DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Ján Budaj, Viera Dubačová a Oto Žarnay.
Ochrana detí a mladistvých pred rizikom závislosti na hazardných hrách, zamedzenie ľahkého prístupu k hazardným hrám alebo akéhokoľvek iného častého kontaktu s nimi, či snaha odstrániť nežiaduce vplyvy s tým spojené, sa dajú označiť za priority rezonujúce v dnešnej spoločnosti v súvislosti s problematikou hazardných hier.
Na základe poznatkov z praxe patria medzi hlavné ciele predkladaného návrhu zákona:
1)umožniť obecným zastupiteľstvám, aby mohli všeobecne záväzným nariadením obce zakázať prevádzkovanie len niektorých hazardných hier (podľa súčasnej právnej úpravy je totiž možné zakázať prevádzkovanie buď všetkých, alebo ani jednej z uvedených hazardných hier),
2)umožniť obecným zastupiteľstvám, aby mohli všeobecne záväzným nariadením obce zakázať prevádzkovanie hazardných hier aj v jednotlivých častiach obce (podľa súčasnej právnej úpravy je totiž možné zakázať prevádzkovanie buď na celom území obce, alebo nikde)
3)umožniť obecným zastupiteľstvám, aby mohli všeobecne záväzným nariadením obce zakázať prevádzkovanie hazardných hier aj bez toho, aby 30% obyvateľov obce starších ako 18 rokov veku podpísalo petíciu, ktorou sa sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier.
Návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy spočívajúce v možnosti obcí a ich obyvateľov účinnejšie bojovať proti nežiaducim vplyvom spojeným s prevádzkovaním hazardných hier na ich území, čo však naopak zakladá negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie prevádzkovateľov hazardných hier. Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné vyčísliť, nakoľko nie je jasné, koľko obcí a v akom rozsahu sa rozhodne prijať všeobecne záväzné nariadenia, regulujúce hazardné hry. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy taktiež nie je možné vyčísliť, keďže náklady na prevádzku sociálnych služieb pre osoby, postihnuté gamblerstvom (patologickým hráčstvom) nie sú samostatne evidované, a tak nie je možné vyčísliť úsporu na týchto výdavkoch. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky,