Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jana Nehézová a Natália Grausová.
Cieľom predloženého návrhu je zvýšenie príspevku na každé ďalšie dieťa, ktoré sa narodilo súčasne s dieťaťom podľa odseku § 4 ods. 2 z 25% na 50% na každé ďalšie dieťa, t.j. na dvojčatá, trojčatá, a ďalšie viacerčatá.
Dnes v praxi rodič dvojičiek, ktorý si nárokuje na rodičovský príspevok dostáva sumu 254 eur na dve deti, čo je len o niečo vyše 50 eur viac ako rodič s jedným dieťaťom. Rodičovský príspevok na deti trojičky je dnes 304,80 eur. Tieto sumy podľa navrhovateliek nedostatočné na pokrytie potrieb detí narodených súčasne z jedného tehotenstva. Je to dokonca legálna diskriminácia matiek rodičov, ktorým sa narodili viacerčatá. Tieto deti majú „smolu“, že sa narodili v jeden a ten istý deň, termín ako ich súrodenec. Štát tak šetrí na nesprávnom mieste, na deťoch, ktoré majú byť našou budúcnosťou. Vládni predstavitelia to v minulosti odôvodňovali tým, že žena/rodič je len jedna/jeden a príspevok je hlavne pre rodiča, aby preklenul obdobie počas ktorého je doma s dieťaťom. Tento argument je podľa navrhovateliek nedostačujúci na to, aby ním štát prekryl diskrimináciu týchto detí. Vyvracia to aj fakt, že tento príspevok dostávajú aj rodičia, ktorí odídu do práce.
V minulosti sa vyskytli aj iné námietky ohľadom tohto príspevku pre viacerčatá verzus príspevku pre rodiča, ktorý je na rodičovskej dovolenke s dvoma a viacerými deťmi v rôznom veku. Nie je to však to isté, vekový rozdiel medzi súrodencami sa ovplyvniť plánovaným rodičovstvom, no pri viacerčatách v jednom tehotenstve sa to ovplyvniť nedá. Štát nešetrí na viacerčatách len v oblasti percentuálneho navýšenia príspevku, ale aj v dĺžke jeho vyplácania. Ako príklad uvádzame tabuľku.
Dvojičky
2 deti s vekovým rozdielom, vyšším ako 3 roky
2 deti s 9 mesačným rozdielom
Obdobie
oMaterská 6+2 mesiace
oRodičovský príspevok 28 mesiacov po 254 eura
oMaterská 6+6 mesiacov
oRodičovský príspevok 2x30 mesiacov po 203,20 eura
oMaterská 6+6 mesiacov
oRodičovský príspevok 34 mesiacov po 203,20 eura
Z tabuľky nám vyplýva, že rodič na rodičovskej dovolenke s 2 deťmi naraz a rodič na rodičovskej dovolenke s 2 deťmi s vekovým rozdielom cca 3 roky dostane väčší rodičovský príspevok ako rodič na rodičovskej dovolenke s dvojičkami. Je to nepochopiteľná vec, kedy
pravdepodobne štát počíta s menšími výdavkami na 2 deti narodené súčasne v jednom tehotenstve ako pri deťoch narodených v 2 tehotenstvách po sebe. Pritom z praxe vieme, že pri viacerčatách je potrebná viacnásobná „výbavička“ a starostlivosť súčasne (viac postieľok, kočíkov, plienok, hygienických potrieb, oblečenia, viac jedla, viac prania atď.). Dnes podľa zákona každé „nadpočetné“ dieťa z jedného a toho istého tehotenstva žiť len na 25%. V nadnesenom význame jedno dieťa z dvojičiek jesť, piť, používať - plienky, hygienické potreby, oblečenie a iné veci potrebné pre jeho vývin len na 25 %.
Navrhovateľky toho názoru, že štát musí dbať o svoju budúcnosť a podporovať biologickú rodinu a o to viac rodinu v ktorej sa v jednom tehotenstve narodilo viac ako jedno dieťa. Tieto deti, nie sú častým zjavom, preto by sme si ich mali viac ceniť.
Navrhujeme preto navýšenie sumy tohto príspevku o 50 % na každé ďalšie dieťa, ktoré sa narodilo súčasne s dieťaťom podľa §3 ods.2. K tomuto % sme dospeli po zrelej úvahe, zvážení finančných prostriedkov Slovenskej republiky. Keďže 100 % navýšenie tohto príspevku pre viacerčatá nie je v dnešnej dobe pre finančný stav Slovenskej republiky reálny, prichádzajú navrhovateľky so záväzkom jeho postupného navyšovania v nasledujúcich rokoch do 100 % výšky na každé ďalšie narodené dieťa z jedného tehotenstva. Dnes ako navrhovateľky vychádzame z reálnej situácie a žiadosti mamičiek viacerčiat, pre ktoré je 25 % situácia príspevku neúnosná.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv a negatívny vplyv na verejné financie.
B.Osobitná časť
K Čl. I
V § 4 ods.2 sa navrhuje zmeniť percentuálne navýšenie z 25 % na 50 %.
K Čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona 1. januára 2017.