Pripomienky akceptované
K procesu
Predkladateľ zaslal materiál dňa 01.06.2016 do Predbežného pripomienkového konania, čím nepostupoval v súlade s procesom podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov a zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (účinné od 01.04.2016), nakoľko tejto fáze legislatívneho procesu predchádza:
1.povinnosť predkladateľa zverejniť na portáli predbežnú informáciu o pripravovanom návrhu právneho predpisu podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v záujme informovania verejnosti a orgánov verejnej správy;
2.rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, a to do desiatich pracovných dní od schválenia Plánu legislatívnych úloh vlády SR, ak je materiál doň zahrnutý. Plán legislatívnych úloh vlády SR ešte nebol schválený vládou SR (26.05.2016 bolo ukončené Medzirezortné pripomienkové konanie a aktuálne prebieha proces jeho vyhodnotenia) a teda Ministerstvu hospodárstva SR ešte nezačala plynúť lehota desiatich pracovných dní na informovanie predkladateľa o povinnosti vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi;
3.povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, v prípade, ak o tejto povinnosti rozhodne Ministerstvo hospodárstva SR na odporúčanie SBA. Dňa 19.05.2016 SBA odporučila Ministerstvu hospodárstva SR rozhodnúť v predmetnom materiáli o povinnosti vykonať tieto konzultácie v rámci vyjadrenia sa k materiálom, ktoré sú zahrnuté do Plánu legislatívnych úloh vlády SR;
4.rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR aby SBA vypracovala Test vplyvu na malé a stredné podniky podľa bodu 6. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, ak jeho vykonanie SBA odporučí z dôvodu predpokladu existencie vplyvu na malé a stredné podniky a za predpokladu, že k materiálu boli vykonané konzultácie;
Predkladateľ týmto svojím procesným pochybením neumožnil verejnosti oboznámiť sa s pripravovaným materiálom formou predbežnej informácie na portáli, Ministerstvu hospodárstva SR rozhodnúť o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi, podnikateľským subjektom zúčastniť sa na týchto prípadných konzultáciách a SBA vypracovať Testu vplyvu na malé a stredné podniky.
Akékoľvek konzultácie vykonané pred uverejnením informácie predkladateľa o príprave materiálu (ani „možnosť vyjadriť sa vybranému okruhu subjektov k predmetnému materiálu v rámci tzv. VPK“, ktorú predkladateľ spomína v Doložke vybraných vplyvov v časti Poznámky) nemožno považovať za konzultácie v zmysle bodu 5. Jednotnej metodiky pre účely vykonania Testu vplyvu na malé a stredné podniky.
Navyše, v nadväznosti na identifikovaný vplyv na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov by mal predkladateľ vypracovať analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vysvetlenie procesného postupu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR:
Tvorba návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) začala de facto ešte v „starom režime“ koncom roka 2015, a to v období pred účinnosťou zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (§ 2 až 10 nadobudli účinnosť 1. apríla 2016), pred účinnosťou zmien a doplnení Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (nadobudli účinnosť 1. apríla 2016), pred spustením nového portálu Slovlex (uvedený do prevádzky 1. apríla 2016) a v neposlednom rade aj pred schválením nových legislatívnych pravidiel vlády SR (schválené uznesením vlády Slovenskej republiky zo 4. mája 2016). Cieľom bola čo najskoršia možná finalizácia celého legislatívneho procesu vzhľadom na časovú tieseň súvisiacu s povinnosťou vyplývajúcou z ustanovenia čl. 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2120 z 25. novembra 2015, ktorým sa ustanovujú opatrenia týkajúce sa prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných sieťach v rámci Únie („Členské štáty ustanovia pravidlá o ukladaní sankcií za porušovanie článkov 3, 4 a 5 a prijmú všetky potrebné opatrenia na zabezpečenie ich vykonávania. Stanovené sankcie musia byť účinné, primerané a odrádzajúce. Členské štáty oznámia Komisii uvedené pravidlá a opatrenia do 30. apríla 2016 a bezodkladne jej oznámia každú následnú zmenu, ktorá má na ne vplyv.“). S potrebou novelizovať zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZEK“) bol oboznámený aj Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, s ktorým bola konzultovaná prípadná potreba zapracovania jeho požiadaviek vyplývajúcich zväčša z aplikačnej