Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
20. schôdza
1718/2016
101
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 15. novembra 2016
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 255) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 255)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 255) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania uvedeného vládneho návrhu vo výbore.
Ladislav Kamenický
predseda výboru
Irén Sárközy
Peter Štarchoň
overovateľ výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 101
20. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 255)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.K čl. I – k doterajšiemu bodu 10 (§ 3 ods. 3)
V čl. I doterajšom bode 10 sa v § 3 ods. 3 slová „podľa § 10 ods. 5 písm. d)“ nahrádzajú čiarkou a slovami „na ktoré sa uplatňuje § 58m ods. 20 a pri hazardných hrách prevádzkovaných v herni možno umiestniť herňu v budovách uvedených v § 38 ods. 4 len na území obce, na ktorom v týchto budovách jej umiestnenie nie je obmedzené všeobecne záväzným nariadením obce podľa § 10 ods. 5 písm. d)“.
Z dôvodu navrhovanej zmeny rozsahu pôsobnosti všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len „VZN“) obce podľa § 10 ods. 5 písm. d) zákona o hazardných hrách (viď pozmeňujúci návrh v bode 3) je potrebné upraviť znenie § 3 ods. 3 zákona doplnením o obmedzenie umiestenia herne v budovách uvedených v § 38 ods. 4 na území obce, ktorá vydá VZN podľa nových predpisov, ale zároveň aj s odvolaním sa na prijaté VZN podľa doterajších predpisov, pretože tie zostávajú v platnosti.
2.K čl. I (§ 10 ods. 3 písm. b))
V čl. I sa za doterajší bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 10 ods. 3 písmeno b) znie:
„b) vedie centrálny register prevádzkovateľov hazardných hier a centrálny register umiestnenia herní a údaje z nich predkladá ministerstvu do troch dní od doručenia žiadosti ministerstva,“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu obmedzenia umiestenia herní výlučne do budov uvedených v 38 ods. 4 (v hoteloch, moteloch a penziónoch, budovách pre obchod a služby, budovách pre kultúru a na verejnú zábavu alebo v bytových domoch) sa oproti platnému zneniu ustanovenia § 10 ods. 3 písm. c) zákona o hazardných hrách navrhuje zaviesť pre Finančné riaditeľstvo SR povinnosť viesť aj register umiestenia herní a údaje z neho predkladať Ministerstvu financií SR ako licenčnému orgánu.
3.K čl. I – k doterajším bodom 19 (§ 10 ods. 4) a 20 (§ 10 ods. 5)
V čl. I navrhuje doterajšie body 19 a 20 spojiť do jedného bodu 19 takto:
„19. V § 10 odseky 4 a 5 znejú:
„(4) Daňový úrad
a)vykonáva správu odvodov do štátneho rozpočtu,
b)vydáva potvrdenia o zložení finančnej zábezpeky pre žiadateľov a prevádzkovateľov hazardných hier podľa ich sídla,
3
c)je odvolacím orgánom pre obce v správnom konaní podľa osobitného predpisu4) vo veciach individuálnych licencií na prevádzkovanie výherných prístrojov a vo veciach nimi uložených sankcií prevádzkovateľom hazardných hier podľa tohto zákona,
d)ukladá sankcie podľa tohto zákona.
(5) Obec
a)rozhoduje o udelení individuálnej licencie podľa tohto zákona,
b)vykonáva správu odvodov do rozpočtu obce,
c)ukladá sankcie podľa tohto zákona,
d)môže za podmienok podľa odseku 6 ustanoviť všeobecne záväzným nariadením, že na jej území nie je možné umiestniť herňu v budovách uvedených v § 38 ods. 4 písm. a), b), c) alebo písm. d) alebo v kombinácii budov v členení podľa § 38 ods. 4 písm. a) d) alebo vo všetkých budovách uvedených v § 38 ods. 4, pričom toto všeobecne záväzné nariadenie musí platiť na celom území obce; na prevádzkovateľa hazardnej hry, ktorému bola udelená individuálna licencia na prevádzkovanie hazardnej hry pred nadobudnutím účinnosti všeobecného záväzného nariadenia, sa toto všeobecne záväzné nariadenie nevzťahuje do doby skončenia platnosti tejto individuálnej licencie.“.“.
Doterajšie body sa primeranie prečíslujú.
Pozmeňujúcim návrhom sa prostredníctvom celého znenia odsekov 4 a 5 v § 10 zákona o hazardných hrách (z legislatívnych dôvodov) oproti vládnemu návrhu navrhuje upraviť aj znenie § 10 ods. 5 písm. d) zákona o hazardných hrách, ktorý ustanovuje rozsah platnosti a pôsobnosti VZN obce o nemožnosti prevádzkovania hazardných hier na jej území. Novým znením tohto ustanovenia sa v súvislosti s doplnením nového odseku 4 do § 38 zákona umožňuje pri vydaní VZN zakázať na území obce umiestnenie herne v hoteloch, moteloch a penziónoch a/alebo v budovách pre obchod a služby a/alebo budovách pre kultúru a na verejnú zábavu a/alebo v bytových domoch, pričom toto VZN musí platiť na celom území obce (podľa platného právneho stavu sa musí VZN vždy vzťahovať „en bloc“ na hazardné hry podľa § 3 ods. 2 písm. b), d), e) a i) zákona). Obec tak nebude musieť plošne zakázať umiestnenie herní vo všetkých budovách uvedených v § 38 ods. 4, ale bude jej umožnené prostredníctvom VZN obmedziť na celom svojom území umiestnenie herní v takých budovách (hoteloch, moteloch a penziónoch a/alebo budovách pre obchod a služby a/alebo budovách pre kultúru a na verejnú zábavu a/alebo v bytových domoch), pri hraní hazardných hier v ktorých podľa miestnych podmienok dochádza v súvislosti s týmto hraním k narušovaniu verejného poriadku. Toto obmedzenie sa bude týkať aj umiestenia kasín, pretože kasíno je tiež herňou. Samozrejme platí, že obec bude môcť prostredníctvom VZN zakázať na celom svojom území umiestenie herne vo všetkých týchto budovách. Z dôvodu úpravy ustanovenia § 10 ods. 5 písm. d) zákona o hazardných hrách týmto pozmeňujúcim návrhom sa spolu s vládnym návrhom novely zákona (doterajší novelizačný bod 20) zasahuje do celého znenia § 10 ods. 5 zákona, preto je potrebné vyjadriť všetky jeho zmeny celým novým znením. Keďže predchádzajúci novelizačný bod 19 rieši celé nové znenie § 10 ods. 4, je v tomto kontexte zároveň nevyhnutné v záujme dodržania legislatívnych pravidiel spojiť tieto dva novelizačné body do jedného bodu.
4
4.K čl. I – k doterajšiemu bodu 21 (§ 10 ods. 6 prvá veta)
V čl. I sa doterajší bod 21. vypúšťa.
Týmto pozmeňujúcim návrhom sa vypúšťa podmienka prijatia VZN na základe opakovaného a preukázateľného narušovania verejného poriadku. podpísaním petície sa obyvatelia obce sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier, preto zákon nemôže vyžadovať preukazovanie narúšania verejného poriadku.
