Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 2:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
Príloha č. 4
2
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Vládny návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k službám na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života a pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa, ktoré zacielené na rodičov a ich maloleté deti, hlavne matky, ktoré sa pred ukončením rodičovskej dovolenky rozhodnú pre výkon zárobkovej činnosti, alebo štúdium na vysokej, alebo strednej škole a prostredníctvom fyzickej alebo právnickej osoby zabezpečia dieťaťu riadnu osobnú starostlivosť v čase vykonávania týchto činností.
Vládny návrh novely taktiež predpokladá zvýšenie kvality poskytovanej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku, resp. do šiestich rokov veku a ak ide o dieťa s nepriaznivým zdravotným stavom opatrovateľom detí buď v domácom prostredí dieťaťa, alebo v domácom prostredí opatrovateľa detí poprípade v pracovnom prostredí rodiča dieťaťa.
Podľa zisťovania EU SILC 2014 je Slovenská republika v oblasti formálnej starostlivosti o deti do troch rokov veku pod priemerom EU28 (28 %). Na základe tohto zisťovania je formálna starostlivosť o dieťa poskytovaná pre 6 % detí do troch rokov veku. Z medziročného porovnania vyplýva nárast o 2 percentuálne body. Vo vekovej skupine detí do troch rokov veku je 2 8% detí poskytovaná iná starostlivosť. (EU28, 30 %). Na Slovensku je 68 % detí zabezpečovaná starostlivosť o dieťa do troch rokov veku osobne zo strany rodičov dieťaťa, čo je najčastejšie v danej vekovej skupine. V porovnaní s krajinami EÚ28 (50 %) Slovenská republika prekračuje priemer. Prostredníctvom rozvoja služieb starostlivosti na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života sa zabezpečí rodičom možnosť vybrať si spôsob starostlivosti odrážajúcu potreby dieťa aj celej rodiny. Dopyt po takýchto zariadeniach sa stále zvyšuje. V súčasnosti nie dostupné štatistiky o reálnom počte zariadení pre deti do troch rokov veku. Štatisticky evidované údaje o počte detí, na ktoré je poskytovaný príspevok na starostlivosť o dieťa, ako aj počet detí vo veku 2-3 rokov v materských školách. Tieto údaje nám však nedávajú ucelený obraz o celkovej situácii o poskytovateľoch služieb starostlivosti o dieťa do troch rokov a celkovom počte detí umiestnených v takýchto zariadeniach.
Z hľadiska doterajšieho skutkového stavu chýba legislatívne ukotvenie formálnej starostlivosti
Príloha č. 4
3
poskytovanej deťom do troch rokov veku v zariadeniach s charakterom „detských jaslí“. Taktiež chýba regulácia činnosti fyzických osôb poskytujúcich starostlivosť o deti v domácom prostredí dieťaťa alebo v domácom prostredí osoby starajúcej sa o dieťa. Tieto formy starostlivosti realizované spravidla len na základe živnostenského oprávnenia ako voľná živnosť. V systéme sociálnych služieb sa predkladaným vládnym návrhom vytvára jednotný rámec pre ich činnosť, pričom sa upravujú kvalifikačné predpoklady zamestnancov, personálne štandardy, vecný rozsah poskytovaných odborných činností, obslužných činností a spôsob ich vykonávania, zabezpečenie kontrolnej činnosti a registrácie poskytovateľov služieb starostlivosti o dieťa do troch rokov veku. Súčasne sa navrhovanou legislatívnou úpravou zabezpečí, aby aj existujúce zariadenia vzniknuté bez právneho titulu boli registrované a ich činnosť prebiehala jednotne v súlade so zákonom. Navrhovaná právna úprava taktiež reguluje činnosť opatrovateľa detí, ktorá je v súčasnosti realizovaná na základe živnostenského oprávnenia, a to v záujme dieťaťa, so súvisiacim zabezpečením kvality a dohľadu nad poskytovaním starostlivosti o deti zo strany príslušných orgánov. Vládny návrh týmto zlepšuje prístup rodičov detí do 3 rokov ku kvalitným službám starostlivosti o dieťa.
