Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Navrhovanou úpravou v Čl. I v bodoch 3 a 6 sa zvyšuje prístup osôb s ŤZP k peňažným príspevkom na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ŤZP, nakoľko sa navrhuje nepovažovať peňažné a nepeňažné dary za príjem a majetok pri posudzovaní na účely poskytnutia peňažných príspevkov do 12-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ako aj dary ktorých, účelom je posilnenie účinkov kompenzácie, zachovanie alebo zlepšenie zdravotného stavu bez finančného stropu a jednak nadobudnuté od taxatívne vymenovaných subjektov.
Zmena podmienok v odkázanosti na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom umožní fyzickým osobám s ŤZP s cystickou fibrózou prístup k peňažným príspevkom, ktorými je možné kompenzovať odkázanosť na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom Predpokladáme, že táto navrhovaná zmena sa v roku 2017 dotkne 330 fyzických osôb s ŤZP, v roku 2018 sa dotkne 335 fyzických osôb s ŤZP a v roku 2019 sa dotkne 341 fyzických osôb s ŤZP.
Prostredníctvom vládneho návrhu V čl. II v bode 2 sa zlepšuje prístup na verejne prístupné miesta vrátane dopravnej prepravy pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré používajú psa so špeciálnym výcvikom ako pomoc pri každodenných činnostiach, pri pohybe, podávaní predmetov, otváraní a zatváraní dverí, pri privolaní nevyhnutnej pomoci v prípade nebezpečenstva a bezpečnom zvládnutí prekážok v priestore. Predpokladá sa, že vládny návrh sa pozitívne dotkne približne 70 ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím.
Prostredníctvom vládneho návrhu v čl. III sa zlepšuje prístup osôb, ktoré sa starajú o osobu s ŤZP k nároku na dôchodkové dávky vrátane minimálneho dôchodku. Predpokladá sa 3 790 dotknutých osôb v roku 2018 a 4 961 osôb v roku 2019, t. j. osôb, ktorým účasť na dôchodkovom poistení nezanikne, resp. budú naďalej poistení na dôchodkové poistenie ako poistenci štátu (ak budú naďalej spĺňať zákonom ustanovené podmienky). Očakáva sa pozitívny vplyv na výšku budúcich dôchodkov u dotknutej skupiny osôb.