Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet a na rozpočet verejnej správy. A to preto, lebo zvýšenie príspevku na starostlivosť o dieťa prispeje k jeho zvýšenému čerpaniu, k lepšiemu zosúlaďovaniu rodinného a pracovného života a skoršiemu návratu rodičov z rodičovskej dovolenky do zamestnania. To bude znamenať jednak úsporu prostriedkov zo štátneho rozpočtu vynakladaných na rodičovské príspevky, jednak zvýšený príjem z daní a odvodov pracujúcich rodičov. Pripomeňme, že príspevok na starostlivosť o dieťa je z 25% hradený zo štátneho rozpočtu a zo 75% z prostriedkov EÚ.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a pozitívny dopad na sociálne vplyvy, nezakladá vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa, aby sa za zárobkovú činnosť na účely tohto zákona považovala nielen činnosť samostatne zárobkovo činnej osoby (SZČO), z ktorej je SZČO povinne dôchodkovo poistená ale aj činnosť, z ktorej SZČO povinne poistená nie je. Napríklad ak má matka pozastavenú živnosť pri narodení dieťaťa a v čase kedy má dieťa vek 2 roky živnosť obnoví, síce tak začne podnikať a nesporne vykonáva zárobkovú činnosť avšak podľa zákona o sociálnom poistení nie je hneď po obnovení živnosti povinne dôchodkovo poistená. Podľa súčasnej úpravy tak nemôže čerpať príspevok na starostlivosť o dieťa, čo ju významne znevýhodňuje.
Podľa súčasnej úpravy osobný asistent, ktorý pomáha fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, nie je povinne dôchodkovo poistený ako SZČO a preto nemôže čerpať príspevok na starostlivosť o dieťa. Preto sa navrhuje, aby sa za zárobkovú činnosť považovala aj činnosť osobného asistenta.
Legislatívnotechnická zmena súvisiaca s bodom 1, teda so zmenou definície zárobkovej činnosti. Poznámka pod čiarou novo odkazuje na definíciu SZČO danú zákonom o zdravotnom poistení. Za zárobkovú činnosť na účely tohto zákona sa tak bude považovať činnosť SZČO bez ohľadu na to, či je SZČO povinne dôchodkovo poistená.
Navrhuje sa zvýšenie najvyššej možnej sumy príspevku na starostlivosť o dieťa na 400 eur.