VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-1724/201613. schôdza výboru
24
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 15. novembra 2016
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 242)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A. súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 242);
B. odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 242) s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe tohto uznesenia schváliť;
C. p o v e r u j e
predsedníčku výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov
2
spracovala do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Alena B a š i s t o v á
predsedníčka výboru
overovatelia výboru:
Petra Krištúfková
Magdaléna Kuciaňová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-1724/2016Príloha k uzneseniu č. 24
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 242)
___________________________________________________________________________
1.K čl. I (1. bod návrhu)
V čl. I 1. bod sa za slová „v celom texte zákona“ vkladajú slová „okrem § 109 ods. 4“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa navrhuje vyňatie § 109 ods. 4, obsahom ktorého je prechodné ustanovenie, ktoré nie je možné vzhľadom na jeho obsah meniť.
2.K čl. I (4. bod návrhu)
V čl. I 4. bod § 2 ods. 5 sa slová alebo návratom“ nahrádzajú slovami „alebo s návratom“ a slová „alebo zárobkovú“ sa nahrádzajú slovami „alebo vykonáva zárobkovú“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje predmetné ustanovenie.
3.K čl. I (7. bod návrhu)
V čl. I 7. bod § 9 ods. 4 písmeno b) znie:
„b) vykonáva obslužnú činnosť podľa § 17 v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby alebo riadi vykonávanie tejto činnosti, alebo“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, účelom ktorej je preformulovanie ustanovenia do formy, z ktorej je zrejmé, že v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby sa vykonáva výhradne obslužná činnosť.
4
4.K čl. I (7. bod návrhu)
V čl. I 7. bod § 9 ods. 4 písmeno c) znie:
„c) vykonáva ďalšiu činnosť podľa § 18 v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby alebo riadi vykonávanie tejto činnosti.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, účelom ktorej je preformulovanie ustanovenia do formy, z ktorej je zrejmé, že v priamom styku s prijímateľom sociálnej služby sa vykonáva výhradne ďalšia činnosť podľa § 18.
5.K čl. I (13. bod návrhu)
V čl. I 13. bod sa slová „v zariadení uvedenom“ nahrádzajú slovami „v zariadeniach uvedených“ a slová „v tomto zariadení“ sa vypúšťajú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťajú slová z dôvodu nadbytočnosti.
6.K čl. I (17. bod návrhu)
V čl. I 17. bod § 31 ods. 1 a 3 a v § 32 ods. 1 sa slová zabezpečiť sama alebo s pomocou rodiny osobnú starostlivosť o maloleté dieťa“ nahrádzajú slovami „zabezpečiť osobnú starostlivosť o maloleté dieťa sama alebo s pomocou rodiny“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, účelom ktorej je zmena formulácie ustanovenia do jednoznačnejšej formy.
7.K čl. I (18. bod návrhu)
V čl. I 18. bod § 32a ods. 1 písm. a) sa slová „alebo návratom“ nahrádzajú slovami „alebo s návratom“ a v písm. b) a § 32b ods. 1 sa slová „alebo vysokej škole“ nahrádzajú slovami „alebo na vysokej škole“.
Ide o gramatickú úpravu.
8.K čl. I (18. bod návrhu)
V čl. I 18. bod § 32b ods. 1 sa slová so vstupom alebo návratom na trh práce alebo zárobkovú činnosť nahrádzajú slovami so vstupom alebo s návratom na trh práce alebo vykonáva zárobkovú činnosť“ a v ods. 3 sa slová „je možné“ nahrádzajú slovom „možno“.
5
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje predmetné ustanovenie.
9.K čl. I (19. bod návrhu)
V čl. I 19. bod § 33a ods. 1 sa slová a ďalších činností alebo súboru týchto činnostínahrádzajú slovami „a ďalších činností alebo vykonávanie súboru týchto činností“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje predmetné ustanovenie.
10.K čl. I (20. bod návrhu)
V čl. I 20. bod sa slová „a jej stupeň“ nahrádzajú slovami „ak jej stupeň“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje predmetné ustanovenie.
11.K čl. I (31. bod návrhu)
V čl. I 31. bod znie:
„31. V § 74 ods. 2 písm. a) sa vypúšťajú slová „a podpora zosúlaďovania rodinného života a pracovného života“.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie o povinnosti poskytovateľa sociálnych služieb uzatvoriť písomnú zmluvu o poskytovaní sociálnej služby, keďže vzhľadom na označenie druhov sociálnych služieb v novelizačných bodoch 11, 17 a 18 vládneho návrhu zákona, by mohlo dôjsť k aplikačným problémom pri posudzovaní tejto povinnosti. Zároveň sa navrhujú legislatívnotechnické zmeny súvisiace s predmetným precizovaním.
12.K čl. I (za 31. bod návrhu)
V čl. I sa za 31. bod vkladajú nový 32. bod až 34. bod, ktoré znejú:
„32. V § 74 ods. 2 písmeno b) znie:
„b) pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa v zariadení dočasnej starostlivosti o deti,“.
33. V § 74 ods. 2 sa za písmeno b) vkladajú nové písmená c) a d), ktoré znejú:
„c) služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života,
6
d) služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa,“.
Doterajšie písmená c) až h) sa označujú ako písmená e) až j).
34. V § 74 ods. 2 písmeno e) znie:
„e) sociálna služba v zariadeniach pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek, ktorými
1. zariadenie podporovaného bývania,
2. zariadenie pre seniorov,
3. zariadenie opatrovateľskej služby,
4. rehabilitačné stredisko,
5. domov sociálnych služieb,
6. špecializované zariadenie,
7. denný stacionár,“.“.
