Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Hazardné hry, podobne, ako aj iné odvetvia služieb prechádzajú v ostatných rokoch dynamickým vývojom, ktorý súvisí najmä s rozširovaním zapájania informačných technológií s následným približovaním ponuky jej potenciálnym užívateľom, vrátane cezhraničných poskytovateľov. Vzhľadom na osobitný charakter tohto odvetvia a skutočnosť, že oblasť hazardných hier nie je harmonizovaná na úrovni EÚ, realizujú jednotlivé členské štáty úpravu podmienok na národnej úrovni, táto však musí byť dostatočne odôvodnená existenciou verejného záujmu pri súčasnom rešpektovaní primárneho práva EÚ.
Podnikanie v oblasti hazardných hier, stávok a lotérií je v Európskej únii vnímané ako špecifický druh služieb ekonomickej povahy, ktorý je vylúčený z pôsobnosti Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/EÚ o službách na vnútornom trhu. Pri úprave podmienok podnikania vo sfére hazardných hier ako odvetvia služieb ekonomickej povahy sa vychádza zo základných práv a slobôd ustanovených v primárnom práve EÚ, ktorými najmä právo usadiť sa, voľný pohyb služieb v rámci EÚ/EHP a voľný pohyb kapitálu. V podmienkach prevádzkovania hier v jednotlivých krajinách Európskej únie existujú pomerne veľké rozdiely. Keďže regulácia podnikania v oblasti hazardných hier nie je doteraz harmonizovaná, vychádzajúc z princípu subsidiarity (čl. 5 Zmluvy o fungovaní EÚ) jednotlivé národné legislatívy upravujú pravidlá na podnikanie v tejto oblasti nezávisle, pri súčasnom rešpektovaní základných princípov práva (napr. proporcionalita, nediskriminácia), čo prakticky potvrdzuje i doterajšia judikatúra Súdneho dvora Európskej únie. Nastavenie obmedzení v oblasti hazardu je odôvodniteľné existenciou dostatočne silných dôvodov verejného záujmu, ktorými napr. ochrana verejného poriadku, ochrana spotrebiteľa, prevencia kriminality, ochrana verejnej morálky, individuálny prístup k stanoveniu požiadaviek na ochranu hráčov a spoločenského poriadku. Primeraná úroveň jednotlivých parametrov vytvára predpoklady na efektívnu reguláciu aktivít v hazardných hrách (s možnosťou zákazu hier, ktoré nezaručujú všetkým účastníkom hry rovnaké podmienky), pričom regulačné opatrenia nesmú byť diskriminujúce.
Hlavným zámerom pri vypracovaní predkladaného návrhu zákona bolo aktualizáciou podmienok regulácie v oblasti prevádzkovania hazardných hier reagovať na tieto trendy a vytvorením efektívnejších pravidiel sa priblížiť k takým právnym predpisom, ktoré nastavením nových podmienok podnikania v danej oblasti prispievajú k vyššej ochrane spotrebiteľa.
Rozhodujúcimi oblasťami predkladanej úpravy je navrhnutie efektívnejších pravidiel a podmienok v oblasti dozoru nad prevádzkovaním a propagovaním hazardných hier, prehodnotenie prístupu k regulácii on-line hazardných hier zmenou zákona o hazardných hrách v oblasti prevádzkovania a propagovania hazardných hier zahraničnými subjektmi, zvýšenie úrovne ochrany spotrebiteľov, hráčov a maloletých v oblasti hazardných hier aj v nadväznosti na Odporúčanie EK vo sfére poskytovania služieb online hazardných hier a prehodnotenie a úprava sadzieb odvodov jednotlivých druhov hazardných hier.
Významná časť úprav v rámci predloženého návrhu zákona sa týka oblasti výkonu dozoru. Inštitucionálne zmeny spočívajú v rozšírení kompetencií Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a zapojení colných úradov ako novej zložky orgánov dozoru. Daňovým
2
úradom sa umožní vykonávanie dozoru aj mimo ich miestnej príslušnosti. Rozšírením kompetencií Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a daňových úradov sa reaguje na opatrenie ukotvené v Akčnom pláne boja proti daňovým únikom.
Dozor nad dozorovanými subjektmi sa bude realizovať formou dozoru na diaľku, dozoru na mieste a vyhľadávacej činnosti, súčasťou ktorej bude dozor pod utajenou identitou, čím sa vytvára priestor na efektívnejší výkon dozoru. Zároveň sa navrhuje, aby sa pri dozore nad prevádzkovaním videohier využívali koncové zariadenia umožňujúce pre orgány dozoru on-line prístup k centrálnemu počítačovému systému prevádzkovateľa.
S úpravami smerujúcimi k zefektívneniu výkonu dozoru úzko súvisí okruh navrhovaných úprav, týkajúci sa ponuky hazardných hier nelicencovaných poskytovateľov v on-line prostredí. V rámci aktuálnej ponuky na trhu hazardných hier prostredníctvom elektronických komunikačných sietí, najmä internetu, k dispozícii hazardné hry nielen licencovaných spoločností prevádzkovateľov hazardných hier, ktorí spĺňajú podmienky platného zákona o hazardných hrách, ale aj ponuka spoločností, ktoré nerešpektujú platnú slovenskú právnu úpravu pre oblasť podnikania vo sfére hazardných hier. Tieto subjekty neplnia rovnaké podmienky na prevádzkovanie hazardných hier, čo vedie k ich nerovnakému postaveniu na trhu a predstavuje tak jednoznačnú konkurenčnú výhodu voči licencovaným subjektom, ktoré zákonné podmienky súvisiace napr. s ochranou verejného poriadku, spotrebiteľa, či prevenciou kriminality plnia. Tieto spoločnosti tým, že nerešpektujú platnú slovenskú právnu úpravu pre oblasť podnikania vo sfére hazardných hier, je ich ponuka pre hráčov častokrát výhodnejšia, ako ponuka licencovaných subjektov. V snahe obmedziť prienik ponuky nelicencovaných operátorov a jeho dostupnosť na území Slovenskej republiky sa navrhuje zadefinovať takúto ponuku ako zakázanú a zároveň zaviesť opatrenia znemožňujúce prístup k poskytovaniu takejto ponuky. Opatrenia by spočívali najmä v možnosti blokovania stránok s nelegálnym obsahom ponuky hazardných hier pri súčasnom blokovaní platieb súvisiacich s hrou na takýchto stránkach a to na základe príkazu súdu. Navrhovaná úprava je korešpondujúca s reguláciou on-line gamblingu v krajinách Európskej únie.
Dôležitou súčasťou návrhu úprav je súbor zmien, zameraných na ochranu spotrebiteľa, ktoré založené najmä na prevencii a požiadavkách na tzv. zodpovedné hranie. Základom navrhovaného systému prevencie by malo byť vytvorenie registra fyzických osôb, ako informačného systému verejnej správy, do ktorého sa evidujú fyzické osoby, ktoré poberajú pomoc v hmotnej núdzi, tzn. osoby, ktoré poberajú dávku v hmotnej núdzi, ochranný príspevok, aktivačný príspevok, príspevok na nezaopatrené dieťa a príspevok na bývanie. Do tohto registra sa ďalej evidujú fyzické osoby, ktoré sami požiadali o vylúčenie alebo ktorým bola diagnostikovaná choroba patologického hráčstva. Návrhom úpravy sa stanovuje, že ak hráč požiadal o vylúčenie z hrania hazardných hier, toto vylúčenie musí byť najmenej na obdobie 6 mesiacov, pričom ak pominú dôvody pre tento zápis, správca registra vykoná výmaz osoby z tohto registra.
Návrh zákona rieši aj viacero ďalších záležitostí, z ktorých významným návrhom je, v záujme zníženia dostupnosti hier v súvislosti s ochranou najviac ohrozených skupín osôb, prevádzkovanie výherných prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohier výlučne v herni za súčasného stanovenia minimálneho počtu týchto zariadení, pričom ako minimum sa navrhuje 12 kusov takýchto zariadení. Zakazuje sa označenie herne formou reklamy v akejkoľvek podobe upozorňujúcej na existenciu herne, nabádajúcej na účasť na hazardnej hre, vrátane reklamy na podávanie alkoholických nápojov v herni.
3
K ďalším úpravám patrí napr. aj zmena systému výpočtu odvodov do rozpočtu obce z prevádzkovania výherných prístrojov v kasíne, videohier a technických zariadení, obsluhovaných priamo hráčmi, ktorá by mala napomôcť k spravodlivejšiemu prerozdeleniu odvodov tak, aby každá obec, na území ktorej sa budú uvedené zariadenia prevádzkovať, obdržala príslušný podiel z odvodu podľa počtu dní, počas ktorých sa tieto zariadenia v danej obci prevádzkovali.
Predložený návrh sa zaoberá aj úpravou vybraných sadzieb odvodov, ktorá reaguje na vývoj vybraných ukazovateľov v oblasti hazardných hier, úpravou finančnej zábezpeky a prehodnotením sankcií (najmä adekvátnosť výšky pokút v závislosti od porušení príslušných ustanovení zákona).
Súčasťou návrhu aj viaceré spresnenia v prípade terminológie, či niektorých postupov na základe poznatkov z doterajšej praxe.
Prijatie navrhovaného zákona predpokladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy (negatívne vplyvy rozpočtovo zabezpečené), negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane malých a stredných podnikov, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na informatizáciu. Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov pri Ministerstve hospodárstva Slovenskej republiky vyjadrila súhlasné stanovisko s pripomienkami, ktoré boli následne zapracované.
K pripomienkam, predloženým v rámci medzirezortného pripomienkového konania sa uskutočnili rozporové konania, v rámci ktorých niektoré zásadné pripomienky neboli odstránené. Do ďalšieho legislatívneho procesu je materiál predložený s rozpormi, pričom neboli odstránené niektoré zásadné pripomienky predložené zo strany ZMOS, Asociácie zábavy a hier, Asociácie prevádzkovateľov videohier, Asociácie kasín Slovenska, Aliancie za čistú hru Clarify, hlavného mesta SR Bratislava a niektoré hromadné pripomienky verejnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predložený návrh úpravy zákona o hazardných hrách je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2017.