5.K čl. I – nový bod 21 (§ 10 ods. 6)
V čl. I nový bod 21 znie:
„21. V § 10 ods. 6 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Osobitný predpis o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave4a) a osobitný predpis o meste Košice4b) môžu ustanoviť nižšie kvórum obyvateľov mesta, ktorí dovŕšili 18 rokov veku a ktorí musia takúto petíciu podporiť, pričom toto kvórum nemôže byť nižšie ako 20 %; toto nižšie kvórum sa uplatní, len ak pôsobnosť v oblasti hazardných hier nie je štatútom mesta prenesená na mestské časti.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4a a 4b znejú:
,,4a) Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
4b) Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.“.“.
Týmto pozmeňujúcim návrhom sa umožní zjednodušenie postupu vydania VZN o nemožnosti umiestnenia herní v budovách uvedených v § 38 ods. 4 na ich území zo strany dvoch najväčších miest v SR, a to mesta Bratislavy a mesta Košice (ktorých postavenie je okrem zákona o obecnom zriadení upravené aj osobitnými zákonmi), ak sa ich obyvatelia petíciou sťažujú, že sa v nich narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier. V prípade týchto dvoch miest sa bude môcť osobitnými predpismi ustanoviť nižšie kvórum ich obyvateľov na podporu takejto celomestskej petície, pričom toto kvórum nesmie byť nižšie ako 20 %. Nižšie kvórum sa však bude môcť uplatniť, len ak pôsobnosť v oblasti hazardných hier nie je štatútom mesta prenesená na mestské časti; prenesením pôsobnosti totiž mestské časti v tomto rozsahu nadobúdajú „ex lege“ postavenie obce, to znamená, že ak je pôsobnosť v oblasti hazardných hier prenesená na mestské časti, musí sa dodržať kvórum 30 %. Ak sa pôsobnosť v oblasti hazardných hier prenesie na mestské časti, nižšie kvórum sa nebude môcť uplatniť ani pri celomestskej petícii. Týmto sa zároveň eliminovať možný súbeh celomestskej petície s petíciou mestskej časti. Všetky ostatné podmienky zostavenia petície zostávajú zachované tak, ako je to v platnom znení zákona o hazardných hrách.
6.K čl. I (§ 10 ods. 6 posledná veta)
V čl. I sa za doterajší bod 21 vkladá nový bod 22, ktorý znie:
„22. V § 10 ods. 6 posledná veta znie: „Vyvesenie návrhu takéhoto všeobecne záväzného nariadenia na úradnej tabuli obec oznámi ministerstvu do troch dní odo dňa jeho vyvesenia a prijatie takéhoto všeobecne záväzného nariadenia obec oznámi ministerstvu do troch dní odo dňa jeho prijatia s uvedením dátumu jeho účinnosti.“.
5
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaným ustanovením sa navrhuje zaviesť povinnosť pre obce informovať ministerstvo o začatí konania o prijatí všeobecne záväzného nariadenia o obmedzení prevádzkovania hazardných hier. Táto informácia je pre správny orgán potrebná pri určení podmienky začatia prevádzkovania hazardnej hry alebo ukončenia prevádzkovania hazardnej hry v rozhodnutí o udelení/zmene individuálnej licencie, čím sa predíde možnému špekulatívnemu konaniu zo strany prevádzkovateľa, ktorý v snahe zaistiť si prevádzkovanie hazardnej hry v obci, ktorá začala konanie o obmedzení prevádzkovania hazardných hier požiada o vydanie takéhoto rozhodnutia. V prípade, ak obec tieto skutočnosti neoznámi správnemu orgánu v stanovenej lehote, dôsledky svojho nekonania bude znášať obec.
7.K čl. I – k doterajšiemu bodu 36 (§ 20 ods. 2 písm. a) a b))
V čl. I doterajší bod 36 znie:
„36. V § 20 ods. 2 písmená a) a b) znejú:
a)331 900 eur pri žrebových peňažných lotériách a žrebových peňažno-vecných lotériách,
b)331 900 eur pri okamžitých lotériách,“.“.
Navrhovanou úpravou znenia § 20 ods. 2 písm. a) a b) zákona o hazardných hrách sa oproti vládnemu návrhu dopĺňa, aby sa zvýšenie základného imania vzťahovalo aj na peňažno-vecnú lotériu za účelom zjednotenia podmienok s peňažnou lotériou.
8.K čl. I bod 36
V čl. I sa za bod 36 vkladá nový bod 37, ktorý znie:
„37. V § 20 ods. 4 písm. f) sa vypúšťajú a slová „ak je zriadená,“.
Nasledujúce body prečíslovať.
Navrhovaná úprava § 20 ods. 4 písm. f) súvisí s navrhovaným znením bodu 35 - § 20 ods. 1, podľa ktorého o individuálnu licenciu môže požiadať len spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá má zriadenú dozornú radu.
9.K čl. I – k doterajšiemu bodu 38 (§ 20 ods. 6 písmeno j))
V čl. I doterajšom bode 38 v § 20 ods. 6 písm. j) sa vypúšťajú slová „ak osobitný predpis11a) neustanovuje inak,“ a vypúšťa sa tento text:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
11a) § 6 zákona č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje, aby žiadateľ o udelenie individuálnej licencie uložil finančnú zábezpeku na účet daňového úradu miestne príslušného podľa sídla žiadateľa a nie na účet daňového úradu pre vybrané daňové subjekty. Keďže daňový úrad miestne príslušný podľa sídla žiadateľa je správcom odvodov, tak v prípade, ak prevádzkovateľ nemá uhradené odvody sa uvedeným návrhom zjednoduší administratívny postup pri uvoľnení finančnej zábezpeky zo strany tohto daňového úradu na účely úhrady odvodu.
6
10.K čl. I – k doterajšiemu bodu 39 (§ 20 ods. 6 písmeno l))
V čl. I doterajšom bode 39 sa dopĺňa text, ktorý znie:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
11a) § 6 zákona č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje, aby žiadateľ o udelenie individuálnej licencie, ktorý uložil finančnú zábezpeku na účet daňového úradu miestne príslušného podľa sídla žiadateľa predložil doklad o uložení finančnej zábezpeky z tohto daňového úradu a doklad o nedoplatkoch na daniach z daňového úradu pre vybrané daňové subjekty. Keďže daňový úrad miestne príslušný podľa sídla žiadateľa je správcom odvodov, tak v prípade, ak prevádzkovateľ nemá uhradené odvody sa uvedeným návrhom zjednoduší administratívny postup pri uvoľnení finančnej zábezpeky zo strany tohto daňového úradu na účely úhrady odvodu.
11.K čl. I (§ 20 ods. 6 písm. m))
V čl. I sa za doterajší bod 39 vkladá nový bod 40, ktorý znie:
„40. V § 20 ods. 6 písm. m) sa za slová „nariadením obce“ vkladá čiarka a slová „podľa § 10 ods. 5 písm. d)“ sa nahrádzajú slovami „na ktoré sa uplatňuje § 58m ods. 20“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že VZN obcí prijaté podľa doterajších predpisov zostávajú v platnosti, je potrebné náležite upraviť aj súčasné písmeno m) v § 20 ods. 6.
12.K čl. I – k doterajšiemu bodu 40 (§ 20 ods. 6 písm. n))
V čl. I doterajší bod 40 znie:
„V § 20 sa odsek 6 dopĺňa písmenami n) a o), ktoré znejú:
„n) písomné vyhlásenie žiadateľa, že na území obce, na ktorom chce umiestniť herňu v budove uvedenej v § 38 ods. 4, nie je ku dňu podania žiadosti o udelenie individuálnej licencie obmedzené jej umiestnenie v takejto budove všeobecne záväzným nariadením obce podľa § 10 ods. 5 písm. d) a že umiestnenie herne spĺňa požiadavky podľa § 38 ods. 4,
o) výpis z účtu v banke alebo pobočke zahraničnej banky, ktorým žiadateľ preukáže, že splatil sumu zodpovedajúcu výške základného imania podľa odsekov 2 a 3; to neplatí, ak ide o žiadosť o udelenie individuálnej licencie na prevádzkovanie štátnej lotérie, ktorou sa povoľuje prevádzkovanie lotérie pokladničných dokladov.“.“.
Z dôvodu navrhovanej zmeny rozsahu pôsobnosti VZN obce podľa § 10 ods. 5 písm. d) zákona o hazardných hrách je potrebné doplniť náležitosti žiadosti o udelenie licencie 20 ods. 6 písm. n)) o písomné vyhlásenie žiadateľa, že na území obce, na ktorom chce umiestniť herňu v budove uvedenej v § 38 ods. 4, nie je ku dňu podania žiadosti o udelenie licencie obmedzené umiestnenie herne v takejto budove VZN obce a že umiestnenie herne spĺňa požiadavky na jej umiestenie podľa § 38 ods. 4.
13.K čl. I – k doterajšiemu bodu 41 (§ 20a ods. 4 písmeno b))
V čl. I doterajšom bode 41 v § 20a ods. 4 písm. b) sa vypúšťajú slová „ak osobitný predpis11a) neustanovuje inak,”.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje, aby žiadateľ o udelenie individuálnej licencie uložil finančnú zábezpeku na účet daňového
7
úradu miestne príslušného podľa sídla žiadateľa a nie na účet daňového úradu pre vybrané daňové subjekty. Keďže daňový úrad miestne príslušný podľa sídla žiadateľa je správcom odvodov, tak v prípade, ak prevádzkovateľ nemá uhradené odvody sa uvedeným návrhom zjednoduší administratívny postup pri uvoľnení finančnej zábezpeky zo strany tohto daňového úradu na účely úhrady odvodu.
14.K čl. I – k doterajšiemu bodu 43 (§ 20b ods. 3 písmeno b))
V čl. I doterajšom bode 43 v § 20b ods. 3 písm. b) sa vypúšťajú slová „ak osobitný predpis11a) neustanovuje inak,”.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje, aby žiadateľ o udelenie individuálnej licencie uložil finančnú zábezpeku na účet daňového úradu miestne príslušného podľa sídla žiadateľa a nie na účet daňového úradu pre vybrané daňové subjekty. Keďže daňový úrad miestne príslušný podľa sídla žiadateľa je správcom odvodov, tak v prípade, ak prevádzkovateľ nemá uhradené odvody sa uvedeným návrhom zjednoduší administratívny postup pri uvoľnení finančnej zábezpeky zo strany tohto daňového úradu na účely úhrady odvodu.
15.K čl. I – k doterajšiemu bodu 47 (§ 21 ods. 15)
V čl. I sa doterajší bod 47 vypúšťa.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa ponechať doterajšiu jednoročnú platnosť vyjadrení obce k umiestneniu kasína a technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo terminálov videohier na ich území.
16.K čl. I – k doterajšiemu bodu 49 (§ 23 ods. 2)
V čl. I doterajší bod 49 znie:
„49. V § 23 ods. 2 sa za slová „podľa § 37“ vkladá čiarka a slová „výrobné čísla zariadení využívaných pri prevádzkovaní výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohier, podmienky začatia prevádzkovania hazardnej hry alebo ukončenia prevádzkovania hazardnej hry v obci, ak je v tejto obci v čase konania o udelení individuálnej licencie vyvesený na úradnej tabuli návrh všeobecne záväzného nariadenia podľa § 10 ods. 5 písm. d) a na konci sa pripája táto veta: „V rozhodnutí o udelení licencie na prevádzkovanie hazardnej hry, pri ktorom sa využíva internetová sieť na prenos a zber údajov, ministerstvo prevádzkovateľovi hazardných hier uloží, aby
a) zabezpečil prístupom na viditeľnom mieste počas celej hry informáciu v tomto znení: „Zákaz hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov.“,
b) zabezpečil prístupom na viditeľnom mieste počas celej hry informáciu o zdravotných rizikách, ktoré prináša nadmerné hranie,
c) zabezpečil prístupom na viditeľnom mieste počas celej hry varovanie v tomto znení „Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát.“,
d) zabezpečil prístupom na viditeľnom mieste počas celej hry hráča informáciu o dĺžke času jeho hrania,
e) sa zdržal ponuky akejkoľvek pôžičky alebo úveru pre hráča pred začatím hry alebo v jej priebehu.“.“.
Navrhovanou úpravou sa oproti vládnemu návrhu zákona dopĺňa ustanovenie tak, aby správny orgán mohol v rozhodnutí uviesť podmienku začatia prevádzkovania hazardnej hry alebo podmienku ukončenia prevádzkovania hazardnej hry v obci, ak je v tejto obci v čase konania o udelení individuálnej licencie vyvesený na úradnej
8
tabuli návrh všeobecne záväzného nariadenia o obmedzení umiestnenia herne v obci. Týmto ustanovením sa posilní právomoc správneho orgánu pri vydávaní rozhodnutí o udelení/zmene licencií v čase, kedy obec začne konanie vo veci prijatia takéhoto nariadenia. Návrhom úpravy znenia sa reaguje aj na potrebu odstránenia možných interpretačných pochybností a zavedenia jednoznačnej a výkladovo nespornej povinnosti danej prevádzkovateľom, ktorí prevádzkujú hazardné hry, pri ktorých sa internetová sieť využíva na prenos a zber údajov a hazardné hry prostredníctvom internetu. Hráč tak bude mať počas celej hry na viditeľnom mieste prístup, ktorý mu zabezpečí informácie, napr. o zdravotných rizikách, ktoré prináša nadmerné hranie, riziku vysokých finančných strát atď.
17.K čl. I 49. bodu § 23 ods. 2 písm. e)
V čl. I 49. bode § 23 ods. 2 písm. e) sa za slovo „ponuky“ vkladajú slová „a poskytnutia“.
Ide o významové precizovanie navrhovaného znenia § 23 ods. 2 písm. e).
18.K čl. I (§ 26 ods. 4)
V čl. I sa za doterajší bod 52 vkladá nový bod 53, ktorý znie:
„53. V § 26 ods. 4 sa za slovo „udeľuje“ vkladá čiarka a slová „výrobné čísla zariadení využívaných pri prevádzkovaní výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohier, podmienky začatia prevádzkovania hazardných hier v kasíne alebo ukončenia prevádzkovania hazardných hier v kasíne v obci, ak je v tejto obci v čase konania o udelení tejto licencie vyvesený na úradnej tabuli návrh všeobecne záväzného nariadenia podľa § 10 ods. 5 písm. d)“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa oproti vládnemu návrhu zákona dopĺňa ustanovenie tak, aby správny orgán mohol v rozhodnutí o udelení licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne uviesť podmienku začatia prevádzkovania hazardných hier v kasíne alebo podmienku ukončenia prevádzkovania hazardnej hry v kasíne v obci, ak je v tejto obci v čase konania o udelení licencie vyvesený na úradnej tabuli návrh všeobecne záväzného nariadenia o obmedzení umiestnenia kasína na území obce. Týmto ustanovením sa posilnia právomoci správneho orgánu pri vydávaní rozhodnutí o udelení/zmene licencie v čase, kedy obec začne konanie vo veci prijatia takéhoto nariadenia.
