v oblasti podnikania, organizovanie a podpora účasti na stážach, súťažiach, výstavách alebo iných podujatiach zameraných na podporu podnikania, zavádzajú aj nové, inovatívne formy nepriamej podpory MSP, a to najmä mentoring a koučovanie. Ide o legislatívne zakotvenie medzinárodne osvedčených postupov tzv. best practices v oblasti podpory MSP. Zaradenie voucheru medzi nepriame formy podpory a jeho zadefinovanie je len legislatívnym potvrdením záujmu o realizovanie podpory MSP prostredníctvom tohto nástroja.
K § 4
Návrh zákona v odseku 1 definuje žiadateľa o podporu, ktorým môže byť mikropodnikateľ, malý podnikateľ a stredný podnikateľ a to odkazom na Článok 2 Prílohy I Nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 651/2014“), ktorý definuje kritéria mikropodniku, malého podniku a stredného podniku.
Podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka je podnikateľom osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov a fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Podľa definície vyjadrenej v článku 2 Prílohy I nariadenia (EÚ) č. 651/2014 sa za mikropodnik považuje podnik, ktorý zamestnáva menej ako 10 osôb a ktorého ročný obrat a/alebo celková ročná súvaha nepresahuje 2 milióny eur, malým podnikom sa rozumie podnik, ktorý zamestnáva menej ako 50 osôb a ktorého ročný obrat a/alebo celková ročná súvaha nepresahuje 10 miliónov eur. Stredným podnikom je podnik, ktorý zamestnáva menej ako 250 osôb a ktorého ročný obrat nepresahuje 50 miliónov eur a/alebo celková ročná súvaha nepresahuje 43 miliónov eur. Na otázku, či podnikateľ spĺňa definíciu „mikropodniku, malého podniku a stredného podniku“ sú teda podstatné tri kritériá. Počet zamestnancov, ktorý nemôže prevýšiť počet 250, finančné kritérium, ktoré je upravené alternatívne a to limitom ročného obratu alebo ročnej súvahy. Podľa výkladu finančného kritéria zo strany Európskej komisie podnik nemusí spĺňať oba limity, ale jedno z nich môže prekračovať bez toho, aby stratil svoje postavenie „mikropodniku“, „malého“, resp. „stredného“ podniku. Tretím kritériom je nezávislosť malého a stredného podnikateľa od subjektu, ktorý nespĺňa definíciu „malého a stredného podniku“.
Nariadenie (EÚ) č. 651/2014 upravuje aj prepojenie podnikov (ako napr. samostatný a partnerský podnik), ktoré sa zohľadňujú pri výpočte počtu pracovníkov, finančného kritéria a referenčného obdobia.
Návrh zákon v odseku 2 definuje aj žiadateľa o nepriamu formu podpory ako fyzickú osobu, ktorá nie je podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
Upravuje sa spôsob predkladania žiadostí, náležitosti žiadostí s prihliadnutím na identifikáciu žiadateľa.
Pre priamu formu podpory sa ustanovujú prílohy, ktoré musí žiadateľ obligatórne priložiť k žiadosti o dotáciu. Účelom príloh je získanie a overenie všetkých rozhodujúcich informácií a údajov, ktoré sú nevyhnutné na optimálne a spravodlivé rozhodnutie o poskytnutí podpory. Najdôležitejšími preukazovanými informáciami sú vysporiadanie vzťahov so štátnym rozpočtom, daní a poistného.