DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Eugen Jurzyca, Jozef Mihál, Jana Kiššová a Natália Blahová.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov zavádza pre vybrané skupiny dôchodcov od 1. januára 2017 postupné zvyšovanie dôchodkového veku. Zvyšovanie dôchodkového veku sa týka všetkých novopriznaných dôchodcov okrem tých, ktorým sa dôchodkový vek určuje podľa § 65 ods. 4 až 8 a podľa § 274. Mechanizmus zvyšovania dôchodkového veku definovaný v zákone ustanovuje dôchodkový vek tak, že pre každý kalendárny rok to je jedno číslo, ktoré je dané ako dôchodkový vek pre predchádzajúci rok plus určený počet dní.
Tento počet dní sa určuje na základe rozdielov strednej dĺžky života za dve rôzne referenčné obdobia. Prvé referenčné obdobie je obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o sedem rokov predchádza príslušnému kalendárnemu roku; druhé referenčné obdobie je obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o osem rokov predchádza príslušnému kalendárnemu roku.
Zákon o sociálnom poistení upravuje dôchodkový vek aj pre osoby podľa § 65 ods. 4 až 8 a § 274, teda pre ženy s dostatočným počtom detí a pre osoby zaradené do špeciálnych pracovných skupín. Pre stanovovanie dôchodkového veku týchto skupín osôb sa mechanizmus neupravuje, keďže v minulosti im bola priznaná výnimka zo štandardného spôsobu výpočtu dôchodkového veku, a preto je spravodlivé im túto výnimku ponechať. Navyše, výnimka podľa § 65 ods. 4 až 8 sa týka stále menšieho počtu žien a od roku 2023 sa nebude týkať už žiadnej ženy, a výnimka podľa § 274 nestanovuje dôchodkový vek skokovito v závislosti od dátumu narodenia.
Samotný pojem dôchodkového veku je v legislatíve ukotvený jednoznačne aj po prijatí navrhovanej zmeny výpočtu dôchodkového veku, teda keď bude dôchodkový vek dosahovať v jednom kalendárnom roku rôzne hodnoty.
Keďže dôchodkový vek sa určuje pre celý rok, stanovuje sa skokovo. Skokové stanovovanie dôchodkového veku je nespravodlivé preto, že od 1.1.2017 spôsobuje novopriznaným dôchodcom situáciu, keď človek narodený o deň neskôr než napríklad jeho kolega s rovnakou prácou a životným osudom bude musieť na dosiahnutie dôchodkového veku pracovať o 76 dní viac. Súčasná úprava je dokonca nespravodlivá pre všetkých novopriznaných dôchodcov okrem tých, ktorí sú narodení v jeden až dva vybrané dni za kalendárny rok a okrem tých, ktorí majú zo zákona výnimky.
Novopriznaní dôchodcovia, ktorých sa týka zvyšovanie dôchodkového veku, dovŕšia dôchodkový vek podľa súčasnej úpravy v období od 1. januára 2017 do 16. októbra v priemere o 38 dní neskôr, ako by ho dovŕšili pri spravodlivom lineárnom raste dôchodkového veku. Každoročne ide o desaťtisíce dôchodcov, keďže dôchodkový vek dosahuje v posledných rokoch ročne 70 až 80-tisíc osôb a zvyšovanie dôchodkového veku sa