19.K čl. I – k doterajšiemu bodu 54 (§ 29 ods. 2 písm. a) až d))
V čl. I doterajšom bode 54 v § 29 ods. 2 písm. a) d) sa za slovo „zabezpečil“ vkladá slovo „prístupom“.
Návrhom úpravy znenia sa reaguje na potrebu odstránenia možných interpretačných pochybností a zavedenia jednoznačnej a výkladovo nespornej povinnosti danej prevádzkovateľovi hazardných hier, pri ktorých sa internetová sieť využíva na prenos a zber údajov a hazardné hry prostredníctvom internetu. Hráč tak bude mať počas celej hry na viditeľnom mieste prístup, ktorý mu zabezpečí informácie, napr. o zdravotných rizikách, ktoré prináša nadmerné hranie, riziku vysokých finančných strát atď.
9
20.K čl. I 54. bodu § 29 ods. 2 písm. e)
V čl. I 54. bode § 29 ods. 2 písm. e) sa za slovo „ponuky“ vkladajú slová „a poskytnutia“.
Ide o významové precizovanie navrhovaného znenia § 29 ods. 2 písm. e).
21.K čl. I – k doterajšiemu bodu 65 (§ 35 ods. 18)
V čl. I doterajšom bode 65 v § 35 ods. 18 sa slovo „elektronicky“ nahrádza slovami „elektronickou zásielkou“.
Týmto pozmeňujúcim návrhom sa precizuje možnosť Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky určiť spôsob prijímania údajov prostredníctvom elektronickej zásielky. Navrhovaná úprava umožňuje prevádzkovateľom doručovať Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky ustanovené údaje prostredníctvom elektronickej schránky, elektronickej podateľne, elektronickej pošty alebo elektronických služieb.
22.K čl. I – k doterajšiemu bodu 66 (§ 35 ods. 20)
V čl. I doterajšom bode 66 v § 35 ods. 20 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová „ak § 9a neustanovuje inak.“.
Predmetné ustanovenie je potrebné upraviť vo väzbe na charitatívnu lotériu 9a), ktorá sa môže podobať číselnej lotérii patriacej do štátnej lotérie.
23.K čl. I – k doterajšiemu bodu 68 (§ 35a ods. 1)
V čl. I doterajšom bode 68 v § 35a ods. 1 sa slová „podľa § 3 ods. 2 písm. b) a d) g) a § 4 ods. 3 písm. d)“ nahrádzajú slovami „uvedených v § 35 ods. 7 prvej vete“.
Navrhovanou úpravou sa vecne zosúladiť text ustanovenia § 35a ods. 1 s ustanovením § 35 ods. 7 tak, aby sa jednoznačne zadefinoval druh hazardných hier, ktorých sa nemôže zúčastniť fyzická osoba evidovaná v registri vylúčených osôb.
24.K čl. I – k doterajšiemu bodu 68 (§ 35a ods. 2)
V čl. I doterajšom bode 68 v § 35a ods. 2 úvodnej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „ktoré dovŕšili 18 rokov veku a“.
So zámerom zabezpečiť cieľ sledovaný zavedením inštitútu vylúčených osôb sa navrhuje rozšíriť okruh osôb vylúčených z účasti na hazardných hrách aj o osoby, ktoré sa podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov s príjemcom pomoci v hmotnej núdzi spoločne posudzujú a zohľadnené aj pri posudzovaní nároku na pomoc v hmotnej núdzi a určení výšky pomoci v hmotnej núdzi. Zároveň nie je potrebné do registra vylúčených osôb evidovať fyzické osoby, mladšie ako 18 rokov veku, keďže tieto majú zakázanú účasť na hazardných hrách podľa platného znenia zákona.
25.K čl. I – k doterajšiemu bodu 68 (§ 35a ods. 2)
V čl. I doterajšom bode 68 v § 35a ods. 2 písmeno a) znie:
„a) ktoré na účely poskytovanej pomoci v hmotnej núdzi tvoria domácnosť,18aa) “.
10
So zámerom zabezpečiť cieľ sledovaný zavedením inštitútu vylúčených osôb sa navrhuje rozšíriť okruh osôb vylúčených z účasti na hazardných hrách aj o osoby, ktoré sa podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov s príjemcom pomoci v hmotnej núdzi spoločne posudzujú a zohľadnené aj pri posudzovaní nároku na pomoc v hmotnej núdzi a určení výšky pomoci v hmotnej núdzi. Zároveň nie je potrebné do registra vylúčených osôb evidovať fyzické osoby, mladšie ako 18 rokov veku, keďže tieto majú zakázanú účasť na hazardných hrách podľa platného znenia zákona.
26.K čl. I – k doterajšiemu bodu 68 (§ 35a ods. 2)
V čl. I doterajšom bode 68 sa text poznámky pod čiarou k odkazu 18aa nahrádza týmto textom:
18aa) § 3 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
So zámerom zabezpečiť cieľ sledovaný zavedením inštitútu vylúčených osôb sa navrhuje rozšíriť okruh osôb vylúčených z účasti na hazardných hrách aj o osoby, ktoré sa podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov s príjemcom pomoci v hmotnej núdzi spoločne posudzujú a zohľadnené aj pri posudzovaní nároku na pomoc v hmotnej núdzi a určení výšky pomoci v hmotnej núdzi. Zároveň nie je potrebné do registra vylúčených osôb evidovať fyzické osoby, mladšie ako 18 rokov veku, keďže tieto majú zakázanú účasť na hazardných hrách podľa platného znenia zákona.
27.K čl. I 68. bodu § 35a ods. 2 písm. c)
V čl. I 68. bode § 35a ods. 2 písmeno c) znie:
„c) ktorým bola diagnostikovaná choroba patologického hráčstva podľa medzinárodnej klasifikácie chorôb.18ab)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18ab znie:
„18ab)§ 3 ods. 1 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Pri úprave registra vylúčených osôb v § 35a sa pri vymedzení fyzických osôb vylúčených z účasti na hazardných hrách z dôvodu, že im bola diagnostikovaná choroba patologického hráčstva odkazuje na prílohu č. 1 (Kód F63.0) zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktorá bola zákonom č. 428/2014 Z. z. vypustená a nahradila ju medzinárodná klasifikácia chorôb, ktorú podľa § 3 ods. 1 cit. zákona uverejňuje Ministerstvo zdravotníctva SR na svojom webovom sídle.
28.K čl. I – k doterajšiemu bodu 68 (§ 35a ods. 7)
V čl. I doterajšom bode 68 v § 35a ods. 7 prvej vete sa slovo „pominú“ nahrádza slovami „zistí, že pominuli“.
11
Návrhom sa spresňuje znenie tak, že správca registra vykoná výmaz fyzickej osoby z registra vylúčených osôb bezodkladne potom, keď zistí, že pominuli dôvody pre zápis tejto osoby do registra. Tzn. skutočnosť, že pominú dôvody pre zápis fyzickej osoby do registra musí jeho správca najprv zistiť, a až následne môže aktualizovať údaje v registri.
29.K čl. I – k doterajšiemu bodu 70 (§ 36 ods. 2)
V čl. I doterajšom bode 70 v § 36 ods. 2 prvej vete sa vypúšťa čiarka a slová „ak osobitný predpis11a) neustanovuje inak”.
