fyzických osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) c) je príslušný orgán oprávnený vyžadovať iba tie osobné údaje, ktoré nevyhnutné na účely posúdenia vzniku, resp. trvania nároku na poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Slovom „môže“ sa zvýrazňuje skutočnosť, že o jednotlivých fyzických osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) c) sa nebudú automaticky zbierať osobné údaje v celom rozsahu § 64 ods. 4, ale výlučne tie osobné údaje, bez získania ktorých by bol účel posúdenia nároku na poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia nedosiahnuteľný. Príslušný úrad bude teda povinný posudzovať účelnosť spracúvania takýchto osobných údajov ad hoc. Napríklad pri osobnej asistencii nebude nevyhnutné spracúvať osobné údaje o príjme a majetku osobného asistenta, avšak ostatné osobné údaje uvedené v odseku 4 môžu byť, v závislosti od špecifík konkrétneho prípadu, nevyhnutné na zistenie materiálnej pravdy pri posúdení nároku na osobnú asistenciu, resp. plnení podmienok jej poskytovania. Napríklad pre posúdenie, či osobný asistent spĺňa požiadavky na vykonávanie osobnej asistencie v zmysle § 23 ods. 1 zákona č. 447/2008 Z. z., potrebné aj údaje o poskytovaní sociálnej služby, o poskytnutých peňažných príspevkoch na kompenzáciu alebo o spôsobilosti na právne úkony. Rovnako je pre posúdenie splnenia podmienok ustanovených v § 22 ods. 4 a 5 zákona č. 447/2008 Z. z.
5
potrebné overiť aj údaje o príbuzenskom vzťahu osobného asistenta vo vzťahu k fyzickej osobe, ktorej byť osobná asistencia poskytovaná.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d) sa slovo „označenej“ nahrádza slovami „v rozsahu, v akom sú uvedené“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
O ďalších fyzických osobách podľa § 64 ods. 5 písm. d) je príslušný orgán oprávnený spracúvať výlučne osobné údaje, ktoré uvedené v dôkazných prostriedkoch v konaniach podľa tohto zákona. Ide o spracúvanie takých osobných údajov, ktoré príslušný orgán nemôže od tretích osôb vyžadovať, avšak vzhľadom na ich predloženie počas dokazovania v rámci správneho konania je povinný ich spracúvať v spisovej dokumentácii v rozsahu, v akom boli uvedené v dôkazných prostriedkoch.
Navrhnutou zmenou sa rozdeľuje okruh osobných údajov na skupinu osobných údajov, ktoré príslušný orgán spracúva o osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. d).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. II 3. bod § 4a ods. 2 sa slová „Použitie náhubku“ nahrádzajú slovami „Nasadenie náhubku“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje terminológia predkladaného návrhu zákona s terminológiu
6
používanou v zákone č. 282/2002 Z. z. ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010Z. z..
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 6 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 34 z 22. novembra 2016.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jána Podmanického, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 22. novembra 2016
Alena B a š i s t o v á v. r.
predsedníčka výboru