1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
_______________________________________________________________Číslo: 1496/2016
178a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 178)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 155 zo 6. septembra 2016 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 178) na prerokovanie týmto výborom:
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky oznámil poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý, ktorý nie je členom Výboru NR SR pre financie a rozpočet, oznámil v určenej lehote gestorskému výboru svoje stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 63 zo dňa 4. októbra 2016)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 54 zo dňa 4. októbra 2016)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I 2. bodu
Za doterajší bod 2 sa vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 8 ods. 5 sa slová „po 1. októbri“ nahrádzajú slovami „po 1. auguste“.“.
Doterajšie body čl. I sa primerane prečíslujú. Účinnosť nového bodu sa navrhuje od 1. januára 2017.
Vychádzajúc z doterajších skúseností z aplikačnej praxe sa navrhuje vytvoriť dlhší časový priestor na čerpanie bežných výdavkov, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe ako bežný transfer. Vytvárajú sa tým priaznivejšie podmienky pre prijímateľa na využívanie rozpočtových prostriedkov a to tak, že do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka bude možné použiť bežný transfer poskytnutý zo štátneho rozpočtu po 1. auguste rozpočtového roka, t. j. dva mesiace skôr ako podľa platnej právnej úpravy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I 6. bodu (§ 14 ods. 3)
V čl. I 6. bode § 14 ods. 3 sa slová „§ 8 10 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ nahrádzajú slovami „osobitného predpisu18b)“.
Na konci sa pripájajú slová:
Poznámka pod čiarou k odkazu 18b znie:
18b) § 27 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2016 Z.z.“.
3
Ide o legislatívno-technickú pripomienku - o dôsledné rešpektovanie zaužívaného spôsobu odkazovania na iný právny predpis . Podľa čl. 5 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z. sa v normatívnom texte návrhu zákona nesmie odkazovať na iné zákony, resp. ustanovenia iných zákonov. Túto funkciu plní odkazový aparát zákona, ktorý nemá normatívny charakter a teda nie je priamo ovplyvňovaný prípadnými novelizáciami zákonov, na ktoré sa odkazuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I 16. bodu (§ 22 ods. 4)
V čl. I 16. bode § 22 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Rozpočtová organizácia sústreďuje všetky príjmy a realizuje všetky výdavky prostredníctvom účtov vedených v Štátnej pokladnici, ak tak ustanovuje osobitný predpis.18)“.
Ide o doplnenie navrhovaného nového znenia § 22 ods. 4 , ktoré koreluje s platným znením tohto ustanovenia, ako aj so zákonom č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje systém štátnej pokladnice, v rámci ktorého rozpočtové organizácie vedú svoje účty v Štátnej pokladnici Slovenskej republiky, ak tak ustanovuje zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I 23. bodu
Za doterajší bod 23 sa vkladá nový bod 24, ktorý znie:
„24. Za § 37i sa vkladá § 37j, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠37j
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2017
Ustanovenie § 8 ods. 5 v znení účinnom od 1. januára 2017 sa prvýkrát uplatní na bežné výdavky poskytnuté v roku 2017.“.“.
Doterajšie body čl. I sa primerane prečíslujú. Účinnosť nového bodu sa navrhuje od 1. januára 2017.
V nadväznosti na nový novelizačný bod 3 sa v prechodnom ustanovení ustanovuje, že táto právna úprava sa použije prvýkrát na bežný transfer poskytnutý po 1. auguste 2017.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
5.K čl. V
Text čl. V znie:
„Doterajší text § 27 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Pri procese tvorby návrhu zákona o štátnom rozpočte sa ustanovenia § 8 10 nepoužijú.“.
Navrhované doplnenie § 27 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky rešpektujú osobitosti procesu tvorby zákona o štátnom rozpočte v súlade so zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1, 2, 3, 4, 5 (1 5) hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 178) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 178a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 75 z 11. októbra 2016.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Irén Sárközy, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 11. októbra 2016
Ladislav Kamenický, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet