VEREJNÝ OCHRANCA PRÁV  
Mimoriadna správa verejného ochrancu práv  
o skutočnostiach nasvedčujúcich závažnému porušeniu základných práv a slobôd  
postupom policajných orgánov  
Národnej rade Slovenskej republiky predkladá:  
verejná ochrankyňa práv JUDr. Jana Dubovcová  
Bratislava október 2016  
P R E D L O Ž E N I E  
Týmto využívam svoje právo ustanovené v zákone č. 564/2001 Z. z. o verejnom  
ochrancovi práv v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom ochrancovi  
práv“) a Národnej rade Slovenskej republiky týmto  
p r e d k l a d á m  
podľa § 24 zákona o verejnom ochrancovi práv „Mimoriadnu správu o skutočnostiach  
nasvedčujúcich závažnému porušeniu základných práv a slobôd konaním niektorých  
orgánov“ spojenú s návrhom, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej  
rady.  
Podľa § 24 zákona o verejnom ochrancovi práv „Ak verejný ochranca práv zistí  
skutočnosti nasvedčujúce, že porušenie základného práva alebo slobody je závažné alebo sa  
týka väčšieho počtu osôb, môže predložiť národnej rade mimoriadnu správu.“  
Zistila som skutočnosti nasvedčujúce tomu, že konaním niektorých orgánov došlo  
k závažnému porušeniu základných práv a slobôd a to ma viedlo k vypracovaniu tejto  
mimoriadnej správy pre národnú radu a k postupu podľa už citovaného zákonného  
ustanovenia.  
JUDr. Jana Dubovcová  
verejná ochrankyňa práv  
2
Návrh na prerokovanie mimoriadnej správy na najbližšej schôdzi národnej rady  
Týmto predkladám podľa § 24 zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení  
neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom ochrancovi práv“)  
n á v r h,  
aby mimoriadnu správu, ktorej súčasťou je aj tento návrh, Národná rada Slovenskej republiky  
prerokovala na svojej najbližšej schôdzi.  
Podľa § 24 zákona o verejnom ochrancovi práv „Ak verejný ochranca práv zistí skutočnosti  
nasvedčujúce, že porušenie základného práva alebo slobody je závažné alebo sa týka väčšieho  
počtu osôb, môže predložiť národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy  
môže byť aj návrh, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.“  
Dôvodom tohto môjho návrhu, aby národná rada mimoriadnu správu prerokovala  
na najbližšej schôdzi je, že som zistila skutočnosti, ktoré nasvedčujú tomu, že porušenie  
základného práva alebo slobody je aj závažné a týka sa aj veľkého počtu osôb.  
Považujem za potrebné, aby správa bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.  
Bratislava 18. októbra 2016  
JUDr. Jana Dubovcová  
verejná ochrankyňa práv  
3
Právo na ochranu pred neľudským a ponižujúcim zaobchádzaním zo strany orgánov  
verejnej moci  
Prieskumom, ktorý sa týkal ochrany a dodržiavania základných práv a slobôd osôb  
umiestnených v celách policajného zaistenia, uskutočneným v roku 2015, som zistila, že  
v policajných budovách má polícia vytvorené priestory, ktoré využíva na obmedzenie osobnej  
slobody osôb. Tieto priestory nie sú celami policajného zaistenia a neplatí v nich právny  
režim, ktorý zákon pre takéto cely predpisuje. Jedná sa zväčša o mrežami oddelenú časť  
miestnosti alebo chodby, v ktorej sa nachádza spravidla iba stolička alebo lavica, v niektorých  
sú zabudované oká alebo držadlá slúžiace na pripútanie osoby.  
Tieto priestory policajti bežne používajú na zatváranie a pripútanie fyzických osôb, považujú  
ich za bežnú súčasť policajného postupu. Nazývajú ich „vyhradené priestory“, miestnosti  
pre predvedené osoby alebo zadržiavacie miestnosti“. Podľa policajtov ide o „detenčné  
priestory určené na dočasné umiestnenie osôb s obmedzenou osobnou slobodou.“  
Výsledkom prieskumu sú závažné zistenia:  
1. Polícia na obmedzenie osobnej slobody fyzickej osoby nepoužíva výlučne na to  
zákonom určenú celu policajného zaistenia a nepostupuje pri obmedzovaní jej  
osobnej slobody výlučne zákonom ustanoveným postupom. Pre svoje potreby si  
vytvorila v policajných budovách priestory, ktoré nie sú celami policajného zaistenia. Tieto  
iné priestory si uspôsobila na možnosť obmedzovať fyzické osoby na ich slobode. V týchto  
priestoroch má vytvorené podmienky nielen na obmedzenie osobnej slobody osoby, ale  
aj na jej pripútanie. Priestory sú holé, nemajú vybavenie, ktoré musia spĺňať cely  
policajného zaistenia, aby v nich boli zabezpečené podmienky, ktoré sú zlučiteľné s úctou  
k ľudskej dôstojnosti. V týchto priestoroch nie sú: toalety, umývadlá, okná, zabezpečené  
vetranie, stolík, lôžko, ani zariadenie na privolanie pomoci, zato sú vybavené kovovými  
okami zabudovanými do steny alebo podobným zariadením, ktoré slúži na pripútanie už  
zatvorenej osoby o stenu. Policajti volajú tieto priestory „vyhradené priestory“, čo nie je  
legislatívny pojem, a teda je zrejmé, že ide o priestor a názov, ktoré zákon nepozná.  
