1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) sa predkladá novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predloženého návrhu zákona je zabezpečiť ochranu efektívneho fungovania národnej rady počas jej schôdzí. Navrhované opatrenia smerujúce k predchádzaniu rušenia poriadku počas schôdzí národnej rady sledujú legitímny cieľ, ktorým je zabezpečenie plynulého chodu schôdzí národnej rady a zároveň ochranu nerušeného výkonu mandátu poslancov pri súčasnom rešpektovaní výkonu ich práva na slobodu prejavu.
Predložený návrh zákona v nadväznosti na sledovaný cieľ upravuje najmä ustanovenia týkajúce sa
zabezpečenia poriadku v rokovacej sále (výzva na zachovanie poriadku v ustanovených prípadoch narušenia poriadku v rokovacej sále, vykázanie poslanca z rokovacej sály, disciplinárne konanie za narušenie poriadku v rokovacej sále),
dĺžky rečníckeho času (obmedzenie dĺžky rečníckeho času),
rozpravy (napr. možnosť vystúpiť v rozprave len raz, možnosť voľby len jedného spôsobu prihlasovania sa do rozpravy, vystúpenie rečníka bez možnosti zvukovej prezentácie, obrazovej prezentácie a obrazovo-zvukovej prezentácie),
spôsobu zisťovania prítomnosti poslancov národnej rady,
účasti iných osôb na rokovaní národnej rady (vystúpenie významných osobností politického života),
pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov (ich odovzdanie najneskôr pred ich prednesením),
vrátenia zákona prezidentom (možnosť zmeny ustanovenia o účinnosti zákona a ustanovení súvisiacich s účinnosťou).
Navrhované zmeny vychádzajú aj z poznatkov získaných z právnych úprav krajín Európskej únie, Európskeho združenia voľného obchodu a Európskeho parlamentu.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nezakladá nárok na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
3
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 17 ods. 1)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia.
K bodu 2 (§ 21 ods. 1)
Ustanovenie týkajúce sa vystúpenia iných osôb na schôdzi národnej rady sa dopĺňa o možnosť, aby so súhlasom národnej rady vystúpili na schôdzi národnej rady aj osoby politického života napr. poslanci Európskeho parlamentu, ktorí boli pozvaní národnou radou alebo predsedom národnej rady.
K bodu 3 (§ 23 ods. 4)
Do zákona sa navrhuje prebrať ustanovenie z uznesenia národnej rady zo 4. februára 1997 č. 523, ktoré problematiku prezentácie poslancov upravuje. Prítomnosť poslancov na schôdzi národnej rady sa zisťuje prostredníctvom technického zariadenia v rokovacej sále.
K bodu 4 (§ 24 ods. 2)
Vo vzťahu k návrhu na zmenu alebo doplnenie programu schôdze národnej rady sa ustanovuje povinnosť poslanca, ktorý takýto návrh podal, odovzdať bezprostredne po jeho prednesení aj jeho písomné vyhotovenie.
K bodu 5 (§ 26 ods. 1)
V prípade, že navrhovateľmi viacerí poslanci, ustanovuje sa, aby v mene týchto navrhovateľov mohol pri prerokúvaní veci zaradenej do programu schôdze národnej rady vystúpiť najviac jeden poverený poslanec.
K bodu 6 (§ 27 ods. 1)
Vzhľadom na úpravu prihlasovania sa poslancov do rozpravy sa výslovne ustanovuje, že poslanec môže k prerokúvanej veci na schôdzi národnej rady vystúpiť len raz, a to na základe písomnej prihlášky do zoznamu rečníkov, alebo na základe ústnej prihlášky. Výnimkou z tohto pravidla je napríklad úprava umožňujúca udeliť slovo v rozprave kedykoľvek 27 ods. 8 a § 28). Počet vystúpení v rozprave k jednému bodu programu majú upravené aj iné parlamenty v členských štátoch Európskej únie (napr. Rakúsko a Belgicko).
K bodu 7 (§ 27 ods. 2)
4
Navrhovaná zmena pri prihlasovaní sa poslancov do rozpravy umožňuje poslancovi zvážiť svoje vystúpenie, a to buď prihlásením sa písomne do zoznamu rečníkov alebo ústnym prihlásením sa po vystúpení písomne prihlásených rečníkov do rozpravy. Na zachovanie práva poslanca podľa § 27 ods. 1 sa ustanovuje, že poslancovi, ktorý bol písomne prihlásený do rozpravy a stratil poradie, sa umožňuje prihlásiť sa do rozpravy aj ústne.
