DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Eugen Jurzyca, Jozef Mihál, Jana Kiššová a Natália Blahová.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov zavádza pre vybrané skupiny dôchodcov od 1. januára 2017 postupné zvyšovanie dôchodkového veku. Zvyšovanie dôchodkového veku sa týka všetkých novopriznaných dôchodcov okrem tých, ktorým sa dôchodkový vek určuje podľa § 65 ods. 4 až 8 a podľa § 274. Mechanizmus zvyšovania dôchodkového veku definovaný v zákone ustanovuje dôchodkový vek tak, že pre každý kalendárny rok to je jedno číslo, ktoré je dané ako dôchodkový vek pre predchádzajúci rok plus určený počet dní.
Tento počet dní sa určuje na základe rozdielov strednej dĺžky života za dve rôzne referenčné obdobia. Prvé referenčné obdobie je obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o sedem rokov predchádza príslušnému kalendárnemu roku; druhé referenčné obdobie je obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o osem rokov predchádza príslušnému kalendárnemu roku.
Zákon o sociálnom poistení upravuje dôchodkový vek aj pre osoby podľa § 65 ods. 4 až 8 a § 274, teda pre ženy s dostatočným počtom detí a pre osoby zaradené do špeciálnych pracovných skupín. Pre stanovovanie dôchodkového veku týchto skupín osôb sa mechanizmus neupravuje, keďže v minulosti im bola priznaná výnimka zo štandardného spôsobu výpočtu dôchodkového veku, a preto je spravodlivé im túto výnimku ponechať. Navyše, výnimka podľa § 65 ods. 4 až 8 sa týka stále menšieho počtu žien a od roku 2023 sa nebude týkať žiadnej ženy, a výnimka podľa § 274 nestanovuje dôchodkový vek skokovito v závislosti od dátumu narodenia.
Samotný pojem dôchodkového veku je v legislatíve ukotvený jednoznačne aj po prijatí navrhovanej zmeny výpočtu dôchodkového veku, teda keď bude dôchodkový vek dosahovať v jednom kalendárnom roku rôzne hodnoty.
Keďže dôchodkový vek sa určuje pre celý rok, stanovuje sa skokovo. Skokové stanovovanie dôchodkového veku je nespravodlivé preto, že od 1.1.2017 spôsobuje novopriznaným dôchodcom situáciu, keď človek narodený o deň neskôr než napríklad jeho kolega s rovnakou prácou a životným osudom bude musieť na dosiahnutie dôchodkového veku pracovať o 76 dní viac. Súčasná úprava je dokonca nespravodlivá pre všetkých novopriznaných dôchodcov okrem tých, ktorí narodení v jeden dva vybrané dni za kalendárny rok a okrem tých, ktorí majú zo zákona výnimky.
Novopriznaní dôchodcovia, ktorých sa týka zvyšovanie dôchodkového veku, dovŕšia dôchodkový vek podľa súčasnej úpravy v období od 1. januára 2017 do 16. októbra v priemere o 38 dní neskôr, ako by ho dovŕšili pri spravodlivom lineárnom raste dôchodkového veku. Každoročne ide o desaťtisíce dôchodcov, keďže dôchodkový vek dosahuje v posledných rokoch ročne 70 80-tisíc osôb a zvyšovanie dôchodkového veku sa
týka väčšiny z nich.
Najväčšie rozdiely v čase, kedy môže ísť osoba do dôchodku, v jednom dvoch špecifických dňoch počas kalendárneho roku. Osoba narodená 31.12.1954 totiž dovŕši dôchodkový vek 31.12.2016, pričom osoba narodená 1.1.1955 (o jediný deň neskôr) ho dovŕši 18.3.2017. Podobne, osoba narodená 16.10.1955 dovŕši dôchodkový vek 31.12.2017, pričom osoba narodená o deň neskôr, 17.10.1955, ho dovŕši niekedy okolo 12.3.2018 (keďže dôchodkový vek platný pre rok 2017 dovŕši 1.1.2018, kedy bude dôchodkový vek opäť skokovo vyšší).
Cieľom je preto navrhnúť taký mechanizmus stanovovania dôchodkového veku, ktorý by dôchodkový vek stanovoval lineárne podľa dátumu narodenia. Takýto mechanizmus navyše minimalizuje rozdiel v dôchodkovom veku pre osoby narodené dva dni po sebe. Keďže dovŕšením dôchodkového veku sa myslí deň jeho dovŕšenia, minimálny rozdiel v dôchodkovom veku je kalendárny deň. Nový mechanizmus stanovovania dôchodkového preto dôchodkový vek zvyšuje po kalendárnych dňoch.
Pre stanovovanie dôchodkového veku pre osoby, ktorým dôchodkový vek špeciálne neupravujú odseky 4 až 8 § 65a a § 274, je navrhovaný nasledovný mechanizmus:
1.) Výpočet počtu dní podľa § 65a ods. 1. Ide o počet dní, o ktorý sa kumulatívne v priebehu celého kalendárneho roka zvýši dôchodkový vek.
2.) Dôchodkový vek pre každý deň príslušného kalendárneho roku (od 1.1.2017) sa stanoví ako dôchodkový vek k 31.12 predchádzajúceho kalendárneho roku plus kumulatívna zmena dôchodkového veku v danom roku po daný deň. Táto kumulatívna zmena sa pre každý deň počíta ako číslo z bodu 1 vydelené 365 a vynásobené počtom dní, ktoré ubehli od 31.12 predchádzajúceho kalendárneho roku. Výsledná hodnota je v dňoch a zaokrúhľuje sa na celé dni nahor.
1.10.20169.1.201719.4.201728.7.20175.11.201713.2.201824.5.20181.9.2018Dátum dosiahnutia dôchodkového vekuDátum narodeniaVplyv navrhovanej zmeny na dátum dosiahnutia dôchodkového vekuSúčasná úpravaNavrhovaná zmena
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti ani sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Upravuje sa určenie dôchodkového veku pre účely výpočtu nároku na starobný dôchodok.
K bodu 2
Vzhľadom na nový spôsob určenia dôchodkového veku sa mení súvisiace ustanovenie § 65a ods. 2 písm. b).
K bodu 3
Dopĺňa sa definícia na účely zákona o sociálnom poistení, ktorá definuje príslušný kalendárny deň.
K bodu 4
Vzhľadom na nový spôsob určenia dôchodkového veku sa mení súvisiace ustanovenie § 65a ods. 2 písm. b).
K Čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona.