Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Vládny návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k službám na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života a pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa, ktoré sú zacielené na rodičov a ich maloleté deti, hlavne matky, ktoré sa pred ukončením rodičovskej dovolenky rozhodnú pre výkon zárobkovej činnosti, alebo štúdium na vysokej, alebo strednej škole a prostredníctvom fyzickej alebo právnickej osoby zabezpečia dieťaťu riadnu osobnú starostlivosť v čase vykonávania týchto činností.
Vládny návrh novely taktiež predpokladá zvýšenie kvality poskytovanej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku, resp. do šiestich rokov veku a ak ide o dieťa s nepriaznivým zdravotným stavom opatrovateľom detí buď v domácom prostredí dieťaťa, alebo v domácom prostredí opatrovateľa detí poprípade v pracovnom prostredí rodiča dieťaťa.
Podľa zisťovania EU SILC 2014 je Slovenská republika v oblasti formálnej starostlivosti o deti do troch rokov veku pod priemerom EU28 (28 %). Na základe tohto zisťovania je formálna starostlivosť o dieťa poskytovaná pre 6 % detí do troch rokov veku. Z medziročného porovnania vyplýva nárast o 2 percentuálne body. Vo vekovej skupine detí do troch rokov veku je 2 8% detí poskytovaná iná starostlivosť. (EU28, 30 %). Na Slovensku je 68 % detí zabezpečovaná starostlivosť o dieťa do troch rokov veku osobne zo strany rodičov dieťaťa, čo je najčastejšie v danej vekovej skupine. V porovnaní s krajinami EÚ28 (50 %) Slovenská republika prekračuje priemer. Prostredníctvom rozvoja služieb starostlivosti na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života sa zabezpečí rodičom možnosť vybrať si spôsob starostlivosti odrážajúcu potreby dieťa aj celej rodiny. Dopyt po takýchto zariadeniach sa stále zvyšuje. V súčasnosti nie sú dostupné štatistiky o reálnom počte zariadení pre deti do troch rokov veku. Štatisticky sú evidované údaje o počte detí, na ktoré je poskytovaný príspevok na starostlivosť o dieťa, ako aj počet detí vo veku 2-3 rokov v materských školách. Tieto údaje nám však nedávajú ucelený obraz o celkovej situácii o poskytovateľoch služieb starostlivosti o dieťa do troch rokov a celkovom počte detí umiestnených v takýchto zariadeniach.
Z hľadiska doterajšieho skutkového stavu chýba legislatívne ukotvenie formálnej starostlivosti