Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay , Viera Dubačová a Ján Budaj.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a) regulácia eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy,
b) realizácia práva na dobrú správu vecí verejných prostredníctvom priamej bezbariérovej komunikácie fyzických a právnických osôb s obecným zastupiteľstvom,
c) uloženie povinnosti obecnému zastupiteľstvu vytvoriť skutočný priestor na realizáciu oprávnenia poslanca pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva,
d) explicitná deklarácia oprávnenia poslanca obecného zastupiteľstva pracovať aspoň v jednej komisii obecného zastupiteľstva.
Ochrana verejného záujmu i na základe odporúčaní Rady Európy č. Rec(2000)10 o etickom kódexe verejných činiteľov, ktorá dostala konkrétnejšiu podobu v ústavnom zákone č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov a následne v ústavnom zákone č. 545/2005 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, ako aj v zákone č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme, sa volených predstaviteľov samosprávy – poslancov na komunálnej úrovni priamo nedotkla. Prax prostredníctvom už prijatých kódexov v niektorých obciach ukazuje, že definovanie eticky korektného správania poslancov miestnej samosprávy spolu s určitými sankciami za jeho nedodržanie v záväznej podobe je nevyhnutným autoregulatívnym krokom, ktorý v súčasnej podobe zákona o obecnom zriadení chýba.
Každý má právo na dobrú správu vecí verejných, ako uvádza Charta základných práv Európskej únie v čl. 41 v súlade s čl. 6 Zmluvy o Európskej Únii. Ústava SR, z. č. 460/1992 Zb. v čl. 30 ods. 1 zaručuje občanom právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo prostredníctvom volených zástupcov. Na naplnenie tohto práva, ktoré spolu s Ústavou zaručenou slobodou prejavu a právom na informácie v čl. 26, musia mať fyzické a právnické osoby vytvorený dostatočný priestor na prednesenie svojich návrhov, podnetov, námetov priamo, bez administratívnych obštrukcií na riadnych zasadnutiach obecných zastupiteľstiev, tak aby poslanci nestratili priamy kontakt s reálnym životom a problémami ľudí a tí zas mali priestor bezprostredne a iniciatívne sa podieľať na verejnom živote. Potreba tohto priameho komunikačného inštitútu sa javí v súčasnosti ako dôležitý faktor dobrej správy vecí verejných, ako aj prostriedok na posilnenie občianskej spoločnosti.
Komisie obecného zastupiteľstva ako poradné, iniciatívne a kontrolné orgány zohrávajú dôležitú úlohu pri dobrej správe obce a svojimi odporúčaniami majú významný podiel pri rozhodovaní o parciálnych otázkach v obecných zastupiteľstvách. Hoci ich zloženie a úlohy určuje obecné zastupiteľstvo ako uvádza § 15 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a poslanci obecných zastupiteľstiev majú právo v nich pracovať, v tomto zákone chýba v § 25 ods. 4