Pozmeňujúcim návrhom sa zavádza, aby žiadateľ o udelenie individuálnej licencie uložil finančnú zábezpeku na účet daňového úradu miestne príslušného podľa sídla žiadateľa a nie na účet daňového úradu pre vybrané daňové subjekty. Keďže daňový úrad miestne príslušný podľa sídla žiadateľa je správcom odvodov, tak v prípade, ak prevádzkovateľ nemá uhradené odvody sa uvedenými návrhmi zjednoduší administratívny postup pri uvoľnení finančnej zábezpeky zo strany tohto daňového úradu na účely úhrady odvodu.
30.K čl. I – k doterajšiemu bodu 85 (§ 38)
V čl. I doterajšom bode 85 sa § 38 dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Herňu možno umiestniť len v
a)hoteloch, moteloch a penziónoch,
b)budovách pre obchod a služby,
c)budovách pre kultúru a na verejnú zábavu,
d)bytových domoch, ak s tým písomne vyjadrí súhlas nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome.“.
Navrhovaným doplnením § 38 o nový odsek sa upravuje pozitívne vymedzenie umiestnenia herne s tým, že herňa bude môcť byť umiestnená len v hoteloch, moteloch a penziónoch, budovách pre obchod a služby, budovách pre kultúru a na verejnú zábavu alebo v bytových domoch, pričom v bytových domoch bude môcť byť herňa umiestená len za podmienky, že s tým písomne vyjadrí súhlas nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome. Takéto písomné vyjadrenie súhlasu nadpolovičnej väčšiny všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome nie je súhlasom podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Týmto ustanovením § 38 ods. 4 písm. d) zákona o hazardných hrách však nebudú dotknuté ustanovenia zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, to znamená, že ak sa napr. bude v bytovom dome prenajímať nebytový priestor na účely zriadenia herne, ktorý je v spoločnom vlastníctve vlastníkov bytov, tak takýto prenájom musí byť schválený aj podľa príslušných ustanovení zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov.
31.K čl. I (§ 41 ods. 2 úvodná veta)
V čl. I sa za doterajší bod 85 vkladá nový bod 86, ktorý znie:
„86. V § 41 ods. 2 úvodná veta znie:
„Žreb pri žrebových peňažných lotériách, žrebových peňažno-vecných lotériách a okamžitých lotériách musí obsahovať“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
12
Navrhovanou úpravou sa spresňujú náležitosti žrebu pre vymedzené druhy lotériových hier z dôvodu potreby aplikačnej praxe.
32.K čl. I – k doterajšiemu bodu 86 (§ 41 ods. 2 písm. b))
V čl. I doterajší bod 86 znie:
„86. V § 41 ods. 2 písmeno b) znie:
„b) číslo individuálnej licencie,“.“.
Navrhovanou úpravou sa spresňujú náležitosti žrebu pre vymedzené druhy lotériových hier z dôvodu potreby aplikačnej praxe.
33.K čl. I – k doterajšiemu bodu 87 (§ 41 nový odsek 5)
V čl. I doterajší bod 87 znie:
„87. § 41 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Žreb pri okamžitých lotériách musí okrem náležitostí uvedených v odseku 2 obsahovať aj jedinečný kód na overenie výhernosti žrebu umiestnený pod stieracou vrstvou, bez ktorého nie je možné overiť výhernosť žrebu.“.“.
Navrhovaná úprava posilňuje ochranu žrebov pred zneužitím, a to formou jedinečného kódu na overenie výhernosti žrebu, ktorý musí byť v čase predaja zakrytý stieracou vrstvou.
34.K čl. I 94. bodu, § 51a ods. 1
V čl. I, bod 94 sa slová 19aa) Nariadenie Komisie (ES) č. 1998/2006 z 15. decembra 2006 o uplatňovaní článkov 87 a 88 Zmluvy na pomoc de minimis (Ú. v. L 379, 28. 12. 2006).“ nahrádzajú slovami 19aa) Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 352, 24. 12. 2013).“
Legislatívno-technická pripomienka v súvislosti s novým nariadením platným od 1. 1. 2014.
35.K čl. I – k doterajšiemu bodu 100 (§ 58m)
V čl. I doterajšom bode 100 v § 58m odsek 1 znie:
„(1) Konania o udelení alebo zmene individuálnej licencie začaté a neskončené do 31. decembra 2016 sa dokončia podľa predpisu účinného do 31. decembra 2016, pričom na udelenie alebo zmenu individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier prevádzkovaných v herni po 31. decembri 2016 sa vzťahuje aj ustanovenie odseku 24 a na udelenie alebo zmenu licencie podľa § 16 písm. b) štvrtého a piateho bodu po 31. decembri 2017 sa vzťahuje aj ustanovenie odseku 22.“.
Predmetným návrhom sa zavádza zmena prechodného ustanovenia § 58m ods. 1 v tom zmysle, že ak sa udelí licencia na prevádzkovanie hazardných hier prevádzkovaných v herni po 31. decembri 2016 na základe konania podľa predpisov účinných do 31. decembra 2016, môžu byť herne podľa tejto licencie umiestnené len v hoteloch, moteloch a penziónoch, budovách pre obchod a služby, budovách pre kultúru a na verejnú zábavu alebo v bytových domoch; to znamená, že takéto konanie sa dokončí podľa doterajších predpisov, avšak sa naň bude vzťahovať aj odsek 24, a to z dôvodu, aby sa povinnosť umiestniť herňu len v takýchto budovách vzťahovala na všetky nové licencie od 1. januára 2017.
13
Rovnako sa toto prechodné ustanovenie dopĺňa v tom zmysle, že ak sa udelí licencia na prevádzkovanie výherných prístrojov alebo licencia na prevádzkovanie technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo na prevádzkovanie videohier po 31. decembri 2017 na základe konania podľa predpisov účinných do 31. decembra 2016, musí táto licencia obsahovať podmienku prevádzkovania týchto prístrojov, zariadení alebo terminálov len v herni; to znamená, že v takomto prípade sa na toto konanie bude vzťahovať aj odsek 22, a to z dôvodu, aby sa povinnosť prevádzkovať takéto prístroje, zariadenia a terminály výlučne v herni dotýkala od 1. januára 2018 všetkých prevádzkovateľov hazardných hier. Zároveň bude platiť, že aj pri konaniach dokončených podľa doterajších predpisov, ktoré vyústili do udelenia licencie na prevádzkovanie výherných prístrojov alebo licencie na prevádzkovanie technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo na prevádzkovanie videohier pred 1. januárom 2018, nie je dotknutá povinnosť pri takto udelených licenciách premiestniť všetky výherné prístroje, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi a terminály videohier do herne najneskôr do 1. januára 2018, v opačnom prípade k tomuto dňu platnosť tejto licencie zaniká zo zákona. Taktiež bude platiť, že pri konaniach podľa doterajších predpisov, ktoré sa týkajú udelenia licencie, nie je dotknuté obmedzenie pre prevádzkovateľa hazardnej hry, ktorý ešte platnú licenciu, požiadať o novú takúto licenciu až v čase, keď mu stará licencia bude expirovať.
36.K čl. I 100. bodu § 58m ods. 6
V čl. I 100. bode § 58m ods. 6 sa za slová „Finančné riaditeľstvo“ vkladajú slová „Slovenskej republiky“ a slová „Slovenskej republiky“ za slovami „od 1. júla 2017“ sa vypúšťajú“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku.
37.K čl. I 100. bodu § 58m ods. 11
V čl. I 100. bode § 58m ods. 11 sa slová „Ustanovenie odseku 8“ nahrádza slovami „Ustanovenie odseku 10“.
Ide o nahradenie zrejme nesprávneho vnútorného odkazu na § 58m ods. 10, ktorý rieši podrobnosti v súvislosti so zmenou (prechodom) uloženia finančnej zábezpeky zo samostatného účtu v banke na účet daňového úradu.
38.K čl. I – k doterajšiemu bodu 100 (§ 58m)
V čl. I doterajšom bode 100 sa v § 58m ods. 17 slová „30. júna 2017“ nahrádzajú slovami
„31. decembra 2017“.
Navrhuje sa predĺžiť termín preregistrácie hráčov pri hazardných hrách uvedených v § 58m ods. 17 o polroka z dôvodu vysokej administratívnej náročnosti tejto preregistrácie.
39.K čl. I – k doterajšiemu bodu 100 (§ 58m)
V čl. I doterajšom bode 100 v § 58m odsek 18 znie:
„(18) Prevádzkovateľovi hazardnej hry, ktorý prevádzkuje výherné prístroje, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi alebo terminály videohier, a právnickej osobe, ktorej sa udelí licencia podľa § 16 písm. b) štvrtého a piateho bodu pred 1. januárom 2018, zaniká
14
platnosť tejto licencie 1. januára 2018, ak k tomuto dňu nemá všetky takéto prístroje, zariadenia a terminály premiestnené do herne, pričom v herni musí byť umiestnených najmenej 12 výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo terminálov videohier alebo spoločne najmenej 12 takýchto prístrojov, zariadení alebo terminálov slúžiacich na prevádzkovanie týchto hazardných hier; každý takýto prístroj, takéto zariadenie alebo takýto terminál sa považuje za jeden kus prístroja, zariadenia alebo terminálu bez ohľadu na počet hracích miest. Do 1. januára 2018 je zakázané prevádzkovať výherné prístroje, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi a terminály videohier
a) v školách, školských zariadeniach, zariadeniach sociálnych služieb pre deti a mládež, zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadeniach pre liečbu nelátkových závislostí, zdravotníckych zariadeniach, ubytovniach mládeže a v budovách štátnych orgánov,
b) vo vzdialenosti do 200 metrov od školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb pre deti a mládež, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a ubytovne mládeže, s výnimkou ich prevádzkovania v herni; vzdialenosťou sa rozumie pochôdzková vzdialenosť medzi najbližším vchodom do prevádzky, v ktorej umiestnené takéto zariadenia a najbližším vchodom do budovy školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb pre deti a mládež, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a do ubytovne mládeže a meria sa kalibrovaným meradlom.24)“.
Predmetným návrhom sa doterajšie dvojročné prechodné obdobie pre prevádzkovateľov výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a terminálov videohier na zosúladenie sa s ustanovením § 35 ods. 24 zákona o hazardných hrách nahrádza ustanovením, podľa ktorého prevádzkovateľovi hazardnej hry, ktorý prevádzkuje výherné prístroje, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi alebo terminály videohier, a právnickej osobe, ktorej sa udelí licencia na prevádzkovanie takýchto hazardných hier pred 1. januárom 2018, zaniká zo zákona platnosť tejto licencie 1. januára 2018, ak k tomuto dňu nepremiestni všetky takéto prístroje, zariadenia a terminály do herne, pričom v herni bude musieť byť najmenej 12 výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo terminálov videohier alebo spoločne najmenej 12 takýchto prístrojov, zariadení alebo terminálov slúžiacich na prevádzkovanie týchto hazardných hier. Zároveň sa do 1. januára 2018 zakazuje prevádzkovať takéto prístroje, zariadenia a terminály v školách, školských zariadeniach, zariadeniach sociálnych služieb pre deti a mládež, zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadeniach pre liečbu nelátkových závislostí, zdravotníckych zariadeniach, ubytovniach mládeže a v budovách štátnych orgánov, ako aj vo vzdialenosti kratšej ako 200 metrov od takýchto zariadení. Pozmeňujúcim návrhom sa o jeden rok skracuje lehota na umiestnenie všetkých výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a terminálov videohier do herní, a to k jednotnému dátumu od 1. januára 2018.
40.K čl. I – k doterajšiemu bodu 100 (§ 58m)
V čl. I doterajšom bode 100 sa § 58m dopĺňa odsekmi 20 až 24, ktoré znejú:
„(20) Všeobecne záväzné nariadenia obce podľa § 10 ods. 5 písm. d) vydané podľa predpisov účinných do 31. decembra 2016 zostávajú v platnosti.
(21) Ak sa o všeobecne záväznom nariadení podľa § 10 ods. 5 písm. d) v znení účinnom do 31. decembra 2016 nerozhodlo uznesením obecného zastupiteľstva do 31. decembra 2016,
15
na všeobecne záväzné nariadenie sa použije § 10 ods. 5 písm. d) v znení účinnom od 1. januára 2017, pričom účinky petície podľa § 10 ods. 6 podanej pred 1. januárom 2017 zostávajú zachované.
(22) Udeliť alebo zmeniť licenciu podľa § 16 písm. b) štvrtého a piateho bodu po 31. decembri 2017 možno len v súlade s § 35 ods. 24 v znení účinnom od 1. januára 2018.
(23) Prevádzkovateľ hazardnej hry prevádzkovanej v herni, ktorému bola udelená individuálna licencia pred 1. januárom 2017, je povinný najneskôr do 31. októbra 2017 požiadať o zmenu tejto individuálnej licencie na účel jej zosúladenia s § 38 ods. 4; ak tento prevádzkovateľ hazardnej hry o takúto zmenu individuálnej licencie do 31. októbra 2017 nepožiada, platnosť tejto individuálnej licencie zaniká 1. novembra 2017.
(24) Udeliť alebo zmeniť individuálnu licenciu na prevádzkovanie hazardných hier prevádzkovaných v herni po 31. decembri 2016 možno len v súlade s § 38 ods. 4.“.
V súvislosti so zmenou rozsahu pôsobnosti VZN obcí podľa § 10 ods. 5 písm. d) zákona o hazardných hrách je potrebné doplniť aj nové prechodné ustanovenia k úpravám zákona účinným od 1. januára 2017 nové odseky 20 a 21 v § 58m. Týmito dvoma novými odsekmi sa ustanoví, že VZN obcí o nemožnosti prevádzkovať hazardné hry podľa § 3 ods. 2 písm. b), d), e) a i) zákona na jej územní vydané podľa doterajších predpisov zostávajú v platnosti; obec však môže takéto VZN zrušiť, pretože VZN podľa § 10 ods. 5 písm. d) zákona obec môže, ale nemusí vydať. Ak by však obec chcela vydať nové VZN podľa nových predpisov alebo zmeniť doterajšie VZN v súlade s novými predpismi, môže tak urobiť len za podmienky zostavenia novej petície obyvateľov obce, pretože zostavenie petície je vždy podmienkou pre prijatie VZN. Účinky petície podanej pred 1. januárom 2017 však zostávajú zachované, ak obecné zastupiteľstvo nerozhodlo o VZN uznesením do 31. decembra 2016, pričom samozrejme platí, že takéto VZN možno po 31. decembri 2016 schváliť len podľa predpisov účinných od 1. januára 2017. Zachovať účinky petície podanej pred účinnosťou novely zákona sa navrhuje z dôvodu, že podpísaním petície sa obyvatelia obce sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier, pričom zmenený rozsah pôsobnosti VZN na podstatu takejto sťažnosti nemá vplyv. Doplneným prechodným ustanovením v § 58m ods. 22 sa zabezpečí, aby všetky licencie na prevádzkovanie výherných prístrojov a licencie na prevádzkovanie technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo na prevádzkovanie videohier udelené po 31. decembri 2017 a všetky zmeny týchto licencií vykonané po 31. decembri 2017 spĺňali podmienku umiestnenia všetkých takýchto prístrojov, zariadení a terminálov výlučne v herni. Novým prechodným ustanovením v § 58m ods. 23 sa pre prevádzkovateľov hazardných hier prevádzkovaných v herni, ktorým bola udelená licencia pred 1. januárom 2017, ustanovuje povinnosť požiadať o zosúladenie umiestnenia herní s ustanovením § 38 ods. 4 (umiestnenie herne len v hoteloch, moteloch a penziónoch, budovách pre obchod a služby, budovách pre kultúru a na verejnú zábavu alebo v bytových domoch, ak s tým súhlasí nadpolovičná väčšina vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome) najneskôr do 31. októbra 2017, v opačnom prípade im platnosť licencie zanikne zo zákona. Doplneným
16
prechodným ustanovením v § 58m ods. 24 sa zabezpečí, aby všetky licencie na prevádzkovanie hazardných hier prevádzkovaných v herni udelené po 31. decembri 2016 a všetky zmeny týchto licencií vykonané po 31. decembri 2016 spĺňali podmienku umiestnenia herní v budovách podľa § 38 ods. 4.
41.K čl. I – k doterajšiemu bodu 100 (návrh nového § 58n)
V čl. I doterajšom bode 100 sa za § 58m vkladá § 58n, ktorý znie:
㤠58n
Ustanovenie § 10 ods. 6 v znení účinnom od 1. januára 2017 sa prvýkrát použije na vybavenie petície po 31. decembri 2016.“.
V súvislosti s navrhovaným doplnením § 58n bude potrebné legislatívno-technicky upraviť úvodnú vetu doterajšieho bodu 100. Zároveň bude potrebné nadpis pod § 58m presunúť nad § 58m.
Navrhovaným doplneným prechodným ustanovením v § 58n sa umožní uplatniť znížené kvórum pre platnosť petície aj na doterajšie petície, ak sa vybavia po účinnosti tejto novely.
42.K doterajšiemu článku II
Doterajší článok II sa mení takto:
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 224/1996 Z. z., zákona č. 70/1997 Z. z., zákona č. 1/1998 Z. z., zákona č. 232/1999 Z. z., zákona č. 3/2000 Z. z., zákona č. 142/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 468/2000 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 118/2002 Z. z., zákona č. 215/2002 Z. z., zákona č. 237/2002 Z. z., zákona č. 418/2002 Z. z., zákona č. 457/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 477/2002 Z. z., zákona č. 480/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 217/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 469/2003 Z. z., zákona č. 583/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 199/2004 Z. z., zákona č. 204/2004 Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 434/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z., zákona č. 572/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 633/2004 Z. z., zákona č. 653/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 8/2005 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 308/2005 Z. z., zákona č. 331/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 342/2005 Z. z., zákona č. 463/2005 Z. z., zákona č. 473/2005 Z. z., zákona č. 491/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 572/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 610/2005 Z. z., zákona č. 14/2006 Z. z., zákona č. 15/2006 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 117/2006 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 126/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z., zákona č. 672/2006 Z. z., zákona č. 693/2006 Z. z., zákona č. 21/2007 Z. z., zákona č. 43/2007 Z. z., zákona č. 95/2007 Z. z., zákona č. 193/2007 Z. z., zákona č. 220/2007 Z. z., zákona č. 279/2007 Z. z., zákona č. 295/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 343/2007 Z. z., zákona č. 344/2007 Z. z., zákona č. 355/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 460/2007 Z. z., zákona č. 517/2007 Z. z., zákona č. 537/2007 Z. z., zákona č. 548/2007 Z. z., zákona č. 571/2007 Z. z., zákona č. 577/2007 Z. z., zákona č. 647/2007 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 92/2008 Z. z., zákona č. 112/2008 Z. z., zákona č. 167/2008 Z. z., zákona č. 214/2008 Z. z., zákona č. 264/2008 Z. z., zákona č. 405/2008 Z. z., zákona č. 408/2008
17
Z. z., zákona č. 451/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 495/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 45/2009 Z. z., zákona č. 188/2009 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 274/2009 Z. z., zákona č. 292/2009 Z. z., zákona č. 304/2009 Z. z., zákona č. 305/2009 Z. z., zákona č. 307/2009 Z. z., zákona č. 465/2009 Z. z., zákona č. 478/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 568/2009 Z. z., zákona č. 570/2009 Z. z., zákona č. 594/2009 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 92/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 514/2010 Z. z., zákona č. 556/2010 Z. z., zákona č. 39/2011 Z. z., zákona č. 119/2011 Z. z., zákona č. 200/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 254/2011 Z. z., zákona č. 256/2011 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 324/2011 Z. z., zákona č. 342/2011 Z. z., zákona č. 363/2011 Z. z., zákona č. 381/2011 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 404/2011 Z. z., zákona č. 405/2011 Z. z., zákona č. 409/2011 Z. z., zákona č. 519/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 49/2012 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., zákona č. 336/2012 Z. z., zákona č. 339/2012 Z. z., zákona č. 351/2012 Z. z., zákona č. 439/2012 Z. z., zákona č. 447/2012 Z. z., zákona č. 459/2012 Z. z., zákona č. 8/2013 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 40/2013 Z. z., zákona č. 72/2013 Z. z., zákona č. 75/2013 Z. z., zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 122/2013 Z. z., zákona č. 144/2013 Z. z., zákona č. 154/2013 Z. z., zákona č. 213/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 319/2013 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona č. 387/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 474/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 84/2014 Z. z., zákona č. 152/2014 Z. z., zákona č. 162/2014 Z. z., zákona č. 182/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 262/2014 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákona č. 399/2014 Z. z., zákona č. 40/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 120/2015 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 129/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 403/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z. a zákona č. 272/2016 Z. z. sa mení takto:
V sadzobníku správnych poplatkov časti VIII. Finančná správa a obchodná činnosť položky 140 a 141 znejú:
Položka 140
a) udelenie individuálnej licencie na prevádzkovanie týchto hazardných hier:
1. číselné lotérie ..... 350 eur
2. okamžité lotérie ..... 350 eur
3. výherné prístroje, za každý výherný prístroj ..... 1 500 eur
4. charitatívne lotérie alebo stávkové hry okrem kurzových stávok ..... 350 eur
5. žrebové peňažné lotérie alebo žrebové peňažno-vecné lotérie ..... 350 eur
6. kurzové stávky ..... 4 000 eur
7. hazardné hry v kasíne ..... 7 000 eur
8. bingo vrátane špeciálneho binga ..... 4 000 eur
9. hry prevádzkované prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi hazardných hier alebo prevádzkované prostredníctvom telekomunikačných zariadení a videohry ..... 1 700 eur
10. hazardné hry neuvedené v prvom bode až deviatom bode ..... 1 700 eur
b) oznámenie právnickej osoby alebo prevádzkovateľa o zámere prevádzkovať žrebovú vecnú lotériu, tombolu alebo kartovú hru mimo kasína alebo o zámere pokračovať v prevádzkovaní ..... 100 eur
c) zmena licencie na základe oznámenia alebo požiadania prevádzkovateľa hazardnej hry pri
1. hazardných hrách uvedených v písmene a) prvom až piatom bode ..... 200 eur
2. hazardných hrách uvedených v písmene a) šiestom až desiatom bode ..... 800 eur
d) oznámenie prevádzkovateľa žrebovej vecnej lotérie, tomboly alebo kartovej hry mimo kasína o zmenách v údajoch alebo dokladoch, na základe ktorých bola právnická osoba zapísaná do evidencie prevádzkovateľov hazardných hier na základe všeobecnej licencie ..... 30 eur
18
e) vydanie vyjadrenia k umiestneniu technických zariadení alebo zariadení používaných pri prevádzkovaní videohier, za každé vyjadrenie .....100 eur
Položka 141
Vydanie poverenia na odborné posudzovanie podľa zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov ..... 1 660 eur“.“.
Z dôvodu, že úpravy zmien sadzieb poplatkov vyplývajúcich zo zákona o hazardných hrách sa vypustili z novely zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov, s odôvodnením, aby sa presunuli do novely zákona o hazardných hrách, ktorý je taktiež v legislatívnom procese a taktiež z dôvodu, že v novele zákona o hazardných hrách boli zmeny niektorých ustanovení týkajúcich sa úpravy zmien sadzieb poplatkov sa vypracoval celý nový článok II predmetnej novely.
43.Návrh nových čl. II a III
Za článok I sa vkladajú nové články II a III tohto znenia:
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 523/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona č. 233/1998 Z. z., zákona č. 255/2007 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 535/2008 Z. z., zákona č. 113/2010 Z. z., zákona č. 371/2012 Z. z. a zákona č. 160/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.Za § 26 sa vkladá § 26a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠26a
Spolupráca s obyvateľmi Bratislavy
(1)Orgány samosprávy Bratislavy a mestských častí spolupracujú s obyvateľmi Bratislavy pri zabezpečovaní rozvoja mesta a verejného poriadku v meste.
(2)Petíciu1) obyvateľov Bratislavy, ktorou sa sťažujú, že sa v Bratislave narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier podľa osobitného predpisu,8) musí podporiť najmenej 20 % obyvateľov Bratislavy, ktorí dovŕšili 18 rokov veku.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 znie:
8) § 10 ods. 6 zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
2.Za § 31c sa vkladá § 31d, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠31d
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2017
Ustanovenie § 26a ods. 2 sa prvýkrát použije na vybavenie petície po 31. decembri 2016.“.
Čl. III
19
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 109/1993 Z. z., zákona č. 222/2006 Z. z., zákona č. 273/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 258/2009 Z. z., zákona č. 354/2012 Z. z., zákona č. 160/2014 Z. z. a zákona č. 386/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.Za § 21 sa vkladá § 21a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠21a
Spolupráca s obyvateľmi mesta
(1)Orgány samosprávy mesta a mestských častí spolupracujú s obyvateľmi mesta pri zabezpečovaní rozvoja mesta a verejného poriadku v meste.
(2)Petíciu obyvateľov mesta, ktorou sa sťažujú, že sa v meste narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier podľa osobitného predpisu,6d) musí podporiť najmenej 20 % obyvateľov mesta, ktorí dovŕšili 18 rokov veku.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6d znie:
6d) § 10 ods. 6 zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
2.Za § 27b sa vkladá § 27c, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠27c
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2017
Ustanovenie § 21a ods. 2 sa prvýkrát použije na vybavenie petície po 31. decembri 2016.“.“.
Doterajšie články II až IX sa primerane prečíslujú.
Vložením nových článkov II a III do návrhu zákona sa navrhuje osobitnými predpismi zákonom o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a zákonom o meste Košice ustanoviť nižšie kvórum obyvateľov týchto miest na podporu celomestskej petície, ktorou sa sťažujú, že sa v ich meste narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier, a to na najnižšiu hranicu 20 %, ako sa to umožňuje v rámci príslušnej úpravy zákona o hazardných hrách. Zároveň sa ustanoví, že znížené kvórum pre celomestskú petíciu sa vzťahuje aj na doterajšie celomestské petície, ak sa takáto petícia vybaví po účinnosti tejto novely.
44.K doterajšiemu článku VIII
Doterajší článok VIII sa mení takto:
Čl. VIII
Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 241/2012 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 139/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z. a zákona č. 125/2016 Z. z. sa dopĺňa takto:
20
1.V § 38 ods. 2 písm. a) sa za slovo „povinností“ vkladajú slová „okrem povinnosti uvedenej v § 41 ods. 6“.
2.§ 41 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Podnik je povinný zamedziť prístup k webovému sídlu, ktorého adresa je uvedená v príkaze súdu podľa osobitného predpisu,35a) a to bezodkladne po doručení príkazu súdu podľa osobitného predpisu.35a) Podnik nezodpovedá za škodu spôsobenú zamedzením prístupu podľa prvej vety. Štátny dozor nad dodržiavaním povinnosti podľa prvej vety vykonáva a sankciu za jej porušenie ukladá Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu.35a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 35a znie:
35a) Zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3.V § 73 ods. 1 písm. b) sa za slová „§ 41“ vkladajú slová „ods. 1 až 5“.“.
Navrhovanou úpravou znenia čl. VIII sa precizujú ustanovenia zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách tak, aby nedochádzalo ku kompetenčným sporom dvoch štátnych orgánov, resp. aby bola dodržaná zásada ne bis in idem (nie dvakrát v tej istej veci) a následne res iudicata (prekážka rozhodnutej veci) a zároveň bolo jednoznačné, ktorý orgán vykonáva štátny dozor nad dodržiavaním povinnosti uvedenej v § 41 ods. 6 a ukladá sankcie za porušenie tejto povinnosti.
45.K doterajšiemu článku IX – účinnosť
V doterajšom článku IX je potrebné upraviť účinnosť tak, aby v čl. I doterajší bod 67(§ 35 ods. 24) nadobudol účinnosť 1. januára 2018.
Predloženým návrhom sa zabezpečí dostatočná legisvakančná lehota na prispôsobenie sa novým podmienkam prevádzkovania výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a terminálov videohier, pretože pri licenciách na prevádzkovanie videohier, ktoré expirujú začiatkom roka 2017 a pri ktorých sa začne nové licenčné konanie (trvá 15 dní), nie je možné počas niekoľkých dní premiestniť niekoľko stoviek terminálov videohier do herní. Týmto návrhom sa však nenaruší zámer, aby od 1. januára 2018 boli jednotne všetky výherné prístroje, technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi a terminály videohier prevádzkované výlučne v herni, pretože z pozmeňujúcich návrhov 58m ods. 1 a ods. 18) jednoznačne vyplýva, že všetci prevádzkovatelia takýchto hazardných hier budú musieť najneskôr k 1. januáru 2018 premiestniť takéto prístroje, zariadenia a terminály do herní, pričom nové takéto licencie udelené po 31. decembri 2017 musia spĺňať podmienky podľa § 35 ods. 24 v znení účinnom od 1. januára 2018.