DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Protokol o zmene a doplnení Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky a jej Štatútu (ďalej len „Protokol“)
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom Protokolu je aktualizácia zmluvnej základne Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „MIB“), keďže platné znenie Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky, ako aj platné znenie jej Štatútu, nezodpovedajú súčasným reáliám a naďalej odzrkadľujú stav z roku 1970, kedy bola MIB založená v rámci Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. S cieľom podpory transformácie MIB na modernú medzinárodnú finančnú inštitúciu je potrebné zaktualizovať jej zmluvnú základňu v súlade so štandardmi iných medzinárodných finančných inštitúcií.
Medzinárodná investičná banka bola založená v roku 1970 a svoju činnosť začala 1.1.1971. MIB je medzinárodná finančná inštitúcia so sídlom v Moskve a svoju činnosť vykonáva na základe Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „Dohoda“) a Štatútu Medzinárodnej investičnej banky (ďalej len „Štatút“), ktorý je neoddeliteľnou súčasťou tejto Dohody. Dohoda je zaregistrovaná v Sekretariáte OSN. V roku 1970 bolo bývalé Československo zakladajúcim členom MIB. Členstvo Slovenskej republiky vzniklo v roku 1993 v dôsledku sukcesie do medzinárodných dohôd uzavretých bývalým Československom a rozdelením jeho podielu medzi Českú republiku a Slovenskú republiku v pomere 2:1.
Protokol mení a dopĺňa znenie Dohody o založení Medzinárodnej investičnej banky a znenie jej Štatútu, ktoré sú v novom znení prílohou k Protokolu.
Podľa článku III Protokolu tento Protokol podlieha ratifikácii a nadobudne platnosť po uplynutí 30 dní od dátumu, kedy posledná zo zmluvných strán odovzdá ratifikačnú listinu depozitárovi tohto Protokolu.
Vzhľadom na skutočnosť, že zmeny sa dotýkajú činnosti MIB, ich predmet nie je upravený v právnom poriadku Slovenskej republiky.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Dohoda o založení Medzinárodnej investičnej banky je medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických alebo právnických osôb, ktoré definované v článkoch 13, 14 a 15 tejto dohody.
2
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve Európskej únie:
Predmet návrhu nie je v práve EÚ explicitne upravený.
Súlad medzinárodných zmlúv s právom EÚ: bezpredmetné.
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Z kategórií medzinárodných zmlúv vymedzených čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodné zmluvy, z ktorých vzniká Slovenskej republike členstvo v medzinárodných organizáciách. Súčasne je Dohoda o založení Medzinárodnej investičnej banky medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Z kategórií medzinárodných zmlúv vymedzených čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodné zmluvy, na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon a zároveň zmluvy, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Vzhľadom na priamu použiteľnosť niektorých ustanovení medzinárodných zmlúv a jej prednosť pred zákonmi nie je potrebné zrušiť alebo zmeniť z dôvodu duplicity žiadny právny predpis.
Prijatie návrhu Protokolu predstavuje zmenu medzinárodnej zmluvy prezidentskej povahy, ktorá si nevyžaduje zmenu vnútroštátnych právnych predpisov, netýka sa záväzkov v rámci iných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a je v súlade s právom Európskej únie.