K bodu 8 (§ 27 ods. 7)
Ustanovenie týkajúce sa prejavu rečníka pri jeho vystúpení v rozprave sa upravuje vo vzťahu k pomôckam, ktoré môže pri svojom prednese použiť. Na podporu svojho ústneho prednesu je rečník oprávnený tak, ako aj doteraz, použiť poznámky či v papierovej podobe alebo v elektronickej podobe. Zároveň sa navrhuje vylúčiť pri ústnom prejave poslanca možnosť použitia akejkoľvek obrazovej, zvukovej a obrazovo-zvukovej prezentácie.
K bodu 9 (§ 27 ods. 8 a 9, § 28 ods. 1 a ods. 2 prvá veta)
S ohľadom na navrhovanú zmenu určenia dĺžky rečníckeho času jej zákonným limitovaním sa v ustanovení týkajúcom sa spravodajcu a navrhovateľa, vzhľadom na ich postavenie v rámci legislatívneho procesu navrhuje, aby sa zákonná limitácia na ich vystúpenie nevzťahovala.
Zákonná limitácia sa nebude vzťahovať ani na vystúpenie predsedu národnej rady, podpredsedu národnej rady, prezidenta republiky a člena vlády, kedykoľvek o to požiadajú a ani na vystúpenie predsedu ústavného súdu, predsedu najvyššieho súdu, predsedu najvyššieho kontrolného úradu, generálneho prokurátora a guvernéra Národnej banky Slovenska, ktorým možno so súhlasom národnej rady udeliť slovo, ak o to požiadajú.
K bodu 10 (§ 29 ods. 1)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia upravujúceho podanie pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu poslancom v rozprave. Podľa platného právneho stavu 82 ods. 2 rokovacieho poriadku) sa aj v súčasnosti podané pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy zverejňujú na webovom sídle národnej rady. Predmetné ustanovenie sa však precizuje tak, aby bolo zrejmé, že pozmeňujúci alebo doplňujúci návrh podaný v rozprave musí byť odovzdaný na zverejnenie na webovom sídle najneskôr bezprostredne pred jeho prednesom v rozprave.
Vzhľadom na to, že sa do rečníckeho času nebude započítavať čas prednesu pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu 30), poslanec je z tohto dôvodu povinný oznámiť predsedajúcemu začatie prednesu a skončenie prednesu písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu.
K bodu 11 (§ 30 )
5
Novú úpravu v rokovacom poriadku predstavuje zákonom ustanovená dĺžka rečníckeho času v rozprave. Účelom navrhovanej zmeny je zabezpečiť efektívnosť rokovaní národnej rady za súčasného rešpektovania ústavou garantovaných práv poslanca. Dĺžka rečníckeho času v rozprave sa navrhuje ustanoviť na 20 minút a v prípade, že ide o člena povereného poslaneckým klubom, 30 minút. Úprava rešpektuje a garantuje právo poslanca podávať pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy k prerokúvanej veci, kedy sa do rečníckeho času nebude započítavať čas prednesu znenia písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu, pričom z tohto dôvodu je poslanec povinný oznámiť predsedajúcemu začatie prednesu a skončenie prednesu písomne vyhotoveného pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu (§ 29 ods. 1).
Navrhované obmedzenie sa nebude vzťahovať na navrhovateľa a spravodajcu, vzhľadom na ich postavenie v rámci legislatívneho procesu a ani na osoby podľa § 28. Vzhľadom na v platnej právnej úprave existujúci inštitút obmedzenia dĺžky času na rozpravu (§29a), sa v prípade jeho použitia, nebude navrhované ustanovenie ohľadne dĺžky rečníckeho času aplikovať. Národná rada sa môže uzniesť na predĺžení rečníckeho času bez rozpravy. Obmedzenie dĺžky rečníckeho času je bežnou praxou aj v iných európskych demokraciách a je považované za štandardný nástroj parlamentnej rozpravy (napr. Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia).
K bodu 12 (§ 32 ods. 2)
Vzhľadom na absenciu úpravy situácie, kedy poslanec svojím konaním narúša priebeh rokovania, navrhuje sa doplniť ustanovenie týkajúce sa zabezpečenia poriadku v rokovacej sále tak, aby predsedajúci mal oprávnenie, po výzve na zachovávanie poriadku, ak táto nevedie k náprave, vykázať poslanca, ktorému odobral slovo, alebo ktorý svojimi prejavmi alebo činmi v rokovacej sále prekročil hranice slušnosti, alebo ktorý svojím konaním narúša priebeh rokovania, z rokovacej sály. Poslanec bude povinný v tomto prípade rokovaciu sálu opustiť, avšak ak tak neurobí, a to ani po opätovnej výzve predsedajúceho, preruší predsedajúci rokovanie schôdze na nevyhnutne potrebný čas na obnovu poriadku v rokovacej sále a bude mať oprávnenie rozhodnúť, že poslanci prítomní v rokovacej sále opustia jej priestor. Zároveň predseda národnej rady zvolá bezodkladne poslanecké grémium.
