K bodu 1Účelom návrhu zákona je rozšírenie množiny podpôr pre ťažko zdravotne postihnuté osoby, ktoré sa na účely posúdenia poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia nepovažujú za príjem, a to tak pokiaľ ide o druh podpory (nielen peňažné, ale aj nepeňažné plnenia), ako aj okruh subjektov (nielen nadácie, občianske združenia a pod., ale aj iné právnické osoby a fyzické osoby.
Charitatívna činnosť má mnoho podôb. Asi najväčšmi je spoločnosťou vnímaná organizovaná charitatívna činnosť. Vychádzajúc z cieľov charity za ňu však možno považovať aj obyčajné poskytnutie daru, alebo iného peňažného či nepeňažného plnenia. Spoločným znakom je teda vždy snaha o zlepšenie životných podmienok spravidla znevýhodnených skupín obyvateľstva.
Keďže charitatívna činnosť neraz supluje štát v oblastiach, v ktorých zlyháva, resp. v oblastiach kde sa znevýhodnené skupiny občanov len s veľkými ťažkosťami približujú čo i len k štandardnej životnej úrovni v krajine.
Súčasná právna úprava do značnej miery znevýhodňuje ťažko zdravotne postihnuté osoby ako príjemcov pomoci od fyzických osôb alebo právnických osôb. Ak ťažko zdravotne postihnutá osoba príjme vecný či peňažný dar alebo iné nemajetkové plnenie na zmiernenie alebo prekonanie sociálneho dôsledku jej ťažkého zdravotného postihnutia, reálne jej hrozí zníženie všetkých ostatných poberaných peňažných príspevkov na kompenzáciu jej ťažkého zdravotného postihnutia.
Uvedený stav spôsobuje to, že snaha fyzických a právnických osôb vychádza neraz nazmar. Ťažko zdravotne postihnutá osoba si tak v konečnom dôsledku nijako nepolepší, ba práve naopak reálne jej hrozí dokonca zníženie životnej úrovne.
Zámerom predloženého návrhu zákona je teda umožnenie prijatia podpory, príspevku či iného nepeňažného plnenia aj od fyzickej osoby, najmä blízkej osoby, alebo právnickej osoby, bez hrozby následného zníženia ostatných poberaných peňažných príspevkov na kompenzáciu jej ťažkého zdravotného postihnutia, poskytovaných príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Zavádzajú sa intertemporálne ustanovenia, ktoré určujú, že novo navrhovaná úprava nemá retroaktívne účinky a uplatní sa až od 1. februára 2017.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. februára 2017.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky