ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
25. schôdza
Číslo: CRD-1725/2016
89a
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 22. novembra 2016
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Ondrej Dostál
Peter Kresák
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 89a
z 22. novembra 2016
___________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 243)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I 8. bod § 31 ods. 1 sa slová „§ 30 ods. 2“ nahrádzajú slovami „§ 30.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, účelom ktorej je zmena vnútorného odkazu ustanovenia týkajúceho sa návrhu na zaradenie pomôcky do zoznamu pomôcok, nielen s poukazom na § 30 ods. 2 ale na celé znenie § 30. Ustanovenie § 30 ods. 2 stanovuje výlučne obsah návrhu, pričom odsek 1 upravuje samotné podanie a konkretizuje navrhovateľa, ktorý uvedený návrh podáva.
2.V čl. I 16. bode § 64 ods. 1 sa vypúšťajú slová „podľa odseku 4 o osobách podľa odseku 5“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Ide o legislatívnotechnickú úpravu nadväzujúcu na úpravy v čl. I 18. bode § 64 ods. 4 a v čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d).
3.V čl. I 17. bode § 64 ods. 2 sa za slovo „údaje“ vkladá čiarka a slová „podľa odseku 4“ sa nahrádzajú slovami „ktoré príslušný orgán spracúva podľa tohto zákona,“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Ide o legislatívnotechnickú úpravu nadväzujúcu na úpravy v čl. I 18. bode § 64 ods. 4 a v čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d).
4.V čl. I 18. bode § 64 ods. 4 úvodná veta znie: „Osobné údaje, ktoré môže príslušný orgán spracúvať na dosiahnutie účelu podľa tohto zákona o fyzickej osobe uvedenej v odseku 5 písm. a) až c), sú“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
Navrhnutou zmenou sa rozdeľuje okruh osobných údajov na skupinu osobných údajov, ktoré príslušný orgán spracúva o osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) až c).
Pri fyzických osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) c) je príslušný orgán oprávnený vyžadovať iba tie osobné údaje, ktoré nevyhnutné na účely posúdenia vzniku, resp. trvania nároku na poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Slovom „môže“ sa zvýrazňuje skutočnosť, že o jednotlivých fyzických osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. a) c) sa nebudú automaticky zbierať osobné údaje v celom rozsahu § 64 ods. 4, ale výlučne tie osobné údaje, bez získania ktorých by bol účel posúdenia nároku na
poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia nedosiahnuteľný. Príslušný úrad bude teda povinný posudzovať účelnosť spracúvania takýchto osobných údajov ad hoc. Napríklad pri osobnej asistencii nebude nevyhnutné spracúvať osobné údaje o príjme a majetku osobného asistenta, avšak ostatné osobné údaje uvedené v odseku 4 môžu byť, v závislosti od špecifík konkrétneho prípadu, nevyhnutné na zistenie materiálnej pravdy pri posúdení nároku na osobnú asistenciu, resp. plnení podmienok jej poskytovania. Napríklad pre posúdenie, či osobný asistent spĺňa požiadavky na vykonávanie osobnej asistencie v zmysle § 23 ods. 1 zákona č. 447/2008 Z. z., potrebné aj údaje o poskytovaní sociálnej služby, o poskytnutých peňažných príspevkoch na kompenzáciu alebo o spôsobilosti na právne úkony. Rovnako je pre posúdenie splnenia podmienok ustanovených v § 22 ods. 4 a 5 zákona č. 447/2008 Z. z. potrebné overiť aj údaje o príbuzenskom vzťahu osobného asistenta vo vzťahu k fyzickej osobe, ktorej byť osobná asistencia poskytovaná.
5.V čl. I 19. bode § 64 ods. 5 písm. d) sa slovo „označenej“ nahrádza slovami „v rozsahu, v akom sú uvedené“.
Navrhovaná úprava za cieľ predísť citeľnému zásahu do súkromného života fyzických osôb, ktorých osobné údaje sa spracúvajú podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, najmä tých, ktorí nie účastníkmi konania, čo by mohlo byť považované za porušenie čl. 16 ods. 1 a čl. 19 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto precizovať ustanovenia upravujúce spracúvanie osobných údajov tak, aby neboli pochybnosti o ich súlade s § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov, podľa ktorého: „Prevádzkovateľ je povinný zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a nevyhnutné na jeho dosiahnutie“.
O ďalších fyzických osobách podľa § 64 ods. 5 písm. d) je príslušný orgán oprávnený spracúvať výlučne osobné údaje, ktoré uvedené v dôkazných prostriedkoch v konaniach podľa tohto zákona. Ide o spracúvanie takých osobných údajov, ktoré príslušný orgán nemôže od tretích osôb vyžadovať, avšak vzhľadom na ich predloženie počas dokazovania v rámci správneho konania je povinný ich spracúvať v spisovej dokumentácii v rozsahu, v akom boli uvedené v dôkazných prostriedkoch.
Navrhnutou zmenou sa rozdeľuje okruh osobných údajov na skupinu osobných údajov, ktoré príslušný orgán spracúva o osobách uvedených v § 64 ods. 5 písm. d).
6.V čl. II 3. bod § 4a ods. 2 sa slová „Použitie náhubku“ nahrádzajú slovami „Nasadenie náhubku“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje terminológia predkladaného návrhu zákona s terminológiu používanou v zákone č. 282/2002 Z. z. ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z..