Vykázaný poslanec nebude mať právo zúčastniť sa rokovania v dni, v ktorom bol vykázaný. Zachováva sa však jeho právo hlasovať o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
Nedodržanie pravidiel správania sa a priebehu rokovania (napr. výtržnosti, provokácie, inzultácie či iné ohrozenia alebo použitie násilia voči ostatným poslancom, zneužitie rokovania alebo zámerná obštrukcia) s možným následným disciplinárnym postihom daného (jednotlivého) poslanca, majú bežne upravené aj iné parlamenty (napr. Francúzsko, Európsky parlament).
K bodu 13 (§ 32 ods. 3)
6
Precizuje sa ustanovenie týkajúce sa činností zakázaných v rokovacej sále tak, aby bol zabezpečený plynulý a nerušený priebeh rokovania národnej rady. Zakazuje sa používať mobilné telefóny, ako aj iné technické zariadenia umožňujúce komunikáciu, na telefonovanie alebo vyhotovovanie záznamov alebo prenosov (napríklad tablet a iné obdobné technické zariadenia), ktorých používanie v sále nie je opodstatnené a ruší rokovanie.
Zákaz vyhotovovania fotografií, zvukových záznamov a audiovizuálnych záznamov alebo audiovizuálnych prenosov sa nebude vzťahovať na ich vyhotovovanie kanceláriou národnej rady. Z uvedeného zákazu vyňaté technické zariadenia kancelárie a vyňatí aj zástupcovia hromadných informačných prostriedkov, pričom režimové opatrenia ich vstupu do rokovacej sály na účely fotografovania, filmovania a vyhotovovania audiovizuálnych záznamov upravuje aj v súčasnosti vnútroorganizačný predpis kancelárie.
Ak výzva na zachovanie poriadku nevedie u poslanca k náprave, môže predsedajúci vykázať poslanca z rokovacej sály do skončenia rokovania v tom istom dni. Ak predsedajúci vykáže poslanca z rokovacej sály, poslanec je povinný opustiť rokovaciu sálu. Vykázaný poslanec právo v dni, v ktorom bol vykázaný, zúčastniť sa na hlasovaní o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
K bodu 14 (§ 32 ods. 4 a 5)
Ustanovenie upravujúce zákaz vnášania ustanovených predmetov do rokovacej sály sa rozširuje aj o zákaz vnášania transparentov, plagátov, letákov alebo iných obdobných vizuálnych zobrazení a zákaz nosiť materiály propagujúce politickú stranu alebo politické hnutie a reklamu. Predmetné ustanovenie zabezpečiť vážnosť a dôstojnosť rokovania národnej rady.
Osobu, ktorá poruší niektorý z týchto zákazov, vyzve predsedajúci zachovávať poriadok. Ak výzva na zachovanie poriadku nevedie u poslanca k náprave, môže predsedajúci vykázať poslanca z rokovacej sály do skončenia rokovania v tom istom dni. Ak predsedajúci vykáže poslanca z rokovacej sály, poslanec je povinný opustiť rokovaciu sálu. Vykázaný poslanec právo v dni, v ktorom bol vykázaný, zúčastniť sa len na hlasovaní o každom návrhu okrem hlasovania o procedurálnych návrhoch.
V rokovacom poriadku sa výslovne upravuje, z dôvodu zavedenia opatrení smerujúcich k zachovaniu poriadku počas schôdze, ďalší nástroj, ktorým je kompetencia predsedu národnej rady podať mandátovému a imunitnému výboru návrh na začatie disciplinárneho konania proti poslancovi, ktorý opakovane (najmenej dvakrát) nerešpektuje pravidlá správania sa na schôdzi národnej rady (§ 32 ods. 1 až 4).
K bodu 15 (§ 32 ods. 6)
Za neospravedlnenú neúčasť poslanca na rokovacom dni schôdze národnej rady sa považuje aj vykázanie poslanca z rokovacej sály podľa novo navrhovaných ustanovení § 32 ods. 2 až 4.
K bodu 16 (§ 32 ods. 7)
7
Poslancovi sa ponecháva právo podať námietku proti opatreniam predsedajúceho podľa § 32 ods. 1 4. Vzhľadom na to, že rozhodnutiu o prerušení schôdze národnej rady a rozhodnutiu o opustení priestoru rokovacej sály poslancami predchádza výzva predsedajúceho zachovávať poriadok, proti ktorej môže poslanec podať námietku, nie námietky proti týmto dvom rozhodnutiam predsedajúceho odôvodnené.
K bodu 17 (§ 34 ods. 2)
Vo vzťahu k procedurálnemu návrhu sa ustanovuje povinnosť poslanca, ktorý takýto návrh podal, odovzdať predsedajúcemu bezprostredne po jeho prednesení aj jeho písomné vyhotovenie.
K bodu 18 [§ 43 ods. 2 písm. k) a l)]
Pôsobnosť predsedu národnej rady sa dopĺňa o oprávnenie prerušiť schôdzu národnej rady napríklad v priebehu dňa z dôvodu obedňajšej prestávky, pri ukončení rokovacieho dňa alebo ak ide situáciu vyžadujúcu zabezpečenie poriadku v rokovacej sále.
Súčasne sa v súvislosti so zavedením nového typu disciplinárneho konania voči poslancovi, ktorý narúša poriadok na schôdzi národnej rady, ustanovuje kompetencia predsedovi národnej rady podať mandátovému a imunitnému výboru návrh na začatie disciplinárneho konania proti takémuto poslancovi.
K bodu 19 (§ 63)
Navrhuje sa precizovanie ustanovenia § 63, vypustením odseku 10 vo väzbe na § 63 ods. 2, podľa ktorého sa na každý rokovací deň schôdze alebo jej výboru vyhotoví jedna prezenčná listina, do ktorej sú povinní sa zapísať všetci prítomní poslanci.
K bodu 20 (§ 66 ods. 4)
Ustanovuje sa povinnosť predsedu národnej rady zvolať poslanecké grémium v prípade, ak predsedajúci preruší schôdzu národnej rady z dôvodu situácie počas schôdze národnej rady, ktorá vyžaduje zabezpečenie poriadku v rokovacej sále 146 ods. 2) alebo z dôvodu uvedeného v § 32 ods. 2.
K bodu 21 (§ 90 ods. 1)
Ustanovenie týkajúce sa právomoci prezidenta Slovenskej republiky vrátiť zákon schválený národnou radou sa precizuje tak, aby bolo jednoznačné, že národná rada môže zmeniť ustanovenie o účinnosti ako aj ďalšie ustanovenia s tým súvisiace vtedy, ak z termínu prerokovania zákona vráteného prezidentom vyplýva, že účinnosť zákona by nastala pred jeho vyhlásením, čo by spôsobilo jeho retroaktivitu a nesúlad s ústavou.
8
K bodu 22 (§ 94 ods. 5)
V nadväznosti na navrhovanú zákonnú limitáciu rečníckeho času sa v spoločných ustanoveniach k desiatej časti rokovacieho poriadku, týkajúcej sa rokovania o návrhoch zákonov ustanovuje, že uvedené časové obmedzenie sa vzťahuje na každé čítanie samostatne.
K bodu 23 [§ 135 písm. e)]
Navrhuje sa doplnenie novej skutkovej podstaty disciplinárneho deliktu poslanca v prípade narušenia poriadku na schôdzi národnej rady podľa § 32 rokovacieho poriadku.
K bodu 24 [§ 136 ods. 2 písm. d)]
V súvislosti s doplnením novej disciplinárnej právomoci voči poslancovi za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady [§135 písm. e)] sa ustanovuje, že oprávneným podať návrh na začatie disciplinárneho konania v tejto veci je predseda národnej rady.
K bodu 25 (§ 139 ods. 5)
Navrhuje sa precizovať ustanovenie týkajúce sa disciplinárneho konania v mandátovom a imunitnom výbore, ak sa zistí narušenie poriadku poslancom na schôdzi národnej rady. V takom prípade mandátový a imunitný výbor odporučí národnej rade, aby poslancovi uložila pokutu až do výšky 2000 eur.
Ak poslanec opakovane naruší poriadok na schôdzi národnej rady v čase do jedného roka od uloženia pokuty za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady, mandátový a imunitný výbor odporučí národnej rade, aby mu národná rada uložila pokutu do výšky 4000 eur, čo predstavuje dvojnásobok hornej hranice pokuty ustanovenej za narušenie poriadku na schôdzi národnej rady.
K bodu 26 (§139 ods. 6)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vložením nového odseku 5 do § 139.
K bodu 27 (§146 ods. 2)
Vzhľadom na aplikačné problémy pri rokovaní národnej rady v situáciách, kedy je potrebné zabezpečiť poriadok v rokovacej sále, avšak rokovací poriadok výslovne neupravuje riešenie takejto procesnej situácie sa navrhuje, aby v uvedených prípadoch predsedajúci mohol prerušiť schôdzu národnej rady, pričom predseda národnej rady bude povinný bezodkladne zvolať poslanecké grémium.
K bodu 28 (§148 ods. 1)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vložením nového odseku 5 do § 139.
9
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
10
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Nemá vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Zároveň predložený návrh zákona nemá negatívny sociálny vplyv, ani vplyv na hospodárenie obyvateľstva.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona – n i e je upravený v práve Európskej únie
a) v primárnom práve
b) v sekundárnom práve
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Nakoľko problematika tohto návrhu zákona patrí do výlučnej kompetencie členských
štátov, body 4. a 5. sa nevypĺňajú.