1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1493/2016
175a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 175) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu n
ávrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (tlač 175)
podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
2
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 70 zo 4. októbra 2016,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 57 zo 4. októbra 2016 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 19 zo 6. októbra 2016.
IV.
3
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I druhom bode v § 24a ods.3 sa slová na konci odseku 3 „vo vzťahu k najvyššiemu súdu“ vkladajú za slová „Kancelária najvyššieho súdu“.
Odporúčame spresniť normatívny text tak, aby bolo jednoznačné, že ide výkon činností vo vzťahu k najvyššiemu súdu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I druhom bode v 24a ods. 6 sa odkazy „8b“ a“8c“ prečíslujú na „7a“ a „7b“. Navrhovaná zmena sa premietne aj v citácii poznámok pod čiarou k odkazom 8b a 8c.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s bodom 34 legislatívno-technických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I druhom bode v § 24a ods. 7 sa slová „zamestnancov kancelárie najvyššieho súdu“ nahrádzajú slovami „zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme“.
Ide o spresnenie a doplnenie normatívneho textu v nadväznosti na úpravu v § 24a ods. 6.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. I bode 4 v § 35 ods. 1 sa za slovami „kancelárie najvyššieho súdu“ vkladá čiarka a slová „ak tento zákon neustanovuje inak“.
V čl. I ôsmom bode sa v navrhovanom znení ustanovenia § 74 ods. 4 predsedovi najvyššieho súdu ponecháva
4
kompetencia v oblasti správy súdu, a to zabezpečovanie riadenia osobného úradu. Z uvedeného dôvodu je potrebné pripustiť výnimku z pravidla v § 35 ods. 1.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. V čl. I sa za bod 12 vkladá nový bod 13, ktorý znie:
„13. Za § 82k sa vkladá § 82l, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠82l
Osobitné ustanovenia o elektronickom výkone verejnej moci na súdoch
(1) Prihlásenie sa do elektronickej schránky42g) bez potvrdenia elektronickej doručenky počas úložnej lehoty pri doručovaní elektronického úradného dokumentu, ktorý sa doručuje do vlastných rúk a u ktorého je vylúčené náhradné doručenie sa považuje za bezdôvodné odopretie prijatia doručovaného elektronického úradného dokumentu; elektronický úradný dokument sa v takom prípade považuje za doručený dňom nasledujúcim po uplynutí úložnej lehoty.
(2) Ak je podľa predpisov o konaní pred súdmi potrebné doručovať podanie účastníka konania alebo strany v konaní, ustanovenia osobitného predpisu42g) o zaručenej konverzii sa nepoužijú a vyhotovia sa rovnopisy týchto podaní v elektronickej alebo listinnej podobe.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 42g znie:
42g) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.“.
Ostávajúce body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na požiadavky na výkon verejnej moci v elektronickej podobe vyplývajúce zo zákona o e-Governmente sa navrhuje pre potreby súdov vyriešiť plošne (rozumej bez nutnosti novelizovať každý jeden procesný predpis) dve otázky odopretie prijatia podania pri elektronickom doručovaní a distribúciu elektronických podaní stranám v konaní a účastníkom konania (vylúčenie nutnosti vykonávať zaručenú konverziu).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. V sa vypúšťa bod 3.
5
Ostávajúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaný novelizačný bod sa javí ako nadbytočný s ohľadom na navrhované znenie uvedené v čl. I druhom bode v § 24a ods. 4 poslednej vete a ods. 5, z ktorých jednoznačne vyplýva atribút podriadenosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. V čl. V štvrtý bod znie:
„4. V § 12 ods. 1 sa slová „piateho bodu“ nahrádzajú slovami „šiesteho bodu“.“.
Ide o spresnenie normatívneho textu v súlade s platnou právnou úpravou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. V čl. V piatom bode v § 12 ods. 5 sa vypúšťajú slová „v príslušnom tvare“.
Ide o vypustenie navrhovaného textu z dôvodu nadbytočnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 8), s návrhom schváliť.
V.
6
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu
zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 175)
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho n
ávrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v druhom čítaní (tlač 175a)
bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 82 z 11. októbra 2016.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Martina Nemkyho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 11. októbra 2016