NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
CRD- 1521/2016
194a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 194) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 197 z 12. septembra 2016 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 194) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
2
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 79 zo 4. októbra 2016 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 31 zo 4. októbra 2016 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V čl. I, 1. bode sa za slová „§ 20a“ vkladajú slová „písm. b)“.
Legislatívno-technická pripomienka, spresnenie o aké ustanovenie ide.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2. V čl. I, 3. bode § 24 ods. 1 písm. h) sa slovo „prístupu“ nahrádza slovami „o prístupe“.
Legislatívno-technická pripomienka.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V čl. I sa za bod 8 vkladá nový bod 9, ktorý znie:
9. V § 65d ods. 6 sa slová „do 30. novembra 2017“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2018“ a slová „1. decembra 2017“ sa nahrádzajú slovami „1. decembra 2018“.
Doterajšie body 9 až 16 sa označia ako body 10 až 17.
Podľa prechodných ustanovení k zákonu č.314/2014 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplňujú niektoré zákony Navrhovateľ, ktorému bol vydaný rozsah hodnotenia navrhovanej činnosti alebo jej zmeny pred 1.januárom 2015, a ktorý do 30. novembra 2017 nepredloží správu o hodnotení činnosti, platnosť jeho rozsahu hodnotenia k navrhovanej činnosti alebo jej zmene zaniká 1.decembra 2017. Povinnosť sa nevzťahuje na prípady, kedy bol v rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti alebo jej zmeny určený harmonogram.“
Podľa dôvodovej správy k zákona č. 314/2014 Z. z. úprava prechodných ustanovení smerovala k tomu, aby nedochádzalo po nadobudnutí účinnosti novej právnej úpravy k neefektívnemu predlžovaniu procesnej stránky posudzovania, k duplicitne vykonaným procesom a k zvýšeným výdavkom spojeným s týmito konaniami. Zároveň bola snaha zachovať výsledky posudzovania vplyvov prijaté podľa platných postupov v čo najväčšej miere, pokiaľ to povaha konkrétneho štádia posudzovania dovoľuje.
Doplňujúcim návrhom sa navrhuje posunúť lehotu v ktorej môže navrhovateľ, ktorému bol stanovený rozsah hodnotenia navrhovanej činnosti alebo jej zmeny pred 1. januárom 2015, predložiť správu o hodnotení navrhovanej činnosti alebo jej zmeny. Posunutím lehoty získa navrhovateľ časový priestor na vypracovanie správy o hodnotení. V prípade, že by navrhovateľ nepredložil
4
správu o hodnotení do 30. novembra 2017, nedodržanie lehoty ho vracia na začiatok celého procesu posudzovania, ktorý už absolvoval.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. K Čl. I bodu 10.
V Čl. I bod 10 znie:
„10. V prílohe č. 8 kapitole č. 1 položka č. 16 znie:
16.
Vrty (okrem vrtov na skúmanie stability pôdy súvisiacich s ťažobnou činnosťou) najmä:
-vrty na využívanie geotermálnej energie a geotermálnych vôd
-vrty na uskladnenie rádioaktívneho odpadu
-vrty pre vodné zdroje
od 500 m
bez limitu
od 600 m
do 500 m
od 300 m
“.“.
Limit 600 m na zisťovacie konanie bol navrhnutý na základe dôkladnej analýzy publikovaných odborných údajov o výskyte vybraných nerastných surovín (najmä ropy a zemného plynu) na území Slovenskej republiky.
Úprava textu v zátvorke je vykonaná za účelom spresnenia pôvodného znenia. Skúmanie stability pôdy sa vykonáva v súvislosti s ťažbou nerastných surovín a vplyvmi poddolovania na zemský povrch.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. V čl. I, 14. bode sa slová „sa kapitole č. 8“ nahrádzajú slovami „kapitola č. 8 sa“.
Gramatická úprava textu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
6. V čl. I, 16. bode sa za slová „časti C kapitole V.“ vkladajú slová „v nadpise“.
Legislatívno-technická pripomienka, spresnenie ustanovenia
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 6 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 194) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 194) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 40 z 11. októbra 2016.
6
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Peter A n t a l, v. r.
predseda výboru