DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jana Kiššová a Eugen Jurzyca.
Cieľom predloženého zákona je zrušenie zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon o miestnom poplatku za rozvoj bol na rokovanie NR SR predložený v predchádzajúcom volebnom období ako poslanecký návrh. Tento zákon mal umožniť mestám vyberať poplatky od investorov, ktorými mali byť následne financované vyvolané investície do miestnej infraštruktúry, vyplývajúce z nového stavu po dokončení konkrétneho investičného zámeru. Počas rokovania o tomto zákone v pléne NR SR bol však tento návrh zásadne zmenený, čo má nakoniec za následok, že ciele, ktoré sa od neho očakávali nebudú naplnené. A naopak, v niektorých prípadoch úplne nesystémovo finančne zaťažuje obyvateľov, ktorí nijako svojimi investičnými zámermi nezaťažujú dané územie.
Konkrétne dôvody pre ktoré je tento zákon zlý a nesystémový uvádzame nižšie. Sú natoľko závažné, že za lepšie riešenie ako ho upravovať považujeme jeho úplné zrušenie. Mestá majú už v súčasnosti nástroje ktorými môžu regulovať dynamiku novej výstavby v ich intravilánoch a nie je potrebné prijímať ďalšiu legislatívnu normu.
Za hlavné dôvody pre zrušenie zákona považujeme:
-Poplatok sa platí už v čase vydania stavebného povolenia. Teda v čase, kedy sa ešte ani nezačali stavebné práce a teda k žiadnej záťaži územia ešte nedošlo. Tento poplatok môže predstavovať zvlášť vysoké sumy pri veľkých priemyselných výrobných podnikateľských subjektoch.
-Poplatok sa platí za m2 úžitkovej plochy dokonca aj v prípade rekonštrukcií objektov (napríklad zatepľovanie bytových domov), pričom v takomto prípade vôbec nejde o nové zaťaženie územia. Ľudia si chcú skvalitniť bývanie a sú nútení platiť obrovské sumy poplatku, ktoré môžu byť pre sociálne slabšie skupiny obyvateľstva dôvodom zatepľovanie nakoniec odmietnuť.
-Poplatok sa neplatí za rodinné domy s podlahovou plochou do 150 m2, hoci práve v rámci veľkých developerských projektov si tieto vyžadujú najväčšie následné investície do infraštruktúry zo strany obcí a miest. O čom svedčia viaceré skúsenosti z nedávnej minulosti.
-Výška poplatku je v zákone ustanovená a to 10 až 35 eur/m2. To znamená, že ak mesto príjme všeobecne záväzné nariadenie, poplatok už musí vyberať a to minimálne vo výške 10 eur/m2, hoci v niektorých prípadoch by novú výstavbu podporiť chcelo. Tento zákon však tomu vyslovene bráni.
-Hoci sa v zákone uvádza, na aké účely je možné tento poplatok využiť, neustanovuje však povinnosť pre mestá, transparentne informovať verejnosť o presných sumách a účeloch jeho využitia. Hrozí teda, že poplatok bude použitý na niečo úplne iné, ako mal v zámere predkladateľ.