K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tabuľke č. 1 vo výdavkovej časti sú v riadkoch „Rozpočtové prostriedky“ spočítané sumy EÚ zdrojov a spolufinancovania. V tomto riadku sa však nemá uvádzať sumár EÚ zdrojov a spolufinancovania, ale iba rozpočtové prostriedky dotknutej kapitoly. V tomto zmysle Komisia žiada tabuľku č. 1 prepracovať.
V časti 2.2.1. Popis vládneho návrhu sa uvádza povinnosť subjektom uhrádzať správny poplatok za zápis do registra poskytovateľov sociálnych služieb vo výške 66 eur, ktorý bude príjmom vyšších územných celkov. Kvantifikáciu tohto vplyvu Komisia žiada do analýzy doplniť.
V analýze vplyvov Komisia žiada kvantifikovať prevádzkové náklady súvisiace s novovybudovanými zariadeniami starostlivosti o deti do troch rokov a uviesť spôsob finančného krytia v súlade s § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Komisia upozorňuje, že v analýze vplyvov sa nesprávne uvádza skratka Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Predkladateľ v rámci prípravy materiálu nevypracoval dostatočne Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie podľa bodu 4.5. Jednotnej metodiky a to konkrétne z hľadiska kvalifikácie finančných nákladov a administratívnych nákladov. Nedostatky boli identifikované najmä v tom, že:
1.Obsahom vyčíslenia priamych finančných nákladov je správny poplatok za zápis do registra poskytovateľov sociálnych služieb pre poskytovateľov, ktorí poskytujú sociálnu službu s cieľom dosiahnutia zisku vo výške 66 Eur. Tento správny poplatok sa bude týkať všetkých osôb, ktoré v dôsledku účinnosti navrhovaných zmien už nebudú môcť opatrovať deti do troch rokov veku alebo do šiestich rokov veku dieťaťa, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom, v domácnosti dieťaťa alebo v inom prostredí (domácnosť opatrovateľa, u zamestnávateľa), alebo vykonávať opatrovanie detí do troch rokov veku v detských jasliach (ďalej v súhrne len „opatrovanie detí do troch rokov“) len na základe voľnej živnosti. Naopak, budú sa musieť registrovať do registra poskytovateľov sociálnych služieb podľa zákona č. č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Náklady na 1 podnikateľa/opatrovateľa Komisia žiada vyjadriť v Súhrnnej tabuľke nákladov regulácie v EUR.
2.Predkladateľ pri vyčíslení nepriamych finančných nákladov - konkrétne pri nákladoch:
a) na plnenie nových personálnych štandardov poskytovateľov sociálnej služby opatrovanie detí do troch rokov,
b) na plnenie kvalifikačných predpokladov u opatrovateľov detí,
c) na debarierizáciu objektov,
d) na splnenie ďalších povinností súvisiacich s vnútorným a vonkajším priestorovým usporiadaním, vybavením zariadenia, hygienickými požiadavkami, atď.,
uvádza, že nie je možné ani jeden z balíkov týchto nových povinností kvantifikovať. Komisia oceňuje, že predkladateľ tieto nové nepriame finančné náklady súvisiace s pribúdajúcimi povinnosťami, ktoré bude musieť osoba na úseku opatrovania detí do troch rokov splniť, vyhodnotil aspoň kvalitatívne – popisom. Komisia má však za to, že náklad spojený s absolvovaním akreditovaného kurzu opatrovateľa detí do troch rokov je možné vyhodnotiť aj kvantitatívne na 1 podnikateľa/opatrovateľa. Komisia žiada o vyčíslenie tohto nepriameho finančného nákladu a jeho zahrnutie do Súhrnnej tabuľky nákladov regulácie v EUR.