DÔVODOVÁ SPRÁVA A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republikyč. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh ústavného zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO – NOVA).
S cieľom zvýšiť dôveryhodnosť NR SR v očiach verejnosti a politickú kultúru v najvyššom ústavodarnom a zákonodarnom orgáne Slovenskej republiky, sa navrhuje, aby sa, po vzore Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska - krajiny s dlhoročnou tradíciou parlamentnej demokracie, predseda NR SR vzdal členstva v politickej strane alebo v politickom hnutí bezprostredne po zvolení do tejto funkcie a aby nevystupoval v ich mene ani nepôsobil v ich prospech. Tieto obmedzenia sa vzťahujú na predsedu NR SR aj počas jedného roka od skončenia výkonu jeho funkcie, t.j. počas jedného roka odo dňa zvolenia nového predsedu NR SR. Nestrannosť predsedu parlamentu a dôraz na jeho konania, ktoré nie je voči žiadnej parlamentnej politickej strane alebo hnutiu diskriminačné, je pevne zakotvené aj v systéme politickej kultúry iných európskych krajín, napr. Fínska alebo Rakúska, hoci nie vždy ide o zákonnú úpravu.
Dôvodom navrhovanej právnej úpravy je skutočnosť, že v systéme parlamentnej demokracie je najvyšším zdrojom moci parlament (nie vláda ani prezident), ktorý reprezentuje jeho predseda. Predseda parlamentu je najdôležitejšou osobou parlamentu a predstavuje záruku jeho efektívneho fungovania. Rokovací poriadok zveruje predsedovi NR SR významné právomoci. Je žiaduce, aby túto širokú škálu právomoci vykonával objektívne, spravodlivo a nestranne, čo však nie je v plnej miere možné, ak takýto predseda je viazaný aj členstvom a napĺňaním záujmov politickej strany alebo v politického hnutia, na kandidátke ktorej bol zvolený za poslanca NR SR a následne do funkcie predsedu NR SR. Predkladaná právna úprava požaduje, aby sa poslanec NR SR vzdal členstva v politickej strane počas výkonu funkcie predsedu NR SR, čo v princípe zodpovedá právnej úprave platnej v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska, kde predseda parlamentu musí zostať politicky nestranný nielen počas výkonu funkcie predsedu parlamentu, ale aj po jej zániku.
Predkladaný návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.