2.2. Popis a charakteristika návrhu2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predmetom vládneho návrhu zákona je aj úprava podmienok peňažného príspevku na opatrovanie, poskytovaného fyzickej osobe v produktívnom veku (t.j. nepoberá niektorú zo zákonom ustanovených dôchodkových dávok).
Navrhuje sa zvýšenie maximálnej výšky peňažného príspevku na opatrovanie pre uvedenú skupinu poberateľov ustanovenú percentom sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu SŽM v závislosti od počtu opatrovaných fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím (FO s ŤZP) a od rozsahu opatrovania nasledovne:
a) pri opatrovaní jednej FO s ŤZP zvýšenie zo 111,32 % na 125,00 % SŽM,
b) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých FO s ŤZP zvýšenie zo 148,42 % na 162,10 % SŽM
c) pri opatrovaní jednej FO s ŤZP, ktorá je viac ako 20 hodín týždenne v zariadení zvýšenie
z 98,33 % na 112,01 % SŽM,
d) pri opatrovaní dvoch a viacerých ŤZP, ktoré sú viac ako 20 hodín týždenne v zariadení
zvýšenie zo 139,15 % na 152,83 % SŽM,
e) pri opatrovaní FO s ŤZP, ktorá je v zariadení viac ako 20 hodín týždenne v zariadení
a súčasne je opatrovaná aj druhá FO s ŤZP, ktorá nie je v zariadení alebo je v zariadení
najviac 20 hodín týždenne zvýšenie zo 144,71% na 158,39 % SŽM.
Ďalšou navrhovanou zmenou v peňažnom príspevku na opatrovanie je zvýšenie ochrany príjmu opatrovanej FO s ŤZP, ktorá nie je nezaopatreným dieťaťom z 1,4 na 1,7 násobok SŽM.
Súčasne sa navrhuje zmena podmienok v odkázanosti na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím s cystickou fibrózou s pľúcnymi a gastrointestinálnymi prejavmi. Túto odkázanosť bude možné kompenzovať peňažným príspevkom na kúpu osobného motorového vozidla, peňažným príspevkom na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla a peňažným príspevkom na prepravu.
Navrhuje sa precizovanie posudzovania a zisťovania príjmu a majetku v oblasti peňažných a nepeňažných darov. Vládnym návrhom sa taktiež zabezpečuje rovnaké postavenie fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu zvýšených výdavkov, ktorým je poskytovaná celoročná pobytová sociálna služba. Uvedená zmena bude mať iba zanedbateľné vplyvy na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa dotýka iba úzkej skupiny osôb s ťažkým zdravotným postihnutím.
V zákone o sociálnom poistení sa navrhuje odstrániť hranicu 12 rokov na účely platenia poistného na dôchodkové poistenie štátom za fyzické osoby, ktoré nevykonávajú zárobkovú činnosť, nepoberajú niektorú zo zákonom ustanovených dôchodkových dávok a nie sú dôchodkovo poistené z dôvodu starostlivosti o dieťa do 6 rokov a:
1.v produktívnom veku sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom po dovŕšení šiestich rokov jeho veku najdlhšie do 18 rokov veku,
2.ktorým sa v produktívnom veku poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie alebo
3.ktoré majú podľa zmluvy o výkone osobnej asistencie vykonávať túto v rozsahu najmenej 140 hodín mesačne.