Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Úpravy navrhované v predkladanom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „materiál“) sa týkajú podnikateľských subjektov pôsobiacich v oblasti hazardných hier (cca 170 spoločností), poskytovateľov sietí a služieb, ktorí poskytujú internetové pripojenia (cca 1000 spoločností) a bánk, ktoré vedú účty FO (cca 20 spoločností).
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Problematika týkajúca sa predkladaného návrhu bola konzultovaná so zástupcami profesných združení prevádzkovateľov hazardných hier, a to Asociáciou zábavy a hier, Asociáciou prevádzkovateľov videohier, Asociáciou stávkových spoločností SR, Asociáciou kasín Slovenska, ďalej s pracovníkmi vybraných odborných útvarov MF SR, zástupcami inštitúcií s pôsobnosťou ktorých navrhované úpravy súvisia, so Slovenskou bankovou asociáciou, Správcom slovenskej domény najvyššej úrovne - Sk-nic. Konzultácie sa uskutočnili so všetkými ďalšími záujemcami, ktorí prejavili o ne záujem na základe zverejnenia predbežnej informácie na portáli Slov-lex, konkrétne so zástupcami Aliancie za čisté hranie, Iniciatívy Zastavme hazard, Zväzu cestovného ruchu SK a zástupcom prevádzkovateľa Rebuystars, s.r.o.
Konzultácie sa uskutočnili v priebehu mesiaca jún 2016, uskutočnili sa s každým subjektom samostatne, doba trvania konzultácie bola minimálne 1 hodinu. So zástupcami profesných združení prevádzkovateľov hazardných hier sa konzultácie uskutočnili opakovane.
Každý subjekt bol informovaný o základných cieľoch právnej úpravy, a to
- prehodnotenie prístupu k regulácii hazardných hier zmenou zákona o hazardných hrách v oblasti prevádzkovania a propagovania hazardných hier zahraničnými subjektmi,
- navrhnutie efektívnejších pravidiel a podmienok v oblasti dozoru nad prevádzkovaním hazardných hier s dôrazom na výherné prístroje,
- zvýšenie úrovne ochrany spotrebiteľov, hráčov a maloletých v oblasti online hazardných hier v nadväznosti na Odporúčanie EK vo sfére poskytovania služieb online hazardných hier,
- úprava sadzieb vybraných odvodov.
Relevantné návrhy vznesené v rámci konzultácií boli premietnuté priamo do predloženého návrhu novely zákona o hazardných hrách.
Každý subjekt bol informovaný, že paragrafové znenie zákona o hazardných hier bude k dispozícii v medzirezortnom pripomienkovom konaní a v prípade otázok je možné si dohodnúť stretnutie na
Príloha č. 3
2
ďalšiu diskusiu.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Navrhuje sa úprava odvodov, ktoré povinní platiť prevádzkovatelia hazardných hier. Jedná sa o zvýšenie sadzieb pri vybraných druhoch hazardných hier, medziročné zvýšenie odvodov sa predpokladá o cca 17,8 mil. €.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Úpravy navrhované v predkladanom materiáli sa budú týkať prevádzkovateľov hazardných hier, poskytovateľov sietí a služieb, ktorí poskytujú internetové pripojenia (ISP) a bánk, ktoré vedú účty FO.
V rámci posilnenia opatrení zameraných na ochranu spotrebiteľa sa navrhuje zavedenie registra osôb vylúčených z možnosti účasti na hazardných hrách. Hazardných hier sa tak nebude môcť zúčastniť osoba, ktorá je zaevidovaná v registri fyzických osôb a osoby mladšie ako 18 rokov veku. Prevádzkovateľ hazardných hier bude povinný zabezpečiť, aby sa takéto osoby nemohli zúčastniť hazardných hier. Overovanie sa bude uskutočňovať s využitím dodatočného technického zariadenia prepojeného na register vylúčených osôb (SW a HW vybavenie, prípadne čítačka preukazov totožnosti), v on-line prostredí by po identifikácii vylúčenej osoby nebola umožnená registrácia na príslušnej aplikácii. Náklady pre prevádzkovateľov hazardných hier predstavujú cca 1 mil. v off-line prostredí pre všetkých prevádzkovateľov hazardných hier a spolu cca 100 000 ročne v on-line prostredí pre jedného prevádzkovateľa.
V prípade zavedenia navrhovaného blokovania webových stránok s nelicencovanými hazardnými hrami budú poskytovatelia sietí a služieb, ktorí poskytujú internetové pripojenia povinní takéto webové stránky zablokovať. Za týmto účelom bude nutné realizovať opatrenia na strane poskytovateľov internetového pripojenia, pričom predpokladané prevádzkové náklady celkovo možno odhadnúť vo výške 10 mil. € ročne.
Ďalšou navrhovanou úpravou je blokovanie platieb súvisiacich s hrou na stránkach nelicencovaných operátorov. Predpokladané náklady bánk v súvislosti s navrhovaným opatrením sú cca 5 mil. € ročne.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Príloha č. 3
3
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady – prevádzkovatelia hazardných hier
111 000 €
17 800 000 €
Priame finančné náklady – poskytovatelia internetového pripojenia
10 000 €
10 000 000 €
Priame finančné náklady – banky
250 000 €
5 000 000 €
Priame finančné náklady na overovanie vylúčených osôb z hrania – v on-line prostredí
100 000 €
100 000 €
Priame finančné náklady na overovanie vylúčených osôb z hrania – v off line prostredí
6 000 €
1 000 000 €
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
477 000 €
33 900 000 €
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Úpravy v predkladanom návrhu zákona by mali zamedziť najmä poskytovaniu služieb spoločnosťami, ktoré nedisponujú príslušným oprávnením na prevádzkovanie hazardných hier v zmysle zákona o hazardných hrách. Ďalej by úpravy mali zamedziť prístup k hrám pre fyzické osoby, ktoré sú zaevidované v registri osôb vylúčených z hrania hazardných hier.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?