Vládnou novelou zákona sa vytvárajú legislatívne podmienky pre materiálne a personálne budovanie zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku v jednotlivých regiónoch Slovenska. Synergickým prepojením dvoch operačných programov - Operačného programu Ľudské zdroje a Integrovaného regionálneho operačného programu sa finančne podporí naštartovanie a rozvoj uvedených sociálnych služieb. Kľúčovú úlohu tu zohrávajú jednotlivé regióny, ktoré majú nastavené svoje regionálne integrované územné stratégie na základe ich reálnych potrieb.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
Vládny návrh pozitívny vplyv na rodiny a rodičov s maloletými deťmi, nakoľko zlepšuje prístup ku kvalitným službám starostlivosti o dieťa, a to aj pre nezamestnaných rodičov, ktorí sa pripravujú na trh práce (napr. účasťou na aktívnych opatreniach trhu práce, rekvalifikácii, vzdelávaní a pod.). Podporou budovania dostupných zariadení služieb starostlivosti o deti do troch rokov veku z verejných prostriedkov (zo štrukturálnych fondov na základe splnenia podmienky transparentného
Príloha č. 4
4
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
právneho základu na ich pôsobenie, ktoré vytvára navrhovaná právna úprava) sa zabezpečí, že aj rodičia s nižším príjmom si budú môcť zabezpečiť starostlivosť o dieťa.
Plnením požiadavky debarierizácie objektov u poskytovateľov opatrovania detí do troch rokov v zariadeniach (u tých, ktorí poskytovali opatrovanie k 31. decembru 2016, táto povinnosť vznikne do 31. decembra 2017) sa zabezpečí pozitívny vplyv na prístup do objektov týchto zariadení pre rodičov so zdravotným postihnutím resp. s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Vládny návrh zákona podporuje vytváranie optimálnych podmienok na zosúladenie rodinného života a pracovného života a to hlavne v prípade matiek, ktoré sa rozhodli vstúpiť na trh práce a súčasne zabezpečiť starostlivosť o dieťa, ktorá by vyhovovala potrebám dieťaťa a rodiny.
Vládny návrh zákona týmto vytvára podmienky na zvýšenie zamestnanosti, hlavne žien, udržanie si pracovného miesta a taktiež úspešný návrat a uplatnenie sa na trhu práce. Z tohto vyplýva, že predkladaný vládny návrh zákona má pozitívny vplyv na rodovú rovnosť a rovnosť príležitostí.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Vládny návrh zákona podporuje rovnosť medzi ženami a mužmi, práve z dôvodu vytvárania optimálnych podmienok na zosúladenie rodinného a pracovného života žien a umožňuje ženám vykonávať pracovnú činnosť.
Príloha č. 4
5
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Vládny návrh novely zákona predpokladá aj vznik nových pracovných príležitostí pre kvalifikovaný personál starajúci sa o deti v zariadeniach starostlivosti o deti do troch rokov veku.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Vládny návrh nepredstavuje ohrozenie pre zamestnanosť a nehrozí v jeho dôsledku hromadné prepúšťanie.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Vládny návrh môže mať nepriamy dosah na trh práce z dôvodu zavedenia požiadavky na kvalifikáciu pre opatrovateľov detí pri poskytovaní služieb na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života.
Novo sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady na pracovnú pozíciu opatrovateľa detí do troch rokov veku dieťaťa (alebo do šiestich rokov veku dieťaťa, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom), ktorý poskytuje starostlivosti o deti buď terénnou, alebo ambulantnou formou sociálnej služby v zariadení aj mimo zariadenia. Opatrovateľom detí môže byť fyzická osoba, ktorá minimálne úplné odborné vzdelanie získané v odbore vzdelávania, ktorého odborné zameranie obsahuje oblasť starostlivosti o dieťa v rozsahu podľa tohto zákona. . Opatrovateľom detí môže byť však aj fyzická osoba, ktorá ukončené stredné všeobecné vzdelanie, alebo úplné stredné odborné vzdelanie a absolvovala ďalšie vzdelávanie v podobe najmenej 220 hodinového akreditovaného kurzu opatrovania detí do troch rokov veku dieťaťa alebo do šiestich rokov veku dieťaťa za účelom splnenia kvalifikačných predpokladov. Ak opatrovateľ detí, ktorý poskytuje túto službu pred účinnosťou tohto zákona nespĺňa kvalifikačné predpoklady, bude si musieť doplniť vzdelanie na požadovanú úroveň kvalifikácie prostredníctvom kurzu na opatrovanie detí v rozsahu minimálne 220 hodín, a to do 31.12.2019. Ak opatrovateľ detí ktorý poskytuje túto službu pred účinnosťou tohto zákona nespĺňa ani požiadavku stupňa vzdelania podľa §84 ods.10 písm. a) a b) a k 31. decembru 2016 dovŕšil vek 50 rokov a poskytoval starostlivosť deťom najmenej
Príloha č. 4
6
tri roky, kvalifikačný predpoklad sa u tohto opatrovateľa považuje za splnený ak do 31.decembra 2019 absolvuje akreditovaný kurz opatrovania detí.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“