DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) jednoznačne spresňuje postavenie majstrov odbornej výchovy, učiteľov odbornej praxe a učiteľov umeleckej praxe, ktorí vykonávajú pedagogickú činnosť na pracovisku praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania ako pedagogických zamestnancov. Keďže pracovisko praktického vyučovania je organizačná súčasť zamestnávateľa, v praxi vznikajú nejasnosti, či reálne aj naďalej ide o pedagogického zamestnanca.
Predložený návrh zákona tento výkladový nedostatok odstraňuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu vyhlášky s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Eva Smolíková
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
Jedným zo základných prvkov systému duálneho vzdelávania je výkon praktického vyučovania žiaka priamo u zamestnávateľa na certifikovanom pracovisku praktického vyučovania. Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave ustanovuje, že sa praktické vyučovanie okrem možnosti vykonávať ho pod vedením inštruktora, vykonáva aj pod vedením majstra odbornej výchovy, učiteľa odbornej praxe alebo učiteľa umeleckej praxe. Zamestnávateľ si tohto pedagóga „vypožičia“ z príslušnej strednej odbornej školy, avšak vo väčšine prípadov zamestnávateľ priamo zamestnáva pedagogického zamestnanca, pod vedením ktorého sa vykonáva praktické vyučovanie žiaka v systéme duálneho vzdelávania.
V praxi sa vyskytujú problémy s identifikovaním, či napríklad majster odbornej výchovy, ktorý pôsobí na pracovisku praktického vyučovania a je zamestnancom zamestnávateľa, je aj naďalej považovaný za pedagogického zamestnanca. Aj napriek skutočnosti, že tento majster odbornej výchovy je zamestnancom zamestnávateľa, vykonáva pedagogickú činnosť, a je pedagogickým zamestnancom so všetkými súvisiacimi právami a povinnosťami. Keďže vznikli pochybnosti o statuse takéhoto pedagogického zamestnanca, predložený návrh zákona tieto pochybnosti odstraňuje výslovným začlenením pedagogických zamestnancov, ktorí vykonávajú pedagogickú činnosť na pracovisku praktického vyučovania, do zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, štandardnej dĺžky legislatívneho procesu a začiatku školského roka.