DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je presunúť oblasť koordinácie regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala presadzovať politiku odstraňovania regionálnych rozdielov prostredníctvom programov rozvoja najmenej rozvinutých okresov.
Keďže odstraňovanie regionálnych rozdielov a s tým súvisiaca podpora najmenej rozvinutých okresov je prierezová činnosť, ukazuje sa, na základe poznatkov z aplikačnej praxe, ako vhodnejšie zveriť koordináciu prípravy politík regionálneho rozvoja do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorého úlohou je, okrem iného, aj koordinácia prípravy zásadných opatrení na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky Slovenskej republiky.
Zároveň sa navrhuje rozšíriť pôsobnosť okresných úradov o oblasť regionálneho rozvoja a umožniť im tak intenzívnejšie sa zapojiť do prípravy a realizácie akčných plánov schválených pre najmenej rozvinuté okresy. V nadväznosti na uvedené sa navrhuje rozšíriť počet členov Rady pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu o tajomníka, ktorým bude prednosta okresného úradu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, a pozitívne sociálne vplyvy, návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona sa predkladá podľa § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Z uvedeného dôvodu nebol návrh zákona predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Predseda vlády Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:-
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definícia problému
Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny materiál v súlade s programovým vyhlásením vlády slovenskej republiky. Odstraňovanie regionálnych rozdielov a s tým súvisiaca podpora najmenej rozvinutých okresov je prierezová činnosť, na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa javí ako vhodnejšie zveriť koordináciu prípravy politík regionálneho rozvoja do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorého úlohou, je okrem iného aj koordinácia prípravy zásadných opatrení na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného návrhu zákona prenesenie kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky.
4.Dotknuté subjekty
Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, fyzické osoby, právnické osoby.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
6.Vykonávacie predpisy
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z tohovplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
....
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Andrej Bonko, andrej.bonko@vlada.gov.sk, 02/572 95 360, Úrad vlády Slovenskej republiky
12.Zdroje
Bezpredmetné
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
...
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Prekladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
- čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-sekundárnom
(prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 109 zmluvy (Ú-. v. EÚ L 187, 26. 6. 2014) (prijatom po 30. novembri 2009).
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
5
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Protimonopolný úrad SR
6
B.Osobitná časť
K čl. I
(zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov)
K bodu 1, 2, 3 a 7
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s úpravami v bodoch 4 a 5.
K bodom 4 až 6
Navrhuje sa presunúť kompetenciu v oblasti regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Zároveň sa v bode 5 navrhuje precizovať znenie § 9 ods. 1 písm. l).
K čl. II
(zákon č.
539/2008 Z. z.
o podpore regionálneho rozvoja v znení zákona č. 309/2014 Z. z.)
K bodom 1 až 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s čl. I. prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky.
K čl. III
(zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov)
Legislatívna úprava súvisiaca s prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky podľa čl. I, v súvislosti s ktorou je potrebné upraviť aj pôsobnosť Úradu vlády Slovenskej republiky v oblasti poskytovania dotácií v oblasti regionálneho rozvoja.
K čl. IV
(zákon č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
K bodom 1 a 3
V nadväznosti na čl. I sa navrhuje rozšíriť pôsobnosť okresných úradov o oblasť regionálneho rozvoja a v nadväznosti na uvedené sa navrhuje vložiť § 4a, ktorým sa konkretizuje uvedená pôsobnosť tak, že sa bude týkať len tých okresných úradov, ktoré sídlia v okrese zaradenom do zoznamu najmenej rozvinutých okresov.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava.
7
K čl. V
(zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
K bodu 1
Navrhuje sa rozšíriť okruh subjektov, ktorým bude možné poskytnúť podporu najmenej rozvinutému okresu, s cieľom efektívnejšieho využívania prostriedkov určených na regionálny rozvoj.
K bodom 2, 5 a 7
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s čl. I. prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky.
K bodu 3
V nadväznosti na čl. IV sa navrhuje bližšie špecifikovať činnosti okresného úradu v sídle okresu zaradeného do zoznamu najmenej rozvinutých okresov, najmä umožniť okresnému úradu využiť jeho odborné a organizačné kapacity pri tvorbe regionálnej politiky a koordinácii prípravy a realizácie akčného plánu.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 3.
K bodu 6
Navrhuje sa rozšíriť Radu pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu o tajomníka, ktorým bude prednosta okresného úradu, uvedená úprava súvisí s bodom 3, jej cieľom je umožniť okresnému úradu intenzívnejšie sa zapojiť do prípravy a realizácie akčného plánu.
K čl. VI
(účinnosť)
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2017, z dôvodu potreby vykonať navrhované zmeny čo najskôr.
V Bratislave, 16. novembra 2016
Robert Fico, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky