dotácie, ktorým je rozpočtová kapitola Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a účel dotácie, ktorým môže byť len poskytovanie pôžičiek.Zároveň sa umožňuje fondu prijímať pôžičky a úvery z medzinárodných finančných inštitúcií (napr. EIB, CEB), ktorých je Slovenská republika členom a komerčných bánk za presne určených podmienok.
Uvažovať s udržateľnosťou činnosti fondu a následne s využitím dotácie, úveru alebo ich kombinácie je možné len v prípade zákonnej úpravy výšky úrokovej sadzby pôžičiek. Efektívna realizácia zdroja financovania, ktorým je úver, alebo kombinácie štátnej dotácie a úveru je možná len v prípade, že úročenie pôžičiek poskytovaných fondom bude minimálne o 1% vyššie ako úročenie úveru.
Upravuje sa aj maximálna suma, o ktorú sa znižuje nesplatená istina pôžičiek poskytnutých pedagógom po odpracovaní piatich rokov v rezorte školstva. Zníženie istiny sa navrhuje oproti doterajšiemu stavu len ako jednorazové.
Najčastejšími požiadavkami a odporúčaniami klientov fondu a potenciálnych žiadateľov o pôžičku vo vzťahu k podmienkam poskytovania pôžičiek bolo zvýšenie počtu termínov na podanie žiadostí o pôžičku, prehodnotenie, doplnenie a úprava poradia prednostných kritérií na posudzovanie predložených žiadostí o pôžičku v prípade, ak fond nemá dostatok prostriedkov na poskytnutie pôžičky všetkým žiadateľom o pôžičku, ako aj zrýchlenie doby posudzovania predložených žiadostí o pôžičku. Nová úprava podmienok poskytovania pôžičiek vychádza preto z návrhov a požiadaviek súčasných aj potenciálnych žiadateľov o pôžičku, komunikovaných prostredníctvom dotazníkovej kampane, sociálnej siete, osobných stretnutí, telefonických podnetov a cez webové sídlo fondu.
Návrh novely zároveň pomôže zlepšiť sociálnu situáciu doteraz neoprávnenej skupine žiadateľov - mladých vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov a umeleckých pracovníkov do 35 rokov.
Predložený návrh zákona tiež odstraňuje problémy pri aplikácii niektorých ustanovení zákona pri preukazovaní niektorých skutočností žiadateľmi a klientmi fondu a spracúvaní poskytnutých údajov.
Návrh predpokladá pozitívne sociálne vplyvy aj negatívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na služby pre občana. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na informatizáciu.
Návrh materiálu je v súlade s Ústavou SR, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s nálezmi Ústavného súdu SR.