2. Tieto nelegálne priestory uspôsobené na obmedzenie osobnej slobody a pripútanie  
osoby, ktoré nie sú celami policajného zaistenia, policajti používajú vo svojej praxi  
bežne. A to tak, že podľa svojej úvahy do nich dočasne umiestňujú fyzické osoby  
predvedené na políciu na dobu, o trvaní ktorej sami rozhodnú a z dôvodov, ktoré  
policajti považujú za potrebné (napríklad z praktických dôvodov, kým si vybavia  
spisy). K obmedzeniu osobnej slobody fyzickej osoby v takýchto prípadoch dochádza tak,  
že policajt osobu neumiestni do cely policajného zaistenia, ktorá je na tento účel  
ustanovená a aj vybavená a pre umiestnenie do cely je potrebné vyhotoviť príslušnú  
administratívu dosvedčujúcu dobu a dôvod umiestnenia osoby do cely, ale umiestni ju  
do iného uzavretého, ničím nevybaveného, nedôstojného priestoru, v ktorom ju môže  
aj pripútať. A teda obmedzí osobnú slobodu fyzickej osoby v priestoroch, ktoré nie sú  
4
upravené v právnom poriadku a jej umiestnenie do nich je možné aj bez vypísania  
dokumentácie o jej umiestnení. Pri tom používa vlastný, zákonom neustanovený postup.  
Pre zabezpečenie ochrany základných práv a slobôd v súvislosti s postupmi polície  
považujem za potrebné prijať opatrenia, ktoré som navrhla prezidentovi Policajného  
zboru:  
Nariadiť policajtom okamžitý zákaz obmedzovať osobnú slobodu fyzickej osoby jej  
umiestnením do „vyhradených priestorov“ v policajnej budove, ktoré nie sú celou  
policajného zaistenia, a do akýchkoľvek iných uzavretých priestorov, ktoré nie sú celou  
policajného zaistenia, a tiež nariadiť okamžité fyzické zrušenie „vyhradených priestorov“  
vytvorených v policajných budovách za účelom možnosti obmedzenia osobnej slobody  
fyzickej osoby v nich.  
Prezidentovi Policajného zboru bola správa o výsledkoch prieskumu doručená dňa  
3. marca 2015, pričom som ho požiadala o oznámenie stanoviska k výsledkom prieskumu  
a o informovanie o prijatých opatreniach v lehote 20 dní od jej doručenia.  
20. marca 2015 ma prezident Policajného zboru informoval, že predloženú správu nechá  
posúdiť odbornými pracoviskami Prezídia Policajného zboru a krajskými riaditeľstvami  
Policajného zboru. Prezident Policajného zboru síce v ustanovenej lehote reagoval veľmi  
slušným listom, z obsahu ktorého však vyplýva, že nepostupoval podľa § 19 ods. 2 v spojení  
s § 22 ods. 2 zákona o verejnom ochrancovi práv, podľa ktorého má orgán verejnej správy  
v zákonom ustanovenej 20 dňovej lehote „oznámiť verejnému ochrancovi práv svoje  
stanovisko k výsledkom vykonaného prieskumu a prijaté opatrenia.“  
16. apríla 2015 som podľa § 19 ods. 3 zákona v spojení s § 22 ods. 2. zákona o verejnom  
ochrancovi práv, dala nadriadenému orgánu Policajného zboru a nadriadenému orgánu  
prezidenta Policajného zboru – ministrovi vnútra Slovenskej republiky vyrozumenie  
o tom, že nezaslanie konkrétneho stanoviska k výsledkom prieskumu a neprijatie uvedených  
opatrení verejného ochrancu práv, zameraných na odstránenie možností porušovania  
základných ľudských práv a slobôd postupom polície, najmä pri umiestňovaní osôb  
do uzavretých priestorov, ktoré nie sú celami policajného zaistenia a pripútavania týchto osôb  
v nich na základe úvahy policajta, považujem za nedostatočné.  
