Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len návrh zákona) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay , Viera Dubačová a Ján Budaj.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a) regulácia eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy,
b) realizácia práva na dobrú správu vecí verejných prostredníctvom priamej bezbariérovej komunikácie fyzických a právnických osôb s obecným zastupiteľstvom,
c) uloženie povinnosti obecnému zastupiteľstvu vytvoriť skutočný priestor na realizáciu oprávnenia poslanca pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva,
d) explicitná deklarácia oprávnenia poslanca obecného zastupiteľstva pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva.
Ochrana verejného záujmu i na základe odporúčaní Rady Európy č. Rec(2000)10 o etickom kódexe verejných činiteľov, ktorá dostala konkrétnejšiu podobu v ústavnom zákone č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov a následne v ústavnom zákone č. 545/2005 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, ako aj v zákone č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme, sa volených predstaviteľov samosprávy poslancov na komunálnej úrovni priamo nedotkla. Prax prostredníctvom už prijatých kódexov v niektorých obciach ukazuje, že definovanie eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy spolu s určitými sankciami za jeho nedodržanie v záväznej podobe je nevyhnutným autoregulatívnym krokom, ktorý v súčasnej podobe zákona o obecnom zriadení chýba.
Každý právo na dobrú správu vecí verejných, ako uvádza Charta základných práv Európskej únie v čl. 41 v súlade s čl. 6 Zmluvy o Európskej Únii. Ústava SR, z. č. 460/1992 Zb. v čl. 30 ods. 1 zaručuje občanom právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo prostredníctvom volených zástupcov. Na naplnenie tohto práva, ktoré spolu s Ústavou zaručenou slobodou prejavu a právom na informácie v čl. 26, musia mať fyzické a právnické osoby vytvorený dostatočný priestor na prednesenie svojich návrhov, podnetov, námetov priamo, bez administratívnych obštrukcií na riadnych zasadnutiach obecných zastupiteľstiev, tak aby poslanci nestratili priamy kontakt s reálnym životom a problémami ľudí a tí zas mali priestor bezprostredne a iniciatívne sa podieľať na verejnom živote. Potreba tohto priameho komunikačného inštitútu sa javí v súčasnosti ako dôležitý faktor dobrej správy vecí verejných, ako aj prostriedok na posilnenie občianskej spoločnosti.
Komisie obecného zastupiteľstva ako poradné, iniciatívne a kontrolné orgány zohrávajú dôležitú úlohu pri dobrej správe obce a svojimi odporúčaniami majú významný podiel pri rozhodovaní o parciálnych otázkach v obecných zastupiteľstvách. Hoci ich zloženie a úlohy určuje obecné zastupiteľstvo ako uvádza § 15 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a poslanci obecných zastupiteľstiev majú právo v nich pracovať, v tomto zákone chýba v § 25 ods. 4
explicitné vyjadrenie oprávnenia poslanca obecného zastupiteľstva pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva, pokiaľ sú zriadené, ako aj v § 15 ods. 2 tomuto právu zodpovedajúca povinnosť obecných zastupiteľstiev kreovať komisie tak, aby každý poslanec obecného zastupiteľstva mohol svoje právo pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva realizovať. Prax ukázala, že rozšírenie už v zákone uvedených oprávnení poslanca obecného zastupiteľstva o oprávnenie pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva, ako aj explicitne vyjadrená povinnosť obecných zastupiteľstiev plne rešpektovať toto oprávnenie poslanca a umožniť mu výkon tohto oprávnenia pri kreovaní komisií je nutné pre zabezpečenie komplexného uplatnenia výkonu jeho mandátu, najmä v kontexte s klientelizmom, aby sa nestávalo, že i napriek záujmu poslanca, nie je mu umožnené, aby pracoval v komisii obecného zastupiteľstva, pričom iní poslanci pracujú vo viacerých komisiách naraz alebo sú komisie doplňované inými spriaznenými osobami, ktoré nie sú poslancami obecného zastupiteľstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K bodu 1
Zákon ustanovuje povinnosť obcí prijať Etický kódex poslanca ako záväzný korektív správania sa poslanca miestnej samosprávy. Základným rámcom pre vytvorenie Etického kódexu poslanca je ústavný zákon číslo 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších právnych predpisov, ktorého ustanovenia sa použijú primerane.
K bodu 2
Zákon ustanovuje povinnosť obcí zaradiť do programu zasadnutia každého riadneho obecného zastupiteľstva bod, počas ktorého môžu fyzické a právnické osoby uplatniť právo vystúpiť na verejnom obecnom zasadnutí bez administratívnych alebo procedurálnych obmedzení a bez ohľadu na to, či tieto osoby svoje právo uplatnia.
K bodu 3
Zákon ustanovuje povinnosť, zodpovedajúcu novo uvedenému oprávneniu poslanca, pre obecné zastupiteľstvá tvoriť komisie tak, aby poslanci mohli realizovať oprávnenie pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva.
K bodu 4
Zákon rozširuje povinnosti poslanca obecného zastupiteľstva o dodržiavanie Etického kódexu poslanca.
K bodu 5
Zákon rozširuje oprávnenia poslanca obecného zastupiteľstva o právo pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva.