Dôvodová správa A. Všeobecná časť
Návrh zákona má za cieľ zmeniť právnym poriadkom ustanovenú nulovú toleranciu alkoholu v cestnej premávke pre cyklistov, ktorí jazdia v zastavenom území obce, alebo na cestičke pre cyklistov. Návrh zákona by zavádzal zákonom taxatívne stanovenú mieru povolenia jazdiť na bicykli s takým množstvom alkoholu v krvi, aby nedošlo k zvýšeniu ohrozenia života, či zdravia seba alebo spoluobčanov. Naschvál sme nepoužili pojem „pod vplyvom alkoholu“, nakoľko sme presvedčený o tom, že nami určený limit alkoholu v organizme človeka ešte nespôsobuje to, aby dotyčná osoba bola pod jeho vplyvom. Množstvo alkoholu, ktorú by sme týmto zákonom povolili u cyklistov je také, že len minimálne ovplyvní psychické, senzorické a motorické funkcie u cyklistu, čiže nebude mať to vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
V tomto nám dáva za pravdu aj odborná verejnosť. Zo súdnolekárskeho hľadiska je nulová tolerancia alkoholu v organizme problematická, lebo predpokladá, že fyzická osoba, ktorá nepožila alkoholické nápoje má vo svojej krvi, resp. v dychu, nulovú koncentráciu etanolu. Uvedený predpoklad je však zo súdnolekárskeho hľadiska nepravdivý a neprípustný, na čo Slovenská súdnolekárska spoločnosť SLS, ako aj jednotliví súdni lekári upozorňovali opakovane už od zavedenia uvedenej právnej úpravy. Tzv. „nulová koncentrácia“ etanolu v ľudskom organizme zistená bežnými analýzami neexistuje z viacerých dôvodov. Etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu. Ľudský organizmus si určité malé množstvo etanolu, ktorý je potrebný v chemických procesoch, nepretržite vytvára a následne odbúrava. V krvi a dychu ľudského jedinca sa preto môže nachádzať určitá minimálna koncentrácia etanolu, ktorá sa tam nachádza následkom endogénnych procesov a nie exogénnym požitím alkoholického nápoja. Etanol sa tiež môže v ľudskom organizme v minimálnom množstve vytvoriť v tráviacom trakte po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja s vysokým obsahom cukru, či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia.
A to už ani nechceme rozoberať problematiku tzv. „laboratórnej chyby“, ktorá toto naše stanovisko tiež podporuje.
Cyklistika je takým fenoménom ľudstva, ktorá musí byť podporovaná zo strany spoločnosti nie len bezobsažnými frázami, ale zo strany verejnej moci aj určitým pozitívnym aktívnym prístupom, hoci aj na báze pozitívnej diskriminácia vo vzťahu k požitiu alkoholických nápojov. Pri podpore cyklistiky zo strany verejnej moci nemôže ísť len o vyznačenie alebo v lepšom prípade pri vybudovaní cyklotrás, ale musí tu byť aj o niečo viac. V neposlednom rade cykloturistika je alebo môže byť významným zdrojom príjmov tak pre podnikateľov ako aj pre samotný štát ako aj pre samosprávy a určitá povolená hranica alkoholu v organizme pri jazde na bicykli na jeho atraktivite určite len pridá.
Náš právny poriadok krok po kroku zaviedol striktnejšie pravidlá aj pre cyklistov, ich povinnej výbavy, čo sa nazdávame bolo nevyhnutné k tomu, aby sme zabezpečili bezpečnosť cestnej premávky nie len pre cyklistov, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky, ale nulová tolerancia alkoholu u cyklistoch je podľa nás za hranicou zásady „žiť a nechať žiť“.