6. mája 2015 minister listom odpovedal, že prezident Policajného zboru mi konečné  
stanovisko k navrhovaným opatreniam poskytol dňa 28. apríla 2015.  
Z obsahu konečného stanoviska prezidenta Policajného zboru z 28. apríla 2015 bolo zrejmé,  
že neprijal žiadne opatrenie a ani prijatie opatrení nenariadil.  
1. júna 2015 som vo vyrozumení ministrovi vnútra Slovenskej republiky uviedla, že  
neprijatie opatrení a konečné stanovisko prezidenta Policajného zboru považujem  
za nedostatočné.  
5
17. júna 2015 z listu ministra vnútra Slovenskej republiky vyplynulo, že stanovisko  
prezidenta Policajného zboru považuje za dostatočné a opatrenia nebudú prijaté.  
Pretože zistenia o tom, že bežnou súčasťou policajného postupu, na ktorý polícia nemá oporu  
v zákone, je porušovanie základných práv a slobôd osôb a tieto zistenia sú mimoriadne  
závažné a naviac rezortom akceptované, uplatnila som po prvý raz v histórii verejného  
ochrancu práv postup podľa § 19 ods. 5 zákona o verejnom ochrancovi práv a dňa 15. júla  
2015 som zaslala Národnej rade Slovenskej republiky Oznámenie verejného ochrancu  
práv. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné  
menšiny v novembri 2015 oznámenie prerokoval a napriek tomu, že bol uznášania  
schopný nedokázal prijať žiadne uznesenie.  
Podľa čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky štátne orgány môžu konať iba na základe  
ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.  
Podľa čl. 17 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky nikoho nemožno stíhať alebo pozbaviť  
slobody inak, ako z dôvodov a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.  
Z uvedeného vyplýva, že základné právo na osobnú slobodu požíva ústavnú ochranu  
a možno ho obmedziť iba na základe zákona, zákonným postupom a zo zákonných  
dôvodov.  
Obmedzenie osobnej slobody môže vykonať polícia zaistením výlučne na základe dôvodov,  
upravených v ustanovení § 19 zákona č. 171/1991 Zb. o policajnom zbore v znení neskorších  
predpisov. V ustanovení § 42 a nasl. tento zákon upravuje možnosť umiestniť zaistenú osobu  
do cely policajného zaistenia, ako aj podmienky umiestnenia do cely a podmienky vybavenia  
cely. Zákon neustanovuje žiadny iný spôsob umiestnenia osoby do iného uzavretého  
priestoru. Každé takéto konanie policajta znamená nevyhnutne prekročenie Ústavou  
Slovenskej republiky vymedzených kompetencií, a teda svojvôľu.  
Neprijatie žiadnych opatrení na nápravu zistených nedostatkov a ich rezortné krytie takto  
umožňujú pokračovať v policajnej praxi, ktorá je nezákonná a jej výsledkom je závažné  
porušovanie základných práv a slobôd.  
Prezident Policajného zboru vydal dňa 26. januára 2015 Rozkaz o realizácii úloh  
na zabezpečenie odporúčaní Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či  
ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania“. Paradoxne práve táto interná norma, ktorá  
má zabezpečiť zvyšovanie úrovne dodržiavania ľudských práv a slobôd pri policajných  
postupoch, je jedinou normou, v ktorej je používanie nelegálnych vyhradených  
priestorov upravené. Tento rozkaz v bode 1 písm. c) ukladá riaditeľovi národnej kriminálnej  
agentúry prezídia, riaditeľovi úradu hraničnej a cudzineckej polície prezídia a riaditeľom  
krajských riaditeľstiev Policajného zboru po individuálnom posúdení každého prípadu,  
zabezpečiť vykonávanie umiestňovania osôb obmedzených na osobnej slobode do tzv.  
„určených priestorov útvaru Policajného zboru pre dočasné umiestnenie osôb obmedzených  
na osobnej slobode,“ ako aj pripútavania osôb k vhodným predmetom, len na nevyhnutne  
6
potrebný čas, každé takéto umiestnenie a pripútanie spolu s časovým rozpätím poznamenať  
v príslušnej administratívnej pomôcke a tlačive.  
