B. Osobitná časťK Čl. I
Návrhom zákona sa rozširuje okruh osôb, ktoré si budú môcť nárokovať príspevok na starostlivosť o dieťa, a to aj o rodičov detí starších ako tri roky, ktorým dieťa nebolo prijaté do materskej školy, v obvode ktorej má dieťa trvalý pobyt (ďalej len „spádová materská škola“) a súčasne sú zamestnaní, prípadne študujú dennou formou štúdia na strednej alebo vysokej škole.
Súčasné znenie zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o príspevku“) umožňuje poskytovanie príspevku len pre tých rodičov, ktorých deti sú do troch rokov veku. Je potrebné konštatovať, že štát v súčasnosti poskytuje rodičom detí do troch rokov okrem príspevku na starostlivosť o dieťa, aj možnosť vybrať si popri zamestnaní rodičovský príspevok. Prostredníctvom tejto sociálnej dávky štát zabezpečuje a pomáha rodičom pri lepšom nástupe do zamestnania, kde tento príspevok má slúžiť na úhradu nákladov buď v jasliach, v inom zariadení, kde je dostatočne postarané o dieťa, prípadne aj v rodinnom prostredí.
Iná situácia je však pre rodičov detí starších ako tri roky, kde rodič už nemá nárok na poberanie rodičovského príspevku, ani príspevku o starostlivosť o dieťa, pričom sa predpokladá, že v tomto období sa bude chcieť opätovne zapojiť do pracovného procesu. Prax je však taká, že materské školy sú už dlhodobo poddimenzované, čo ukazujú aj štatistické údaje o počte nevybavených žiadostí o umiestnenie dieťaťa. V roku 2008 bolo takýchto žiadostí 3010, pričom v roku 2013 až 9682, čo predstavuje alarmujúci vyše 300 % nárast nevybavených žiadostí. Je potrebné konštatovať, že toto číslo bude v nasledujúcich rokoch naďalej stúpať a podľa dostupných prognóz takýto stav by mal trvať najmenej až do roku 2017.
Treba povedať, že zodpovedné subjekty za tento stav – samosprávy a aj štát, si niekoľko rokov známy problém pohadzujú medzi sebou bez akéhokoľvek riešenia. Pokiaľ sa pozrieme na príklady zo zahraničia, v Nemecku štát takúto otázku riešil automaticky rozšírením kapacít, no v Slovenskej republike od roku 2000 máme vysoké množstvo nevybavených žiadostí o umiestnenie detí do materských škôl a riešenia na odstránenie tohto problému nemajú komplexný charakter.
Návrh zákona si neberie za cieľ úplne vyriešenie alarmujúceho stavu s nedostatkom miest v materských školách, no zaväzuje štát, aby vytvoril právny nárok aspoň na čiastočnú úhradu nákladov pre tých rodičov, ktorí ostanú od troch rokov dieťaťa bez akéhokoľvek príjmu a súčasne sa musia vrátiť do zamestnania, prípadne pokračovať v štúdiu. Následne si budú môcť rodičia vybrať, či počas práce umiestnia svoje dieťa v zariadení, kde sa poskytuje starostlivosť o dieťa, alebo ostanú za čiastočný príspevok v starostlivosti napríklad u starých rodičov.
Výška príspevku by mala byť v závislosti od oprávnených nákladov rôzna, avšak až do výšky 280 eur mesačne. Ak by výchova dieťaťa bola zabezpečovaná fyzickou osobou v rodinnom prostredí, výška príspevku by bola 41,10 eur.
Keďže návrhom zákona sa rozširuje okruh oprávnených osôb na získanie príspevku na starostlivosť o dieťa aj o rodičov detí starších ako tri roky veku dieťaťa, ktoré neboli prijaté do spádovej materskej školy, je potrebné stanoviť aj podmienky preukazovania samotného neprijatia