V súvislosti s vložením nových novelizačných bodov sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie o povinnosti poskytovateľa sociálnych služieb uzatvoriť písomnú zmluvu o poskytovaní sociálnej služby, keďže vzhľadom na označenie druhov sociálnych služieb v novelizačných bodoch 11, 12, 17 a 18 vládneho návrhu zákona, by mohlo dôjsť k aplikačným problémom pri posudzovaní tejto povinnosti. Zároveň sa navrhujú legislatívnotechnické zmeny súvisiace s predmetným precizovaním.
13.K čl. I (32. bod návrhu)
V čl. I 32. bode sa slová „písm. d) až g)“ nahrádzajú slovami „písm. g) až j)“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodmi 11 a 12.
14.K čl. I (33. bod návrhu)
V čl. I 33. bode sa slová „písm. b) a c)“ nahrádzajú slovami „písm. e) a f)“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodmi 11 a 12.
15.K čl. I (58. bod návrhu)
V čl. I 58. bod sa v úvodnej vete a v texte slová „§ 110zb“ nahrádzajú slovami „§ 110ab“, a v texte sa slová „§ 110za“ nahrádzajú slovami „§ 110aa“.
7
Ide o legislatívno-technickú úpravu, v rámci ktorej sa mení označenie ustanovení v súlade s legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov.
16.K čl. I (58. bod návrhu)
V čl. I 58. bod § 110za ods. 3 sa slová „31. decembri 2017“ nahrádzajú slovami „31. decembri 2016“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa z dôvodu uvedenia nesprávneho dátumu upravuje prechodné ustanovenie.
17.K čl. II
V čl. II doterajší text znie:
„V § 24 odsek 1 znie:
„(1) Zariadenia pre deti a mládež na účely tohto zákona sú
a)zariadenia, ktoré majú oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie,27)
b)zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa,27a)
c)prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť28) starostlivosti o deti do šesť rokov veku dieťaťa, ak nie sú zariadeniami podľa písmena b),
d)prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť28) výchovy a mimoškolského vzdelávania detí a mládeže,
e)zariadenia, v ktorých sa poskytuje služba výchovy a starostlivosti o deti a mládež, ak nie zariadeniami podľa písmen a) d), zariadením sociálnych služieb alebo zariadením sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 27 a 27a znejú:
27) § 27 ods. 2 a § 112 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 440/2015 Z. z.
27a) § 32b zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. .../2016 Z. z.“.“.
Do obsahového vymedzenia zariadení pre deti a mládež na účely tohto zákona v ustanovení § 24 ods. 1 je potrebné opätovne doplniť aj prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť podľa osobitného predpisu z dôvodu potreby jednoznačnosti a kontinuity so súčasnou právnou úpravou. Ďalej je potrebné slová „zariadenia určené na výchovu a starostlivosť“ nahradiť slovami „zariadenia, v ktorých sa poskytuje služba výchovy a starostlivosti“. Zariadením pre deti a mládež podľa uvedeného vymedzenia budú aj súkromné škôlky prevádzkované rôznymi právnymi formami mimo prevádzkovania
8
živnosti (občianske združenia, nadácie a podobne), ktoré vo svojich stanovách, zakladacích listinách nemusia mať stanovené, že určené na výchovu a starostlivosť, ale napriek tomu formalizovanú službu výchovy a starostlivosti reálne poskytujú. Mnohé navyše prevádzkované v rodinných domoch, ktoré určené na bývanie. Rozhodujúcim kritériom pre posúdenie, či subjekt spadá do uvedenej definície, bude druh služby, ktorú poskytuje a cieľová skupina detí a mládeže. Materské centrá, detské kútiky a iné zariadenia, ktoré neposkytujú službu výchovy a starostlivosti o deti, nie sú zariadeniami pre deti a mládež.
18.K čl. II
V čl. II sa doterajší text označuje ako bod 1 a vkladá sa nový bod 2, ktorý znie:
„2. Za § 63g sa vkladá § 63h, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠63h
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2017
Prevádzkovateľ zariadenia podľa § 24 ods. 1 písm. e), ktorého priestory boli uvedené do prevádzky pred 1. januárom 2017, je povinný splniť povinnosti a požiadavky podľa § 24 a požiadavky ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 62 písm. i) do 31. augusta 2017.“.“.
V súvislosti s vložením nového bodu sa v názve vládneho návrhu zákona slová „mení zákon“ nahrádzajú slovami „mení a dopĺňa zákon“ a v úvodnej vete čl. II sa za slovo „mení“ vkladajú slová „a dopĺňa“.
Vzhľadom na skutočnosť, že navrhovaná právna úprava § 24 ods. 1 ustanovuje za zariadenia pre deti a mládež na účely tohto zákona všetky zariadenia, ktoré poskytujú službu výchovy a starostlivosti o akúkoľvek vekovú kategóriu detí a mládeže, ak nie zariadením sociálnych služieb alebo zariadením sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately bez ohľadu na právnu formu a skutočnosť, či alebo nie zaradené v sieti škôl alebo školských zariadení, alebo či sa táto služba prevádzkuje ako živnosť je potrebné doplniť prechodné ustanovenie, ktoré pre príslušné subjekty, ktorým nevznikla povinnosť plniť hygienické požiadavky podľa doterajšej právnej úpravy (neboli považované za zariadenia pre deti a mládež na účely tohto zákona podľa
9
doterajšej právnej úpravy § 24 ods. 1), ustanoví lehotu na splnenie podmienok ustanovených zákonom a všeobecne záväzným právnym predpisom. Ide o prevádzkovateľov zariadení, ktorých priestory boli uvedené do prevádzky pred 1. januárom 2017, a teda o právne vzťahy, ktoré vznikli v inom právnom prostredí a navrhované prechodné ustanovenie vytvára nevyhnutý priestor na ich zosúladenie s novou právnou úpravou.