V súčasnosti teda ako právny základ umiestňovania osôb do nelegálnych vyhradených  
priestorov slúži pre policajtov rozkaz prezidenta Policajného zboru, ktorý nemá povahu ani  
silu zákona, a nie je spôsobilý normatívne upravovať spôsoby obmedzenia osobnej  
slobody tak, ako to predpokladá čl. 17 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Týmto  
interným predpisom vytvoril prezident Policajného zboru policajtom podmienky  
pre arbitrárne konanie.  
Je dôležité si uvedomiť, že polícia nie je štát v štáte, je to orgán verejnej správy.  
Príkladom pokračujúceho porušovania základných práv a slobôd je ďalšie zistenie verejného  
ochrancu práv, týkajúce sa zaistenia osoby podávateľa políciou na OO PZ Lučenec v dňoch  
od 10. mája 2016 do 13. mája 2016. Postup polície počas jeho zaistenia som preskúmavala  
na základe podnetu. Zistila som, že polícia túto osobu umiestnila v nelegálnom  
vyhradenom priestore dňa 10. mája 2016 o 16:50 hod. a držala ju tam zamknutú až  
do dňa 11. mája 2016 do 14:15 hod. Podávateľ strávil v tomto priestore, ktoré nie je  
vybavené lôžkom ani toaletou, podľa jeho slov celý čas spútaný putami, takmer 24 hodín  
(aj počas celej noci).  
U podávateľa boli po jeho prepustení z OO PZ Lučenec lekárom konštatované početné  
zranenia – rozsiahle hematómy na pravej a ľavej ruke, na tvári, v oblasti ľadvín a zo zadnej  
strany stehien, zlomeniny viacerých rebier, zlomenina priečnych výbežkov stavca, zlyhanie  
obličiek. V deň jeho zaistenia pritom podstúpil dve vyšetrenia (vrátane rtg pľúc),  
s konštatovaním, že v čase jeho obmedzenia na osobnej slobode nemal žiadne zranenia.  
Polícia mi neposkytla presvedčivé dôkazy o tom, že k uvedeným zraneniam nedošlo  
na policajnom oddelení.  
Po preskúmaní podnetu som konštatovala, že konaním OO PZ Lučenec bol porušený čl. 3  
Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“) a čl. 16  
ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, ktorého obsahom je zákaz mučiť alebo podrobiť  
krutému, neľudskému či ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestu.  
Podľa judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva je základným zmyslom čl. 3 Dohovoru  
úcta k ľudskej dôstojnosti. Zákaz ponižujúceho zaobchádzania a úcta k ľudskej dôstojnosti  
sú navzájom prepojené do takej miery, že aj v prípade, ak dotknutej osobe následkom  
ponižujúceho zaobchádzania nevznikli žiadne závažné ani dlhotrvajúce následky, možno  
hovoriť o porušení čl. 3 Dohovoru, ak štátne orgány s dotknutou osobou zaobchádzali  
nie ako so subjektom, ale ako s objektom práva.  
Som presvedčená, že umiestňovanie osôb, ktorých osobná sloboda je obmedzená,  
do nelegálnych vyhradených priestorov predstavuje takýto spôsob ponižujúceho  
zaobchádzania, t.j. zaobchádzanie s ľuďmi nie ako so subjektmi, ale ako s objektmi práva.  
7
Absencia zákonných podmienok pre umiestnenie do takýchto priestorov (poučenie  
o právach, právo na právnu pomoc, poskytnutie informácie blízkej osobe, možnosť podania  
sťažnosti alebo opravného prostriedku), ako aj podmienok vybavenia týchto priestorov  
(absencia lôžka, monitoringu, možnosti privolať pomoc, poskytovanie jedla a zabezpečenie  
pitného režimu) vytvárajú priestor pre svojvôľu bez možnosti náležitej kontroly  
a garancie dodržiavania základných práv a slobôd.  
Nezákonný postup orgánu verejnej správy nemožno v demokratickom a právnom štáte  
ospravedlniť prevádzkovými, organizačnými, technickými, finančnými a ani žiadnymi inými  
inštitucionálnymi potrebami. Takýto nezákonný policajný postup je viacnásobným zásahom  
do základných práv fyzickej osoby, a to podľa čl. 5 Dohovoru (obmedzenie osobnej slobody  
na neistý čas v nelegálnom priestore a nelegálnym postupom), aj podľa čl. 3 Dohovoru  
(pre nedostatočné podmienky v tomto priestore, ak v nich zatvorená osoba trávi viac hodín).  
Prezident Policajného zboru ma v liste zo dňa 28. apríla 2015 informoval o tom, že  
špecifikácia tzv. „vyhradeného priestoru“ bola predložená do legislatívneho procesu  
za účelom jej zapracovania do novely zákona o Policajnom zbore. Konštatujem, že  
do dnešného dňa takáto právna úprava nebola prijatá a súčasné pomery naďalej  
umožňujú pri vykonávaní zaužívanej policajnej praxe zásahy do základných práv  
a slobôd osôb.  
V demokratickom a právnom štáte je neprípustný taký policajný postup, ktorý neupravuje  
zákon. Tento, verejným ochrancom práv zistený a namietaný policajný postup, je zaužívanou  
bežnou policajnou praxou, ktorej dôsledkom je porušovanie základných práv veľkého  
množstva osôb. Ide o zjavne svojvoľný postup orgánu verejnej správy.  
Považujem za závažné zistenie, že po tom ako som upozornila na závažné porušovanie  
základných ľudských práv nezákonným policajným postupom, zodpovedný predstaviteľ  
polície namiesto okamžitého zákazu nezákonného postupu vydal rozkaz, ktorým  
rozkázal svojím podriadeným tento nezákonný postup uplatňovať, dôkazom je aj  
prípad z Lučenca. Nezákonným postupom polície dochádza k pokračovaniu  
v porušovaní základného práva osôb, ktoré má systémový charakter, a teda sa týka  
veľkého počtu osôb.  
Z toho dôvodu využívam svoje oprávnenie ustanovené v § 24 zákona č. 564/2001 Z. z.  
o verejnom ochrancovi práv, podľa ktorého, ak verejný ochranca práv zistí skutočnosti  
nasvedčujúce, že porušenie základného práva alebo slobody je závažné alebo sa týka väčšieho  
počtu osôb, môže predložiť národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy  
môže byť aj návrh, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.  
Vzhľadom na závažnosť zistení spolu s mimoriadnou správou predkladám aj návrh, aby táto  
mimoriadna správa bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.  
8
Po prerokovaní správy na schôdzi národnej rady navrhujem, aby národná rada prijala tieto  
odporúčania verejného ochrancu práv:  
1) V zákone o Policajnom zbore výslovne uviesť:  
-
policajtovi sa v priestoroch policajnej budovy zakazuje obmedziť osobnú slobodu  
fyzickej osobe jej umiestnením do iných uzavretých priestorov, než sú na to  
určené cely policajného zaistenia,  
-
-
policajtovi sa zakazuje už uzavretú osobu pripútať k stene, k predmetom, spútať  
ju a akýmkoľvek spôsobom ju znehybniť alebo znehybňovať bez lekárskeho  
odporúčania, z ktorého je zrejmé, že takýto postup vyžaduje ochrana zdravia  
zaistenej, zadržanej, predvedenej osoby,  
policajt je povinný v prípade, ak dôjde k zhoršeniu psychického, fyzického  
zdravia policajtom zaistenej, zadržanej, predvedenej osoby počas jej zaistenia,  
zadržania, predvedenia, preukázať odborným lekárskym vyjadrením príčiny  
zhoršenia jej zdravia.  
2) Opakovane poukazujem na to, že Slovenská republika nevytvorila podmienky  
na naplnenie základného práva osoby na nezávislé a účinné vyšetrenie policajných  
postupov a postupov iných štátnych orgánov, ktoré uplatnili voči nej silu a takáto  
osoba si z tohto dôvodu nemôže riadne uplatniť právo na účinný prostriedok  
nápravy a na primerané odškodnenie v prípade, ak sa chyba v postupe štátneho  
orgánu preukáže. Pretože podľa čl. 86 písm. e) Ústavy Slovenskej republiky národná  
rada môže zriaďovať ministerstvá a ostatné orgány štátnej správy odporúčam, aby  
národná rada ustanovila nezávislý orgán vyšetrovania policajných postupov  
a postupov iných štátnych orgánov voči fyzickej osobe, pri ktorých je podozrenie  
na neoprávnené použitie sily, mučenie, kruté a neľudské zaobchádzanie.  
Požiadavka nezávislosti vyžaduje, aby tento orgán nebol podriadený vláde, nebol  
súčasťou ministerstva vnútra, polície, prokuratúry a iných orgánov, a aby nebol  
obsadený policajtmi, bývalými policajtmi alebo príslušníkmi iných zložiek,  
ktorých postupy by mal preskúmavať.  
3) Podľa čl. 86 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky do pôsobnosti národnej rady patrí aj  
kontrola toho, ako sa zákony dodržiavajú, preto odporúčam, aby poslanci vykonali  
poslanecký prieskum zameraný na využívanie tých policajných priestorov, ktoré nie  
sú celami, ale boli vytvorené na tzv. dočasné zatváranie osôb.  
9