D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Kiššová, Ľubomír Galko, Jozef Mihál, Eugen Jurzyca, Jozef Rajtár a Juraj Droba.
Cieľom predloženého návrhu je zrušenie daňových licencií.
Súčasné znenie zákona o dani z príjmov upravuje daňové licencie právnických osôb v rozpätí od 480 eur do 2880 eur ročne, čo zvyšuje rizikovosť a teda aj znižuje atraktivitu podnikateľského prostredia na Slovensku, keďže aj za stratu sa musí platiť. Predkladatelia uznávajú určitú korekčnú funkciu daňových licencií pri daňových únikoch, avšak súčasný plošný charakter daňových licencií iba minimálne postihuje daňových podvodníkov a na druhej strane bude zrejme likvidovať tých, ktorí sa z objektívnych príčin ocitnú v strate alebo tých, pre ktorých je firma iba občasným a nepravidelným vedľajším zdrojom príjmu a v danom roku jednoducho vykáže stratu. Tvorcovia daňových licencií zjavne nemali ambíciu využiť legislatívne možnosti nastavenia daňových licencií tak, aby postihli spoločnosti, ktoré sa dlhodobo a plánovite vyhýbajú daňovým povinnostiam, ale zvolili cestu „hrubej sily“ voči všetkým. Súčasné nastavenie daňových licencií likvidačný potenciál na množstvo malých firiem, ktoré v strate z celkom objektívnych dôvodov a na druhej strane podvodníkov sa veľmi nedotkne, pretože disponujú dostatočnými „ušetrenými“ zdrojmi na úhradu licencií. Z uvedeného dôvodu považujeme nastavenie daňových licencií v ich súčasnej podobe za zlé a navrhujeme ich zrušenie. Veríme, že sa následne v legislatívnom procese podarí nájsť riešenie, ktoré zásadne obmedzí daňové úniky, ale súčasne nepostihne nespravodlivo a neefektívne veľkú časť tých, ktorí v strate objektívne. Daňové licencie majú veľmi negatívny dopad na tých podnikateľov, ktorí si z výnos ledva pokryjú prevádzkové náklady a ktorí tvoria minimálny zisk.
Naopak, špekulatívni podnikatelia zisky tvoria, ale dokážu si často vytvoriť taký účtovný výsledok, aby dane platiť nemuseli. V skutočnosti práve týmto obchodným spoločnostiam platenie daňovej licencií neublíži, čo je v rozpore s legislatívnym zámerom pri zavádzaní tejto dane zo straty.
Predpokladáme, že navrhnutá úprava bude mať mierne negatívny vplyv na štátny rozpočet (cca 70 mil. eur ročne v r. 2017 aj v nasledujúcich troch rokoch). Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa vypustenie § 46b upravujúceho daňové licencie.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. januára 2017.